3 106 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Existerar REA på Mac-datorer?
Det är sällan det är värt att vänta på nästa Mac modell. De är duktiga på att låta varje steg vara lagom stort och ofta i stället för jättesteg.Dracula skrev:
Det var ett trevligt pris! Jag beställde idag en Air 16gb 256gb M1, 12500kr hos Netonnet samt Mediamarkt. Dock bara 1500kr under Apples ordinarie pris. Det ryktas om att en ny Air M2 kommer under 2022, men jag orkar inte vänta längre - hade dock hoppats på större rabatter på nuvarande 2020-modeller.
Men ibland som när de byter arkitektur (68k->PPC->x86->arm) är det värt att vänta.
Det finns flera företag som säljer begagnade och genomgångna macar med garanti. Jag har testat ett par gånger och det har funkat bra. De håller ju ett antal år, så man spar ofta en hel del genom att köpa ett eller två år gamla modeller.
Det är ju ett alternativ, dock är ju batteri en färskvara - och då köper du grisen i säcken. Och min erfarenhet av dessa firmor är att de har för höga priser för att motivera ett begagnatköp.Hep skrev:
Beror kanske på vad man värderar. Jag är ju rätt estetiskt lagt och skulle välkomna en smalare o sexigare ram kring skärmen. I detta fall också en mini-led skärm. Skulle väldigt gärna uppskatta en laddbar usb-port på VARJE sida av datorn o inte bara på vänster sida. Sådant kan vara värt att vänta på, även om det kanske inte är några "deal-brakers"redarn skrev:
En risk absolut, men det finns ju inbyggt koll på batteriets status som stämmer hyfsat bra. Den MacBook Pro har som jobbdator var ett drygt år gammal när jag köpte den för runt 60% av nypris och nu fyra år senare tuffar den på bra. För privat bruk där jag har högre krav på prestanda brukar det bli en ny när det är dags.
Ja det du beskriver är vanligtvis inte dealbreakers och större rea är mycket ovanligt så det sällan blir värt att vänta. Detta är så klart helt medvetet av Apple och de är metodiska och skickliga i att uppnå detta.Dracula skrev:
Beror kanske på vad man värderar. Jag är ju rätt estetiskt lagt och skulle välkomna en smalare o sexigare ram kring skärmen. I detta fall också en mini-led skärm. Skulle väldigt gärna uppskatta en laddbar usb-port på VARJE sida av datorn o inte bara på vänster sida. Sådant kan vara värt att vänta på, även om det kanske inte är några "deal-brakers"Hade det varit en kännbar REA på produkterna så tror jag många hade struntat helt i ett "nästa modell suktande".
Designspråket är i grunden 20 år gammal och jag vill ha tillbaks den som var innan (PowerBook G3) bara för att den var bekvämare (snyggare var den inte).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men ska en inte fläska på lite om en vill ha dator? Min erfarenhet är att lägga lite mer istället för lite mindre. Haft en macbook pro och en macbook air. Pro kostade 22k och airen typ 11k. Självklart var prestandan sämre på airen men kanske lite väl mycket sämre
skulle nog gå upp lite i pris faktiskt. Vet inte om jag sett en macbook billigare än 10k dock.
Klicka här för att svara