Byggahus.se
Jag har en extern hårddisk som normalt är kopplad med USB till min Asus N66 router som delar ut innehåller på nätverket.

Av någon anledning så kan nu varken routern eller min laptop med Windows 10 hitta innehållet på disken utan routern säger att disken är omonterad och laptopen säger att den behöver formateras.Så långt begriper jag att disken antagligen är trasig eller behöver formateras för att fungera.

Det märkliga är att min Samsung smart Tv inte har några problem att läsa disken om jag kopplar in den med USB direkt i TV:n. Den är alltså inte trasig utan av någon anledning bara oläslig för de andra enheterna.

Vad kan detta bero på och hur löser jag det så att alla enheter kan läsa disken igen (helst utan att formatera bort innehållet)
 
Att windows inte ser innehållet beror säkert på att den är formaterad med ett filsystem som windows inte hanterar. Om det fungerat tidigare med routern borde det fungera nu också om inte TVn formaterat om disken. Testa att bor din dator med en live-cd med tex Ubuntu och se om du kan montera disken och läsa innehållet.
 
Jag har också funderat på om det kan vara ett oläsligt filsystem men så vitt jag vet går det inte att formatera en disk utan att innehållet försvinner.

Disken har tidigare gått att läsa av alla inblandade enheter men kan nu bara läsas av tv:n och all data finns kvar.
 
ASUS router grejar väl bara format som Windows också grejar. Prova via routerns GUI att köra hälsoscanner, kanske den kommer igång då.

En nackdel med ASUS och HDD via USB är att routern verkar inte sätta ned HDD i standby läge, den är aktiv hela tiden. Jag har samma router och en Raid 5 box ansluten , den snurrar 24/7

Du kan ju prova denna mjukvara, eller liknande , bara att googla lite http://www.easeus.com/resource/hard-disk-data-recovery.htm

Många HDD tilverkare bruka ha egna verktyg så gå gärna in på tillverkarens hemsida. Hade en WD 2,5" som hade liknande problem, funkade ibland och sen blev det meddelande om att disk måste formateras. Laddade ned WD verktyg och efter det har kör igenom disken så fick den domen, så det blev tippen nästa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.