Hej har inte full koll på detta men den har tappat lite tryck, är de bara att stänga ventilen till höger och sedan pumpa upp med typ tryckspruta med vatten eller köldblandat då? Är expansionskärlet som sitter innan pumpen andra bilden är de större kärlet.

Vänlig hälsning
/Tom
 
  • Rött expansionskärl med tryckmätare, rör och ventiler i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svarta rör omgivna av gröna och grå väggar, genomtränger ytan, några röda fläckar syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött expansionskärl och kopparrör installerade ovanpå en vit enhet i ett tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du behöver inte stänga npn ventil, du kopplar in pump (en korrekt pump har backventil redan) i den anslutning som är före filtret (vilket ser ut att vara den vänstra? Expansionskärlet sitter på utgående? ). Öppna sedan kranen för den anslutningen och pumpa i ny 29% blandning. Men du har fortfarande tryck så det är nog ingen större fara, såvida du inte har frikyla som går typ 10m upp från bergvärmepumpen?
 
J jishi skrev:
Du behöver inte stänga npn ventil, du kopplar in pump (en korrekt pump har backventil redan) i den anslutning som är före filtret (vilket ser ut att vara den vänstra? Expansionskärlet sitter på utgående? ). Öppna sedan kranen för den anslutningen och pumpa i ny 29% blandning. Men du har fortfarande tryck så det är nog ingen större fara, såvida du inte har frikyla som går typ 10m upp från bergvärmepumpen?
Inkommande ledningar är till höger på första bilden samt att pumpen står till vänster, tänkte fel blir väl att koppla in och öppna ventilen har du något tips på någon pump som kan användas? Men så de ska kopplas in på den vita öppnas och pumpas i? Ursäkta om jag är lite novis får läsa på lite sen. :)
 
Det spelar egentligen inte så stor roll vilken du kopplar in dig på (vit eller svart) men det är alltid bra att låta ny vätska passera genom filter. Förutsatt att påfyllningskopplet sitter rätt (man brukar sätta både koppel och expansionskärl på ingående) så borde det då bli det svarta. En handpump brukar i sig innehålla ett filter så då spelar det inte jättestor roll.

Jag har en provtryckningspump som jag använder och det är väldigt smidigt. Jag har en Rothenberger men för att fylla på nån enstaka gång så duger säkert billigast tänkbara, tex nåt sånt här:

https://www.amazon.se/-/en/Pressure-Facilities-Plumbing-2-5MPa-Heating/dp/B07H96VK7J/ref=sr_1_5

Dock lite knasig anslutning på den. Kopplet har nog en R20 gänga, så du behöver nån övergångsmuff, eller så sätter du dit en lekande slanganslutning direkt på slangen.

Tex https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...sovergangar/forminskningsnippel-x--2000058665 + https://www.biltema.se/bygg/vvs/san...ingar/gangade-skarvar-raka/muff-12-2000058685

Eller typ en sån här https://www.rinkabyror.se/artikel/metall-slanghylsa-g20x12-mm/. Det underlättar helt klart med en lekande anslutning för det här.

MEN då det inte framgår vad det är för dimension på slangen eller gängan på den pumpen, så vore det smartast att få hem den först innan du beställer anslutningsdelar, så du kan mäta själv :)
 
Redigerat:
Vill du göra en billighetslösning, så koppla en vanlig gardena-koppling på påfyllningskopplet, sen tar du vanliga vattenslangen och kopplar på och öppnar kranen (se gärna till att det inte är någon luft kvar i slangen). Vill du inte fylla på med rent vatten (du har över 200l vätska så typ 4-5 l vatten gör inte nån större skillnad i koncentration), fyll slangen först med brine-blandning, sen koppla på kranen.

Då vattentrycket i kranen är långt över de 1 bar du behöver så kommer du kunna få upp trycket med bara vattenkranen.

Med denna lösning blir det extra noga att du kopplar in dig före filtret, då det inte finns något annat filter som fångar upp smuts från tex slangen.
 
J jishi skrev:
Vill du göra en billighetslösning, så koppla en vanlig gardena-koppling på påfyllningskopplet, sen tar du vanliga vattenslangen och kopplar på och öppnar kranen (se gärna till att det inte är någon luft kvar i slangen). Vill du inte fylla på med rent vatten (du har över 200l vätska så typ 4-5 l vatten gör inte nån större skillnad i koncentration), fyll slangen först med brine-blandning, sen koppla på kranen.

Då vattentrycket i kranen är långt över de 1 bar du behöver så kommer du kunna få upp trycket med bara vattenkranen.

Med denna lösning blir det extra noga att du kopplar in dig före filtret, då det inte finns något annat filter som fångar upp smuts från tex slangen.
Tack så jättemycket för hjälpen :)
 
Vill också bara påpeka att du ska normalt sett inte tappa tryck, mer än när du tex luftar systemet. Om det fortsätter tappa tryck så beror det på läckage nånstans vilket du gör klokt i att följa upp. Det vanligaste läckaget är inne i bergvärmepumpen.
 
  • Gilla
Tom Krigsman
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.