Tyvärr så har idioten som tagit bort fix runt brunn skadat tätskikt samt klämring , det där skulle jag personligen aldrig godkänna . Ett hål på det värsta tänkbara stället .
Dom som gjort badrummet borde inte få ta i ett våtrumsjobb igen , och den som varit efter och sagt att det ser bra ut är en klåpare han också . Att man kan berömma detta arbete är nästan värre än idioterna som gjort det .

Redigerat:
Just nu hjälper det inte ett dugg att höra vilka idioter alla är. Vill höra konstruktiva förslag på om det går att fixa eller om hela badrummet ska byggas om för dessa 2 mm?

Golvbrunnen i sig är det absolut inget fel på. Däremot fattar jag inte varför de inte satt dit en förhöjningsring. Tar 10 min att skruva dit och någon hundralapp mer på fakturan.

docboy skrev:
Golvbrunnen i sig är det absolut inget fel på. Däremot fattar jag inte varför de inte satt dit en förhöjningsring. Tar 10 min att skruva dit och någon hundralapp mer på fakturan.
Förhöjningsring behövs endast när det finns risk för bakfall.

Va? Förhöjning har man väl ändå främst för att fallet mot golvbrunnen inte ska bli för stort. Annars känns det som man står i ett hål när man duschar.

Bakfall mot brunn blir väl ändå större om man sätter dit en förhöjningsring som höjer brunnen.
Antar att du menar bakfall på röret i golv isf.

• Gilla
anden7606
  • Laddar…
danlin skrev:
Ingen fara. Beställt nytt vattenlås. Men kolla det lilla hålet i manschetten ovanför klämringen (placering fem i tolv). Är det något som man kan täta?
[bild]
Där ska det verkligen inte vara ett hål. Att bara täta det tycker jag känns väligt tveksamt. Hur länge håller en ful-tätning? vad säger försäkringbolag? Hålet är på känsligaste stället i hela badrummet typ. Jag tycker man ska bila bort klinkersen och sätta nytt tätskikt och brunnsmanchett på golvet. Jag hade inte accepterat en annan lösning.

Är det hål där så hade jag krävt att de river..
Även om manschetten ska ligga under så vet ju ingen hur bra sammanfogad den är med mattan... Att ta bort fix på tätskiktsmatta är föv inte lätt, kolla på lite filmer på hur man byter kakelplattor som är trasiga så kan du få en uppfattning om hur försiktig man bör vara....

danlin skrev:
Just nu hjälper det inte ett dugg att höra vilka idioter alla är. Vill höra konstruktiva förslag på om det går att fixa eller om hela badrummet ska byggas om för dessa 2 mm

[länk]

Här kan du läsa vad kiilto själva skriver!
Lycka till!

S
Danlin just nu känns det som du är desperat och vill att någon säger att det är lugnt, bara o täta hålet med lite tätskiktsgucka, det kommer tyvärr inte hända. Du har ett hål i tätskiktet på det stället i badrummet som är mest utsatt för vatten.

Så för att svara på dina frågor så det blir glasklart.

Nej det går inte att täta hålet.
Det KAN gå att bara riva kaklet närmast golvbrunn såpass att man kommer åt med ny manchet o tätskikt, om tillverkaren av tätskiktet har en godkänd metod att skarva tätskiktet. Detta innebär att du får isf. En godkänd lösning, men med något högre skaderisk än om det var korrekt från början. Sista alternativet är att riva allt o börja om.

S
Du måste lyfta vattenlåset o kolla så inte skruvarna skadat brunnen.

Har nu fått tag på företaget. Deras svar var. Det lilla hål behöver definitivt åtgärdas. Lösningen är att stryka på med Kiilto Keragreen plus runt om hela utan att röra klämringen i två lager. Sedan har du ett kvalitetsdokument med företagets garantier och försäkringar om något skulle hända framöver. Det måste torka först så det är bäst om vi kommer på måndag.

Kontakta Killto och fråga om de tycker det är en acceptabel lösning.
Jag tykcer det låter tveksamt.

Mikael_L
Tänk på att företagets garanti endast är värt något så länge som företaget finns kvar.

Och att garantin har dåligt värde om de sen trilskas när det blir dags att nyttja garantin. Om du måste processa i domstol för att få ut din "garanterade" ersättning så är det inte kul.

Sen gäller garantin bara mot dig som köpare av jobbet, ny ägare av lägenheten har ingen garanti på jobbet.

Alltså, att badrummet är korrekt utfört i f-bolagets ögon har ett stort värde.

Och egentligen det absolut minsta man kan begära när man får betala en sån vansinnig summa pengar för att få någon att renovera ens badrum.

• Gilla
avendere
  • Laddar…
Åh, lider med dig. Vi har gått igenom något liknande, golvbrunnarna var inte korrekt monterade. Företaget bilade upp och lagade lokalt. Känns sådär. https://mobil.byggahus.se/forum/bad...betalning-av-badrum-gnalla-pa-detaljer-5.html

Tror de kommer behöva ta bort plattor och fix för att kunna laga det där hålet. Måste vara fem cm överlapp runt om där de sätter ny duk, så står det i monteringsanvisningen i alla fall.

Sådär kan man ju för fan inte göra! Hur har ni tänkt att ni ska kunna rensa vattenlåset!? Va?

Detta gäller ALLTID om beställaren vill ha ett jobb utfört på ett utmärkt sätt:
- Beställaren MÅSTE skaffa sig kunskap om hur arbetet ska utföras in i minsta detalj, så att beställaren kan göra jobbet själv enligt konstens alla regler. Om beställaren lejer bort jobbet till så kallade hantverkare, måste beställaren alltid kolla att de gör sitt jobb på ett oklanderligt sätt.
- Om beställaren försummar detta kan det sluta hur som helst och det blir då i praktiken även beställarens fel som inte skaffat sig kunskap eller följer upp jobbets utförande. Tyvärr är det så, eftersom hantverkare ju ofta är okunnigt folk iklädda blåställ och några bristfälliga verktyg. Till detta också ofta kontoret på fickan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.