O
S snowjim skrev:
Köpte 2 säkerhetsventiler som monterades idag. Den första på 10 bar var snabbt och enkelt bytt, den andra var lite komplicerad, rör som inte ville lossna och lite sådant. Misstänker att rördragare använder någon form av värmare? Jag fick återanvända de 2 muttrarna som skruvas mot koningen. Han som satt upp kärlet sen tidigare hade inte gjort något vidare jobb så den hängde mer eller mindre i rördragningen. Fick det iallafall något bättre nu.

När jag kontrollerade blåsan så var den tom!? Pumpade upp den till 1.6 bar, kontrollerades med tryckklockan från kompressorn. Såg till att släppa ut vatten ur systemet när trycket steg precis enligt instruktioner. När luften var på plats och baren på 0 enligt kärlets klocka så drog jag på lite vatten i taget. Provade ventilen par gånger, då hoppade trycket hastigt till 0 bar. Men efter ett tag så fylldes vattnet upp och nu är det 1.5 bar. Använde lin och Unipak och och så länge ser jag inget läckage.

Vi får hoppas detta håller tills vi sätter in luft/vatten om 5-6 månader.

Det är dock lite märkligt att det var så lite luft i blåsan, behövde nämligen aldrig fylla på det förra kärlet som stod där. Har även pratat med par bekanta och de fyller inte häller på sina? Misstänker att kärlet jag fick av rördragare inte var det bästa.

Ska hålla lite koll nu på det så att det inte läcker och att trycket inte förändras. Kommer troligen få lufta elementen.
Om du har 1.6bar i expansionskärlet så skall du ha 19 meter från expansionskärlet till översta radiatorn!!!!

Trycket skall vara Statisk höjd +0,2bar. Sluttrycket med maximal temperatur skall vara 0,5b under öppningstryck på säkerhetsventilen.

O
O Ovation skrev:
Om du har 1.6bar i expansionskärlet så skall du ha 19 meter från expansionskärlet till översta radiatorn!!!!

Trycket skall vara Statisk höjd +0,2bar. Sluttrycket med maximal temperatur skall vara 0,5b under öppningstryck på säkerhetsventilen.
Tex 4meter höjdskillnad= 0,4bar+0,2bar= Förtryck i expansionskärlet 0,6bar.
O Ovation skrev:

Sedan skall trycket vara ytterligare 0,3bar med kallt system i påfyllningstryck.

Tex.
4meter= 0,4Bar+0,2Bar= 0,6 i förtryck( Luft i kärlet)

Starttryck 0,6+0,3bar= 0,9bar med kallt system.

Sluttrycket skall då vara ca 1,4bar= 1,5 bar säkerhetsventil med rätt dimensionerat expansionskärl.

O
S snowjim skrev:
Köpte 2 säkerhetsventiler som monterades idag. Den första på 10 bar var snabbt och enkelt bytt, den andra var lite komplicerad, rör som inte ville lossna och lite sådant. Misstänker att rördragare använder någon form av värmare? Jag fick återanvända de 2 muttrarna som skruvas mot koningen. Han som satt upp kärlet sen tidigare hade inte gjort något vidare jobb så den hängde mer eller mindre i rördragningen. Fick det iallafall något bättre nu.

När jag kontrollerade blåsan så var den tom!? Pumpade upp den till 1.6 bar, kontrollerades med tryckklockan från kompressorn. Såg till att släppa ut vatten ur systemet när trycket steg precis enligt instruktioner. När luften var på plats och baren på 0 enligt kärlets klocka så drog jag på lite vatten i taget. Provade ventilen par gånger, då hoppade trycket hastigt till 0 bar. Men efter ett tag så fylldes vattnet upp och nu är det 1.5 bar. Använde lin och Unipak och och så länge ser jag inget läckage.

Vi får hoppas detta håller tills vi sätter in luft/vatten om 5-6 månader.

Det är dock lite märkligt att det var så lite luft i blåsan, behövde nämligen aldrig fylla på det förra kärlet som stod där. Har även pratat med par bekanta och de fyller inte häller på sina? Misstänker att kärlet jag fick av rördragare inte var det bästa.

Ska hålla lite koll nu på det så att det inte läcker och att trycket inte förändras. Kommer troligen få lufta elementen.
Expansionskärl skall fyllas på förtryck regelbundet. Alla kärl sviker, frågan är om det tar 3 år eller 5-10.

Blåa kärl är i regel bättre. Tryckkontroll skall göras regelbundet, föreskrifter säger var/6månad eller 1ggn /år.
Därför bör man installera en speciell ventil mellan kärl och rörsystem. (Avstängningsventil får aldrig stängas av, eller kkunna stängas bort )

O
Expansionskärlets storlek bör vara 5% av total vattenvolym.
10% om det är en fastbränslepanna.

O
S snowjim skrev:
Ja pannan innehåller en varmvattenberedare som värmer vatten till våra kranar. Enligt rördragaren som felsökte pannan en gång i tiden så skulle den stå på 80 grader just för legionella så vi har nog inget val där tyvärr.

Vad jag förstår så är pannor som dessa oftast konstruerade så att man har en varmvattenberedare och runt den tanken har man ytterligare en tank som värmer vattnet till elementen. Om trycket stiger i expansionskärlet utan att man tillför vatten eller ökar tempen så kan det vara så att det blivit hål i varmvattentanken och att det läcker ut med ca 4-5 bar in i expansionsskärlets slinga. Det är dock fortfarande otydligt om det kan vara detta problem vi har, trycket har nämligen legat stabilt i flera dagar fram tills jag ökade tempen från 60-80 i pannan.

Tanken är att vi ska byta ut pannan mot en luft vatten om ett par månader.
Det skall inte vara 80grader för att döda legionella.... 60-65 grader räcker utan tvekan för detta.
Det tar inte många minuter i 60gradigt vatten för att döda bakterierna i beredaren. Men alla små avstick på dina ledningar på kallvatten och varmvatten är större bocvar.
Ställ pannan på en maxtemperatur på 60grader, expansionen på vattnet minskar ordentligt mellan 60-80.
Ställ sedan framledningen( shunten)på pannan så du har ca 60grader vid -30ute temp på värmesystemet om du bor norrut så du kan få -30.
Om ditt hus sedan är väldigt dåligt isolerat, eller har mycket kalldrag. Då får du justera uppåt.
Mest troligt kommer du märka noll skillnad.
Du kommer förmodligen kunna sänka framledningen på värmesystem ytterligare om du känner dig fram.
Samtliga ventiler i systemet skall vara fullt öppna och ge max värme medans du sänker kurvan, och kurvan sänks vid en sammanhängande/liknande utetemperatur.
När du sedan hittar en kurva som motsvarar era förväntningar i det kallaste accepterae rummet, då får ni begränsa med termostater i de rummen som ger över önskvärd temperatur.

O Ovation skrev:
Tryckkontroll skall göras regelbundet, föreskrifter säger var/6månad eller 1ggn /år.
Därför bör man installera en speciell ventil mellan kärl och rörsystem. (Avstängningsventil får aldrig stängas av, eller kkunna stängas bort )
Expansionskärl får man kunna krana av, men inte säkerhetsventilen.

Huset är enplans med bebolig källare så 19 meter har jag inte till högst element, skulle gissa 4 meter på sin höjd.

Jag var nere en sväng i pannerummet igår och såg att trycket åter igen låg strax över 1.5 bar, säkerhetsventilen hade också reagerat. Jag släpte ut vatten ner till 1.3 bar men då plötsligt tog vattnet slut i systemet och trycket hamnade på 0!? När jag fyller på vatten på nytt så fylls det extremt snabbt upp igen till 1.5 bar, vi pratar om par sekunder med öppen kran.

Fyllde upp till 1.5 bar och i morse låg den kvar på samma bar med en panntemp på 75 grader.

Jag vet att det inte är hål i blåsan men en gissning är att lyften smitigt ut igen. Ska ta o mäta det under dagen och se vad som finns där. Nu blir det med mottryck men det är inte själva trycket jag är intresserad av, men om det finns luft kvar i blåsan. Kanske får man skaffa en ny ventil eller så köper man bara ett nytt kärl, de var tydligen inte så dyra.

En annan sak som är märklig är att elementen verkar inte påverkas något alls av allt detta meckande med vattnet? De värmer på bra och jag hör inte att de behöver luftas?

J jonaserik skrev:
Trycket ökar ? Den påfyllningsvetilen som du fyller med, är den riktigt tät ,peova med att stänga av inkommande vatten, stiger det inte då, dra till den ordentligt , ökar trycket ändå , så finns det nog en ventil för att stänga av KV till panna.
Med huvudventilen för inkommande öppen och ventilen för KV -pannan stängd så kan inte trycket öka, öppnar du sistnämnda och trycket ökar, så har du nog en läcka mellan VV och systemvatten i pannan. Vill inte måla gubben på väggen, men inte helt ovanligt på gamla pannor.
Det skulle innebära att jag behöver stänga av vattnet in dagar i sträck för ibland har trycket stiget när jag kommer dit och ibland har det legat stilla par dagar.

MEN något jag inte var införstådd med tidigare är att trycket i kärlet kommer varjera under dagen beroende på temperaturen i pannan. Min uppfatting tidigare har varit att blåsan i kärlet är tänkt att stabilisera detta men vad jag förstår så kommer ändå trycket att ändras en del? Tidigare år har jag uppfattat som att trycket legat stabilt men det kan ju vara så att jag av en händelse läst av vid "fel" tillfällen.

S snowjim skrev:
Jag släpte ut vatten ner till 1.3 bar men då plötsligt tog vattnet slut i systemet och trycket hamnade på 0!? När jag fyller på vatten på nytt så fylls det extremt snabbt upp igen till 1.5 bar, vi pratar om par sekunder med öppen kran.
Exakt så blir det när det inte finns någon luftkudde som vattnet kan expandera i. Byt kärlet.

O Ovation skrev:
Det skall inte vara 80grader för att döda legionella.... 60-65 grader räcker utan tvekan för detta.
Det tar inte många minuter i 60gradigt vatten för att döda bakterierna i beredaren. Men alla små avstick på dina ledningar på kallvatten och varmvatten är större bocvar.
Ställ pannan på en maxtemperatur på 60grader, expansionen på vattnet minskar ordentligt mellan 60-80.
Ställ sedan framledningen( shunten)på pannan så du har ca 60grader vid -30ute temp på värmesystemet om du bor norrut så du kan få -30.
Om ditt hus sedan är väldigt dåligt isolerat, eller har mycket kalldrag. Då får du justera uppåt.
Mest troligt kommer du märka noll skillnad.
Du kommer förmodligen kunna sänka framledningen på värmesystem ytterligare om du känner dig fram.
Samtliga ventiler i systemet skall vara fullt öppna och ge max värme medans du sänker kurvan, och kurvan sänks vid en sammanhängande/liknande utetemperatur.
När du sedan hittar en kurva som motsvarar era förväntningar i det kallaste accepterae rummet, då får ni begränsa med termostater i de rummen som ger över önskvärd temperatur.
Detta är intressant, så vad du säger är att man bara böhöver 60-65 grader? Man undrar ju då varför rördragaren som meckade med pannan satte den på 80 grader?

När vi körde på 60 grader upplevde vi att det tog mycket längre tid att få varmvatten till kranarna och tempen ut på elementen begränsades av tempen i pannan som då kunde gå ner till 45-50 grader innan den började elda på igen. Detta verkade dock inte vara något problem, vi upplevde inte att vi hade för lite värme i huset. Men när vi ökade pantempen så ökade även husets värme så då stälde vi ner utgående temp en aning.

useless useless skrev:
Exakt så blir det när det inte finns någon luftkudde som vattnet kan expandera i. Byt kärlet.
Ja, jag ska dock kontrollera luftkudden först. Lite märkligt att kärlet byttes för 2 år sen och är redan kasst? Fått uppfattningen att de ska hålla bra mycket lägre? Och om det är ventilen räcker det väll att byta ventilen var man nu får tag på en sådan?

Hur farligt är det att köra systemet på detta vis? Hur kan det vara att huset värms upp bra trotts strulet?

S snowjim skrev:
Och om det är ventilen räcker det väll att byta ventilen var man nu får tag på en sådan?
Det är en vanlig 'bilventil' (schrader). Insatsen borde gå att köpa för några kronor på en däck- eller cykelverkstad.

S snowjim skrev:
Hur farligt är det att köra systemet på detta vis? Hur kan det vara att huset värms upp bra trotts strulet?
Direkt farligt är det väl inte. Största problemet är att du fyller på färskt vatten hela tiden som i förlängningen kan leda till korrosion. Så problemet bör åtgärdas, men inte så akut att du måste slå av värmen.

Okay, jo detta ska ju lösas så snart som möjligt. Se mäta trycket i luftblåsan under lunchen.

Men man monterar inte en helt ny ventil antar jag? För det krävs väll att man tar ut blåsan och limmar på en ny? Utan man byter bara innerdelen som ska hålla tätt?

Om det varit hål i blåsan så borde det ha kommit ut vatten när jag släppte ut luften förra gången, så var det med förra kärlet där blåsan var helt kass.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.