Hej alla glada!

Tänker köpa en extern HD för att lagra digitaliserad musik (gamla rullband & LP skivor) & bilder

Är det att tänka rätt enl. följande: Jacka in ext-HD i datorn, föra över data till ext-HD, koppla ur ext-HD, lämna över ext-HD till grabben för förvaring.:o

Har läst några omdömmen om ext-HD och då blev det lite krångligare.

Ja det är i stort sett rätt. Glöm inte att "koppla ifrån" hårddisken i operativsystemet innan du drar loss den. (Bara ifall du missat det).

MEN, om det är långtidslagring du är ute efter så är inte *en* hårddisk som sådan ett säkert medium. Du bör ha backup, alltså i så fall åtminstone två hårddiskar av olika leverantörer/märke/osv. osv. eftersom hårddiskar med problem tenderar att vara från vissa tillverkare/modeller/batchar. Vi vet egentligen inte tillräckligt om hur en lagrad (alltså avstängd) disk beter sig vid verklig långtidslagring, så det är en risk. (Nu finns det iofs inte mycket annat för en hemanvändare som duger för arkivering ändå, så hur man än vänder sig...)

Fundera också på att komplettera med någon on-line tjänst, beroende på hur mycket det är. Då borde du kunna känna dig rimligt säker.

Tack Lars.
Fick lära mig det den hårdhäntavägen med en slav HD som jackades in under drift = tomt.
Tänker spara på en lapptopp + Exter HD, men OK den ext-HD kan ju motioneras ex. två ggr/år för det fall att info ramlar ur, eller.

Problemet med diskar är att dom oftast går sönder när dom ett tu tre får mycket att göra. Det betyder i praktiken nästan alltid när man antingen tar en backup eller läser tillbaka en backup.
Jag har varit med om att disken i datorn krashat medan jag backat upp den. Sen, när jag skaffat en ny disk till datorn och börjat läsa tillbaka en gammal backup då krashar disken som backupen låg på också. Det är lagom surt.

Min personliga mening är att man bör använda band till backuptagning, men ifall man sitter med Windows eller Mac OSX så är det tyvärr mer än lovligt krångligt, så därför får man nog nöja sig med diskar iaf.

Men som Lars skriver här ovan, skaffa två olika diskar, se till att kopiera till båda diskarna. Sedan bör diskarna också bytas ut med ungefär 5 års mellanrum. Då är man hyffsat säker iaf.

Mikael_L
Först av allt måste man väl värdera vad informationen på backupen är värd. Så man väljer rätt nivå på lösningen.

Och har man bara en liten del som är hypermycket värd, och en större del som "bara är lite tråkigt eller jobbigt" att förlora så kan man ju tänka sig att lägga kopior på den hypervärdefulla på några brännbara CD eller DVD-skivor samt USB-minnen. Dvs inte speciellt bra medium, men alltså med hög grad av redundans.
Och det andra på två olika externa HD's. Och kanske kontrollavläsa dessa diskar med jämna mellanrum, max 2 år mellan.

F.ö. upptäckte jag själv för många år sedan hur dålig långtidshållbarehet det kan vara på brända CD's.
Men de dyraste av bästa kvalitet var dock de som höll bäst.

Mikael_L
För backup så tycker jag man bör välja en HD-tillverkare som har lång och bra historia med HD-tillverkning.
Jag tänker mest på WD och Seagate då.
Samsung är kanske också bra, dom är helt klart mycket "färskare", men jag tror ändå att dom har varit duktiga på att få till sin kvalitet.

Blir ju lite kul att knuffa tillbaka musiken på band men jag förstår, trodde nog att bandstationer var passe', har kollat lite på priser finns ju från 1700:- och uppåt.

Precis som Mikael_L är inne på måste man värdera vikten av backupen. Är den ovärderlig är det bekvämaste att köpa en backup tjänst, gör man det av ett seriöst IT bolag är man så säker man kan bli. Annars så är band ibland säkraste man kan ha. Externa HDar är för mindre känslig data eller kortvarig lagring.

LGG-01 skrev:
Blir ju lite kul att knuffa tillbaka musiken på band men jag förstår, trodde nog att bandstationer var passe', har kollat lite på priser finns ju från 1700:- och uppåt.
Precis. Som andra sagt så är band grejjen när det gäller "riktig" backup. Men de är ju inte riktigt realistiska när vi pratar hemanvändare. Finns inga billiga bra bandstationer och format. Så då får det bli diskar istället.

redundant primärlagring, typ hemmaserver med speglade diskar eller raid 5 eller gamla homeserverns specialare + en offsite kopia på usbdisk är min melodi. Känns rätt tryggt även om jag vet att det kommer bli strul när homeservern havererar.....

Jag skulle nog visst säga att det är rimligt med band även för hemmaanvändare.

Jag har tex en LTO2-bandare sittande i min arbetsdator. En sådan kan man hitta på ebay för 400:-, och sedan kostar banden under en hundring var. Och dom får det plats 200/400GB på. Kombinera det med en SCSI-kontroller för 200:- så har du en komplett backuplösning med 1/2TB lagring för tusenlappen.
Har man lite mer data så kan man skaffa sig en LTO3-bandare istället. De kostar en del del mer, men fortfarande i konsumentprisklass.

Enda nackdelen är ju som sagt att det funkar mindre bra för Windows och Mac OSX.

det är just det som är problemet med band. Lite bilder och en drös med hemmavideofilmer (redigerat och råmaterial) så kommer man inte så långt med en halv tb eller det dubbla för den delen. På en LTO3 - hur mycket ryms på ett band? 1TB?

Johan mlg Karlsson skrev:
Jag skulle nog visst säga att det är rimligt med band även för hemmaanvändare.
OK, säg "vanliga användare" då istf. "hemmaanvändare". ;) Även på den gamla goda tiden då man riktade in vissa bandformat mot hemmet, så var de ovanliga, det blir för mycket krångel och saker att kunna för vanliga dödliga. Och i dyraste laget. Kunskap och marknad är inte tillräckligt stora. När tom många företag går ifrån band i många (men inte alla) situationer så blir de ännu mer en nischmarknad. Så jag tror tyvärr inte band har framtiden för sig.

MathiasS skrev:
det är just det som är problemet med band. Lite bilder och en drös med hemmavideofilmer (redigerat och råmaterial) så kommer man inte så långt med en halv tb eller det dubbla för den delen. På en LTO3 - hur mycket ryms på ett band? 1TB?
Det dubbla okomprimerat (800GB). Sedan så beror det på, de själva hävdar 2:1, men det är lögn. Speciellt om man skall lagra filmer/bilder osv. Då är det inte fel att räkna native. (http://en.wikipedia.org/wiki/Linear_Tape-Open)

(Om jag nu bara kunde hitta en fungerade läsare till mina gamla QIC-24 (http://en.wikipedia.org/wiki/Quarter-inch_cartridge) så skulle jag sjunga bandens lov igen, jag lovar... :))

Mikael_L
lars_stefan_axelsson skrev:
(Om jag nu bara kunde hitta en fungerade läsare till mina gamla QIC-24 ([länk]) så skulle jag sjunga bandens lov igen, jag lovar... :))
Hmmm, har du gamla viktiga backuper, som sitter fast i ett medium du inte kan läsa längre? :confused:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.