SBH skrev:
skit i vattenlåset. tätskiktet är ju helt fel.
även om det är golvvärme i spacklet. så är det ej godkänt
tätskikt på spacklet. aldrig under!!!!
det enda som skall på tätskikt är fix,plattor och fog.
Nu drar jag mig ur. Det är väl just Fix, plattor o fog som är på tätskiktet. "Gudfader" fnys

Johnsson 56 skrev:
Jaha. Nu ser jag inget hål i brunnsmanschetten, men en vanlig missuppfattning är att tätskiktet är själva klinkersen. Tätskiktet är den gröna folien som sitter fast med klämringen.
Precis, jag kallar dock klinker för ytskikt.

Hålet, som TS pratar om är svårt att se men jag tycker mig ana vad TS syftar på. Ser ut som en punktering av skruv/bil-mejsel el. liknande.

Personligen hade jag nog nöjt mig med att trycka in silicon med hårt tryck på patronsprutan och sedan täcka med några lager flytande tätskikt.. skulle förvåna mig mycket om det "nålsticket" i sammanhanget skulle orsaka omfattande vatten/fuktskador i framtiden.

Tänker inte uttala mig om utförarens kompetens, men tycker väl att det är lite märkligt att man inte är mer försiktig när man ska åtgärda något runt golvbrunnen när man vet att det är det känsligaste stället i ett badrum. - Men "shit happens" som det heter..

SBH skrev:
skit i vattenlåset. tätskiktet är ju helt fel.
även om det är golvvärme i spacklet. så är det ej godkänt
tätskikt på spacklet. aldrig under!!!!
det enda som skall på tätskikt är fix,plattor och fog.
Det är alltid en god idé att läsa igenom en tråd innan man måttar sin första sving.
Då blir det mindre förvirrande för TS.

S
Johnsson 56 skrev:
Nu drar jag mig ur. Det är väl just Fix, plattor o fog som är på tätskiktet. "Gudfader" fnys
om det är uppbyggt med fix så mycket. då är det också fel

S
på bilder så ser det ut som minst 20mm massa på tätskiktet

Johnsson 56 skrev:
Det är väl synd om TS om du drar dig ur pga vad andra personer skriver i tråden? Jag tror det behövs erfaret folk med fötterna på jorden i trådar som denna, lite får man nog stå ut med i ett öppet forum på internet.

avendere skrev:
Det är väl synd om TS om du drar dig ur pga vad andra personer skriver i tråden? Jag tror det behövs erfaret folk med fötterna på jorden i trådar som denna, lite får man nog stå ut med i ett öppet forum på internet.
Ja då, det håller jag med om. Det är väl bara det att "fallet" är löst för länge sedan, men vissa kommer in och drar det både 2 o 3 varv extra. Som någon här upprepar : läs tråden innan....

• Gilla
avendere
  • Laddar…
Johnsson 56 skrev:
Ja då, det håller jag med om. Det är väl bara det att "fallet" är löst för länge sedan, men vissa kommer in och drar det både 2 o 3 varv extra. Som någon här upprepar : läs tråden innan....
Men ta nu en stund och kika igenom tråden.
Det är ju ett HÅL i tätskiktet som nog bör hanteras och i min värld är det endast tillverkaren som kan redovisa korrekta metoder för detta.

Att bara byta "hink" lagar tätar väl ändå inte ett hål i tätskiktet, eller?

Johnsson 56 skrev:
Jaha. Nu ser jag inget hål i brunnsmanschetten...
Det är precis därför jag tycker du ska titta igenom tråden.

Redigerat:
  • Gilla
MH1001
  • Laddar…
S
avendere skrev:
Mjae, tidigare bild:

[länk]

Om klinkerramen är ca 5 mm så ser det inte ut att vara 20 mm fix under..
men är iallafall för mycket fix. drar du med korrekt kam så blir det mindre

S
jbr skrev:
Det är ju ett HÅL i tätskiktet som nog bör hanteras och i min värld är det endast tillverkaren som kan redovisa korrekta metoder för detta.

för just det problemet finns bara en lösning.
gör om hela badrummet.
skulle aldrig godkänna en lappning

jbr skrev:

Jag har tittat igenom tråden. Jag kan inte se att det står något om hål i tätskiktet. Jag tror du har missuppfattat det hela och inbillar dig att manschetten är en del av tätskiktet

SBH skrev:
Det har inget med kam eller tjocklek på fix under plattorna att göra.

Det du ser är den kant av fix som bildas när man fyller upp under slukristen och kantens "höjd" beror på hur golvet/fallet ser ut de centimetrarna närmast brunnen i kombination med slukristens storlek.

SBH skrev:
Är du plattsättare?

De erfarenheter jag har är att man anpassar fixkammen till vilken platta som ska läggas. Någon korrekt tjocklek på fix har jag inte sett angivet någonstans i vare sig branchregler eller hos tätskiktsleverantör.

Själv la jag granitkeramik på ca 1 cm tjocklek runt min egen golvbrunn, klinkerramen är 5 mm tjock med fixkam på 8 mm blir det 10 + 4 = 14mm från överkant klinker till tätkskikt, mao får klinkerramen höjas ca 10 mm för att få den i samma nivå..

• Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
Johnsson 56 skrev:
Jag har tittat igenom tråden. Jag kan inte se att det står något om hål i tätskiktet. Jag tror du har missuppfattat det hela och inbillar dig att manschetten är en del av tätskiktet

Visst är det möjligt att jag inbillar mig...

danlin skrev:
Ingen fara. Beställt nytt vattenlås. Men kolla det lilla hålet i manschetten ovanför klämringen (placering fem i tolv). Är det något som man kan täta?
[bild]

danlin skrev:
[bild]

Kan någon snälla svara på frågan istället: hur ska jag agera med hålet ni ser på bilden ungefär fem över ett. Vad är en korrekt lösning?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.