772 läst ·
6 svar
772 läst
6 svar
Luft expansionkärl?
Hej, ny här så hoppas på att jag gör rätt med inlägget
Jag undrar hur mycket luft man ska fylla i ett expansionkärl. Blev lite fel när vi kollade på det, läste att man skulle testa luftnippeln nedtill för att kolla om vatten kom in. Höll för länge så vi tömde lite för mycket.
Är inte hemma nu så jag vet inte vilket märke det är. Men vet att det visas på mätaren att man kan fylla till 2 innan man går över till röda.
Har ett rött streck på 1 bar också.
Vill gärna veta hur jag fyller upp bäst. Har kompressor hemma och kan fylla på men undrar hur mycket innan jag gör det själv
Jag undrar hur mycket luft man ska fylla i ett expansionkärl. Blev lite fel när vi kollade på det, läste att man skulle testa luftnippeln nedtill för att kolla om vatten kom in. Höll för länge så vi tömde lite för mycket.
Är inte hemma nu så jag vet inte vilket märke det är. Men vet att det visas på mätaren att man kan fylla till 2 innan man går över till röda.
Har ett rött streck på 1 bar också.
Vill gärna veta hur jag fyller upp bäst. Har kompressor hemma och kan fylla på men undrar hur mycket innan jag gör det själv
Vad jag förstår finns det en vattenburen del och en luftburen del i expansionskärlet.Solhemsgatan skrev:
Min tanke var att kanske vi behövde fylla upp luften igen eftersom det kom ut luft när vi tryckte på luft ventilen nedtill på kärlet.
Är ingen rörmokare så jag är inte 100% insatt i det. Men tänker att det måste väll vara tryck i båda delarna för att det ska fungera. Om det är för lite luft kan väll inte lufttrycket pressa tillbaka vattnet till systemet
Expansionskärl till vad?Victorianswed skrev:
Vad jag förstår finns det en vattenburen del och en luftburen del i expansionskärlet.
Min tanke var att kanske vi behövde fylla upp luften igen eftersom det kom ut luft när vi tryckte på luft ventilen nedtill på kärlet.
Är ingen rörmokare så jag är inte 100% insatt i det. Men tänker att det måste väll vara tryck i båda delarna för att det ska fungera. Om det är för lite luft kan väll inte lufttrycket pressa tillbaka vattnet till systemet
Manometern visar tryck på vätska i systemet. Tryck på luften ska motsvara 0,1 bar per meter från kärlet till högsta punkten + 0,3 bar. Och min 0,5 bar. Sedan ska vätska vara 0,3 bar över lufttrycket. Det är vanligt i villor att man kör 0,5 bar luft och 1,0 vätska. Men först måste man tömma kärl på vatten - inte alltid lätt i villor, där det är ovanligt att man kan isolera kärlet från vatten. I så fall kanske du måste gissa lite. För i lite luft som ni tror motsvarar den ni släppt ute. Använd en cykel pump kanske istället för en kompressor.Victorianswed skrev:
Ok, ska testa det. Tackar 😁B Bodger skrev:Manometern visar tryck på vätska i systemet. Tryck på luften ska motsvara 0,1 bar per meter från kärlet till högsta punkten + 0,3 bar. Och min 0,5 bar. Sedan ska vätska vara 0,3 bar över lufttrycket. Det är vanligt i villor att man kör 0,5 bar luft och 1,0 vätska. Men först måste man tömma kärl på vatten - inte alltid lätt i villor, där det är ovanligt att man kan isolera kärlet från vatten. I så fall kanske du måste gissa lite. För i lite luft som ni tror motsvarar den ni släppt ute. Använd en cykel pump kanske istället för en kompressor.
Klicka här för att svara