14 021 läst ·
21 svar
14k läst
21 svar
Exempel på överkantsarmering på combideck eller PEVA
Medlem
· Vastra Gotaland
· 31 inlägg
Hej
Någon som har ett bra sätt att fästa en överkantsarmering mot en samverkansplåt av combideck eller peva typ? Jag har två tänkbara alternativ, någon som har provat själv?
Använda en markdistans och skruva fast den i plåtformen. Sedan lägga ett monteringsjärn i markdistansen och sedan armeringsmattan på monteringsjärnet. Alternativt använda ett nätstöd som skruvas fast och lägga mattan på detta.
Något annat alternativ kanske...
Någon som har ett bra sätt att fästa en överkantsarmering mot en samverkansplåt av combideck eller peva typ? Jag har två tänkbara alternativ, någon som har provat själv?
Använda en markdistans och skruva fast den i plåtformen. Sedan lägga ett monteringsjärn i markdistansen och sedan armeringsmattan på monteringsjärnet. Alternativt använda ett nätstöd som skruvas fast och lägga mattan på detta.
Något annat alternativ kanske...
Medlem
· Vastra Gotaland
· 31 inlägg
Plåtarna utgör UK-armering och form för ett mellanbjälklag/tak till garaget. Total yta ca 51 m2.
Medlem
· Vastra Gotaland
· 31 inlägg
Spännvidd ca 3,6 m och längd ca 14 m
Jag har sett så många varianter på hur man tilläggsarmerar plåtarna - allt ifrån ingen armering alls, till att armeringsmattorna antingen ligger direkt på plåtarna till att dom står på markdistanser (nere i "dalarna" på plåtarna) som är högre än "topparna" på plåtarna.
Jag har aldrig sett + att jag tycker det verkar vara en onödigt omständig lösning att skruva fast varje markdistans. Sätt markdistansen i dalen på plåten och anpassa vilken höjd utifrån det, som distansen ska ha.
Jag har aldrig sett + att jag tycker det verkar vara en onödigt omständig lösning att skruva fast varje markdistans. Sätt markdistansen i dalen på plåten och anpassa vilken höjd utifrån det, som distansen ska ha.
Medlem
· Vastra Gotaland
· 31 inlägg
Tack för det. Tyckte själv att skruvandet kändes väl omständligt, får försöka hitta en lämplig distans som passar i bra in i vågdalarna.
Medlem
· Vastra Gotaland
· 31 inlägg
OK
Om du säger det så.... ;-)
Om du säger det så.... ;-)
Jag misstänker att vi menar samma sak, jag kallar det för markdistans. Den påminner om en badmintonboll med en krans i nederkant och en kryssklyka med 2 olika höjder i överkant. Man sätter fast dom i kryssen på armeringsmattorna.
Ja, dom fungerar ju bäst till dom veckade plåtarna - det var bra längesen jag såg såna, hade glömt bort dom. Då är mitt förslag med markdistanser klart mycket omständigare.byggare henke skrev:
Dom brukar kallas fackverksdistans. Dom riktiga namnen på saker inom byggbranschen har jag dålig koll på - och skulle jag komma ut på ett bygge och säga dom riktiga namnen på saker, då skulle ingen veta vad jag menar.