Någon som varit med om att expansionskärlet på brinen ser ut som på bild. Det är vätska ända upp till ventilen. Har inte kunnat pressa på det så det blivit runt igen. Vad ska man göra? Expansionskärl för uppvärmningssystem med vätska upp till ventilen omgivet av isolerade rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du kan vrida lite på den svarta ratten högst upp, då kommer det in luft och behållaren bör gå tillbaka till originalform.
Ingen fara, kan bli så på vintern.

Det hjälper tyvärr inte. När jag såg det igår öppnade jag först ventilen och sen skruvade jag av hela ventilen (så som man gör vid påfyllning). Men kärlet vill ej vikta ut.

Kärlet är väl till berg/jordvärme och ventilen ska ju enbart öppna vid övertryck.
Har inte sett det någon gång att vårat kärt ändrat form, men kan orsak vara fruset borrhål där vattnet frusit och tryckt ihop slangen så att säkerhetsventilen öppnat och tryckt ut luft/vätska. Och när sedan isen tinar i borrhålet så återgår slangen och det bildas vakuum som suger ihop kärlet?

Om du har möjlighet kan du trycksätta kärlet, kanske ihop med lite försiktig värme från en varmluftspistol.

Problem är inte enbart kärlet utan orsaken till varför det sugits ihop, dvs varför det blev vakuum.
Kan du se i statistiken för värmepumpen om den gått mycket på tillskottsel, för det kan ge en bild av hur den fungerar (för jag utgår från att det är ett kärl till värmepump).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.