Mikael_L skrev:
Hmmm, har du gamla viktiga backuper, som sitter fast i ett medium du inte kan läsa längre? :confused:
Nej, jag har gamla *helt oviktiga* backuper på ett medium jag inte kan läsa längre. Har jag klarat mig utan de filerna i 20+ år så klarar jag mig nog utan ett tag till. ;) Men därmed inte sagt att det inte vore kul att se vad som ligger på dem.

Mikael_L
För typ 12-15 år sedan hittade jag en gammal oframkallad rulle 35mm film.
Den var nog rätt gammal då, och vad som finns där visste jag inte. Inte ens om den ens var exponerad, men "tabben" var i alla fall indragen.
Jag höll på lite med svartvit film och egen framkallning i ungdomen, då laddade jag ofta film en i en tom färgrulle. Så det skulle t.o.m kunna vara svart/vitt där i. Dock brukade ju dom vara märkta ... hmmm...

Nåja, jag skickade aldrig in den på framkallning, fast jag var nyfiken.
Jag misstänker att den fortfarande ligger skräpandes någonstans, och jag kommer bli lika nyfiken igen, om jag hittar den. Däremot är det nog uteslutet att en sån gammal rulle ens går att framkalla idag ... :)
(pga av åldersprocesserna ...)

Hej alla.

Har haft kontakt med en firma ang. LTO-3 c:a 5 000:- till 6 000:- troligen x-moms.
Han berättade också om system "RDX" som ser ut som snurrande HD c:a 2000:-
Samt ett system Typ "SSD" som liknar vanliga SD-kort lite dyra dock.
Ju mer jag rotar ju roligare blir det.
"Johan" skrev att LTO-3 fung. dåligt på Windows.

Det lutar nog åt WD 500G som motioneras lite då & då.

Om ni har ärfarenhet av "RDX" eller "SSD" så är jag intresserad av synpunkter.

Annars så tackar jag för denna gång.

Lasse.:thumbup:

Redigerat:
som jag tänkt göra men som aldrig verkar hinnas med är ju att helt enkelt flytta runt alla filer så att det ligger på ett ställe på disken i datorn och sedan kopiera över allt till en bärbar disk som jag tar med till jobbet.
sen får man ju se till att uppdatera backupdisken med jämna mellanrum och oddsen för att disken i datorn och den externa kraschar samtidigt får man väl se som minimal men om man är paranoid så kan man ju alltid ha två externa diskar en hemma en på jobbet och sen flytta runt på dom så att man bägge diskarna är hyffsat uppdaterade.

ikeo skrev:
som jag tänkt göra men som aldrig verkar hinnas med är ju att helt enkelt flytta runt alla filer så att det ligger på ett ställe på disken i datorn och sedan kopiera över allt till en bärbar disk som jag tar med till jobbet.
sen får man ju se till att uppdatera backupdisken med jämna mellanrum och oddsen för att disken i datorn och den externa kraschar samtidigt får man väl se som minimal men om man är paranoid så kan man ju alltid ha två externa diskar en hemma en på jobbet och sen flytta runt på dom så att man bägge diskarna är hyffsat uppdaterade.

Just det förslaget fick jag av den firman som informerade mig om olika tekniker och priser.

LGG-01 skrev:
"Johan" skrev att LTO-3 fung. dåligt på Windows.
Mja, det är väl inte bara LTO-systemen, utan precis alla band-system fungerar dåligt. Det är möjligt att få att fungera, men det kräver tredjepartsprogramvara, installerande av drivrutiner och massa annat meck.
Det är möjligt att det ska ses som ett argument mot Windows och inte mot band dock. :P

• Gilla
LGG-01
  • Laddar…
LGG-01 skrev:
Om ni har ärfarenhet av "RDX" eller "SSD" så är jag intresserad av synpunkter.
SSD (Solid State Drive) är en bra teknik där man byggt en disk inte med plattor av snurrande rost, utan flash-minneskretsar, pss som ett USB-minne eller SD-kort eller dylikt. De har fördelen att de är snabba (framförallt vid sökning, det finns inget läshuvud som fysiskt behöver flyttas), men det finns fallgropar med det, skrivning av små filer kan vara bökigt. De är även strömsnåla och skaktåliga/stötokänsliga.

Nackdelarna är att flashminneskretsar slits fort när det skrivs, disken/systemet måste ta hänsyn till det. De är också mycket dyrare per lagringsplats än tom en hårddisk (och band är ännu billigare). Så de används inte vid backup av det skälet. Hur de klarar långtidslagring vet vi inte mycket om (det är en förhållandevis ny teknik på bred front) så jag skulle inte säga att de är mogna av det skälet.

Om du vill snabba upp din dator så är en SSD som systemdisk dock bland det snabbaste, enklaste och billigaste du kan göra.

RDX (inte sprängämnet då... ;)) är tänkt som en utbytbar hårddisk med diskarna i en krocksäker vagga. (Lite som klassiska hårddiskar på 60-70-talet). Jag har aldrig sett någon, och ingen jag känner heller, vilket är lite varningsflagga bara det. Det är inte en spridd teknik och skall man satsa på långtidslagring så vill man inte lägga sina ägg i en korg som kanske bara finns på marknaden en kort stund. Eftersom det är en så liten marknad så skulle jag inte lägga mer krut på dem.

Johan mlg Karlsson skrev:
Det är möjligt att det ska ses som ett argument mot Windows och inte mot band dock. :P
+1 på det! Det är inget fel på band som sådant. I proffs-miljö så är det förträffligt. Men man vill köra ett OS som har "tar" inbyggt från början... ;)

Jag tänker då inte krångla med band här. Det känns som 1983. När fibern är på plats (och nu är det fanimej på gång) så ersätter jag usb-disken jag manuellt flyttar off site med en vpn koppling till lämplig granne där det får stå ett litet nas jag kopierar värdefull data till.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.