14 697 läst ·
119 svar
15k läst
119 svar
Expansionskärlet läcker? Normalt?
Ja, de e väll detta som jag finner mest troligt(påfullningsventil och säkerhetsventil läcker) eftersom jag ändå tömt ut en hel del vatten men trycket fortsätter uppåt och det verkar som att vatten nivån blir inte direkt lägre.O Ovation skrev:
Var annars på färd idag att släppa ut vatten ner till 0 bar och sen följa instruktionerna för att fylla luftblåsan på nytt men en bekan upplyste att man vill inte byta ut vattnet allt för ofta. Man vill ha syrefattigt vatten i systemet för att undvika rost vilket låter rimligt.
Kanske bättre att få hit en rörmockare som byter de 2 ventilerna och sen får man se om problemet finns kvar. Kärlet är trotts allt inte merän par år gammalt.
Ska inte måla gubben på väggen.
Först och främst ska du hitta avstängningen för kallvatten in i beredardelen, stänga den helt och se om trycket slutar att öka. 1 ökar inte trycket så är det läck på ett VV-rör i pa.nna/VP , påfyllningen läcker inte. då. Testa och kom tillbaka
Först och främst ska du hitta avstängningen för kallvatten in i beredardelen, stänga den helt och se om trycket slutar att öka. 1 ökar inte trycket så är det läck på ett VV-rör i pa.nna/VP , påfyllningen läcker inte. då. Testa och kom tillbaka
Provade dra på vattenkranen in till pannan och sen se till så att den verkligen stängde korrekt, inga konstigheter där. Känslan var att den var vä stängd sen tidigare.
Provade vrida på de 2 säkerhetsventilerna som vi har för att motionera dem och då ville inte den ena sluta att rinna. Blev lite kort panik där ett tag men efter en stund lugnade den ner sig, visst den rinner än så den måste bytas men nu klarar det sig iallafall par dagar.
Det handlar om den säkerhetsventil som ska hantera övertryck i pannan. Kallvattnet utifrån går igenom denna ventil. På ventilen står det 10 bar, får se om jag kan hitta ersättare på Hornbach, något särskilt man ska tänka på? Vilken typ av tätning använder man, fungerar vanlig gängtejp?
Provade vrida på de 2 säkerhetsventilerna som vi har för att motionera dem och då ville inte den ena sluta att rinna. Blev lite kort panik där ett tag men efter en stund lugnade den ner sig, visst den rinner än så den måste bytas men nu klarar det sig iallafall par dagar.
Det handlar om den säkerhetsventil som ska hantera övertryck i pannan. Kallvattnet utifrån går igenom denna ventil. På ventilen står det 10 bar, får se om jag kan hitta ersättare på Hornbach, något särskilt man ska tänka på? Vilken typ av tätning använder man, fungerar vanlig gängtejp?
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Har nu gått par dagar utan att trycket på kärlet har ökat, eller ja det rör sig upp och ner lite men idag ligger det på samma värde som det gjorde för ett par dagar sen. Kan vara så att till-vattenkranen inte slöt helt.
Men jag har fortfarande 2 st säkerhetsventiler som läcker. En vid kärlet och en på vattenledning in som troligen egentligen är för övertryck i pannan.
Den för pannan är en 1/2" med 10 bar och den som sitter på kärlet är en 3/4" 1,5 bar ventil.
För att byta den som är kopplad till pannan antar jag att man stänger av pannan och vattnet in i huset och sen byter man den helt enkelt.
Den som sitter på kärlet kräver att man tömmer ut radiatorsystemet? Och när jag gör det så passar jag på att kontroll möta expansionskärlet enligt beskrivning.
Men jag har fortfarande 2 st säkerhetsventiler som läcker. En vid kärlet och en på vattenledning in som troligen egentligen är för övertryck i pannan.
Den för pannan är en 1/2" med 10 bar och den som sitter på kärlet är en 3/4" 1,5 bar ventil.
För att byta den som är kopplad till pannan antar jag att man stänger av pannan och vattnet in i huset och sen byter man den helt enkelt.
Den som sitter på kärlet kräver att man tömmer ut radiatorsystemet? Och när jag gör det så passar jag på att kontroll möta expansionskärlet enligt beskrivning.
Kan det vara följande jag behöver?
https://www.hornbach.se/shop/Sakerh...G20-1-5-5557520/5139450/artikel-detaljer.html
https://www.hornbach.se/shop/Sakerh...-10-bar-5008743/5192589/artikel-detaljer.html
Den på 1.5 bar ser ut att vara merän dubbel så dyr?
https://www.hornbach.se/shop/Sakerh...G20-1-5-5557520/5139450/artikel-detaljer.html
https://www.hornbach.se/shop/Sakerh...-10-bar-5008743/5192589/artikel-detaljer.html
Den på 1.5 bar ser ut att vara merän dubbel så dyr?
Troligen bättre att köpa här, det ser ut att vara likadana ventiler som sitter på systemet idag :
https://www.rinkabyror.se/artikel/sakerhetsventil-20r-1-5/
https://www.rinkabyror.se/artikel/sakerhetsventil-6-kg/
https://www.rinkabyror.se/artikel/sakerhetsventil-20r-1-5/
https://www.rinkabyror.se/artikel/sakerhetsventil-6-kg/
Den för pannan som du säger är för VV och 10 bar,S snowjim skrev:
Systemet behöver inte tömmas, släpp ut så trycket är noll, då kan du skruva bort säken och sätta tummen/handen över hålet lite snabbt, klart det skvätter lite vatten men inte mycket, sen dit med den nya med lin och pasta på och dra fast. Sen går det bra att kolla trycket i kärlet, stiger trycket om du fyller luft så tappar du ur mer, 0,6 bar i vattentomt kärl.S snowjim skrev:
Hej, Men är det verkligen fel, rostvattnet det kommer väl från övertrycksventilen pga av att kärlet är för litet och inte rostfritt. Vattnet expanderar vid uppvärmning. Har pellets själv men en mycket störrre exp. kärl med blåsa
Expansionskärlet är ett slutet tryckkärl med membran i detta fall. Helt ok
Det kan ju däremot vara underdimensionerat för eldning. Det är iallafall inte ett 80liters kärl. Men det har ju fungerat för TS tidigare så det bör gå att fungera om kärlet är helt.
Det kan ju däremot vara underdimensionerat för eldning. Det är iallafall inte ett 80liters kärl. Men det har ju fungerat för TS tidigare så det bör gå att fungera om kärlet är helt.
Köpte 2 säkerhetsventiler som monterades idag. Den första på 10 bar var snabbt och enkelt bytt, den andra var lite komplicerad, rör som inte ville lossna och lite sådant. Misstänker att rördragare använder någon form av värmare? Jag fick återanvända de 2 muttrarna som skruvas mot koningen. Han som satt upp kärlet sen tidigare hade inte gjort något vidare jobb så den hängde mer eller mindre i rördragningen. Fick det iallafall något bättre nu.
När jag kontrollerade blåsan så var den tom!? Pumpade upp den till 1.6 bar, kontrollerades med tryckklockan från kompressorn. Såg till att släppa ut vatten ur systemet när trycket steg precis enligt instruktioner. När luften var på plats och baren på 0 enligt kärlets klocka så drog jag på lite vatten i taget. Provade ventilen par gånger, då hoppade trycket hastigt till 0 bar. Men efter ett tag så fylldes vattnet upp och nu är det 1.5 bar. Använde lin och Unipak och och så länge ser jag inget läckage.
Vi får hoppas detta håller tills vi sätter in luft/vatten om 5-6 månader.
Det är dock lite märkligt att det var så lite luft i blåsan, behövde nämligen aldrig fylla på det förra kärlet som stod där. Har även pratat med par bekanta och de fyller inte häller på sina? Misstänker att kärlet jag fick av rördragare inte var det bästa.
Ska hålla lite koll nu på det så att det inte läcker och att trycket inte förändras. Kommer troligen få lufta elementen.
När jag kontrollerade blåsan så var den tom!? Pumpade upp den till 1.6 bar, kontrollerades med tryckklockan från kompressorn. Såg till att släppa ut vatten ur systemet när trycket steg precis enligt instruktioner. När luften var på plats och baren på 0 enligt kärlets klocka så drog jag på lite vatten i taget. Provade ventilen par gånger, då hoppade trycket hastigt till 0 bar. Men efter ett tag så fylldes vattnet upp och nu är det 1.5 bar. Använde lin och Unipak och och så länge ser jag inget läckage.
Vi får hoppas detta håller tills vi sätter in luft/vatten om 5-6 månader.
Det är dock lite märkligt att det var så lite luft i blåsan, behövde nämligen aldrig fylla på det förra kärlet som stod där. Har även pratat med par bekanta och de fyller inte häller på sina? Misstänker att kärlet jag fick av rördragare inte var det bästa.
Ska hålla lite koll nu på det så att det inte läcker och att trycket inte förändras. Kommer troligen få lufta elementen.
Trycket ökade något i gårkväll, jag släppte då ut lite vatten så att den kom ner till strax under 1.5 bar. Klockan på pannan visar nu plötsligt lite högre tryck än klockan på expansionskärlet. Säkerhetsventilen är på 1.5 bar så den borde ha släppt ut men det gjorde den inte. Samtliga ventiler ser ut att hålla tätt.
Nu när jag kom ner i förmiddags så har trycket sjunkit ca 1 bar. Jag fyller på med vatten men tänker sedan att luften kanske gått ur den igen. Jag tar fram klockan o kontrollerar trycket i blåsan som säger ca 1.7. Det är möjligt att lite luft smitet ut men helt tom är den inte för då hade jag inte fått något värde alls.
Jag har fyllt på systemet tidigare men kommer inte helt ihåg hur den brukar bete sig, nu går trycket på klockan upp blixt snabbt så snart jag börjar fylla på vatten.
Nu när jag kom ner i förmiddags så har trycket sjunkit ca 1 bar. Jag fyller på med vatten men tänker sedan att luften kanske gått ur den igen. Jag tar fram klockan o kontrollerar trycket i blåsan som säger ca 1.7. Det är möjligt att lite luft smitet ut men helt tom är den inte för då hade jag inte fått något värde alls.
Jag har fyllt på systemet tidigare men kommer inte helt ihåg hur den brukar bete sig, nu går trycket på klockan upp blixt snabbt så snart jag börjar fylla på vatten.
Att trycket går upp blixtsnabbt säger att det inte finns luft i kärlet eller är defekt, tappa ur till noll, fyll kärlet till 0,6 bar med luft. Kärlet ska vara tomt på vatten då, när du fyller luft så ska inte trycket öka, ökar det så får du tappa ur mer vatten, Fortsätt så tills trycket i kärlet är 0,6 bar och trycket på manometern står på noll, sen fyll med vatten till ca 1 bar,
Om du läser min tidigare post så är det så jag gjorde.J jonaserik skrev:Att trycket går upp blixtsnabbt säger att det inte finns luft i kärlet eller är defekt, tappa ur till noll, fyll kärlet till 0,6 bar med luft. Kärlet ska vara tomt på vatten då, när du fyller luft så ska inte trycket öka, ökar det så får du tappa ur mer vatten, Fortsätt så tills trycket i kärlet är 0,6 bar och trycket på manometern står på noll, sen fyll med vatten till ca 1 bar,
OK fick bara uppfattningen att trycket ökade snabbt när du fyllde på vatten, det ska inte göra så, det ska öka sakta, klart om man öppnar max så kan det fort, men vid påfyllning öppnar man bara lite så det syns att trycket stiger sakta, vid tex 1 bar på manometern så är även lufttrycket i kärlet 1 bar.