B
dom är även bra när man har rullarmering
finns mycke olika distanser.
sen finns mycke olika armeringstyper

Skönt att se att det inte bara är jag som har svårt med alla namn och lösningar :-)

B
för att inte tala om olika bockningar

Om det ska vara överkantsarmering värd namnet måste den hamna högt upp i bjälklaget. Enklast blir att bocka bockar av fi12, ställa dem med inbördes avstånd ca 1,2 m, och sedan lägga en ribba över alla bockarna. Vips, och så har du ribbor att lägga överkantsameringen på.

• ÖK_1_bock.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ÖK_2_bock.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Fina bilder! Tänk vad en bild gör :-) Är det en samverkans-plåt med både över och extra underkants-armering?

Ja, som UK, förutom själva plåten ligger det en fi12:a i varje rilla. Armeringsmattor som sprickarmering mitt i, och ÖK i form av fi12 s200 (3 fack). Prefab armeringskorgar på alla bärande väggar, och ingjutet i 200 mm vibbfri betong.

Redigerat:
Tyresö
isolde skrev:
Ja, som UK, förutom själva plåten ligger det en fi12:a i varje rilla. Armeringsmattor som sprickarmering mitt i, och ÖK i form av fi12 s200 (3 fack). Prefab armeringskorgar på alla bärande väggar, och ingjutet i 200 mm vibbfri betong.

Det måste vara en sanslös spännvidd om valvet är så tokarmerat. När det t.o.m ligger längsgående UK-järn.

Det ser ut som en 150 m3 valvgjutning.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.