Hej
Någon som har ett bra sätt att fästa en överkantsarmering mot en samverkansplåt av combideck eller peva typ? Jag har två tänkbara alternativ, någon som har provat själv?

Använda en markdistans och skruva fast den i plåtformen. Sedan lägga ett monteringsjärn i markdistansen och sedan armeringsmattan på monteringsjärnet. Alternativt använda ett nätstöd som skruvas fast och lägga mattan på detta.

Något annat alternativ kanske...

B
varför använder du plåtarna?
antingen markstöd eller bockad armering(som arbetsbockar) triangel och en ovan på liggare

Plåtarna utgör UK-armering och form för ett mellanbjälklag/tak till garaget. Total yta ca 51 m2.

B
spännvidd?

Spännvidd ca 3,6 m och längd ca 14 m

Tyresö
Jag har sett så många varianter på hur man tilläggsarmerar plåtarna - allt ifrån ingen armering alls, till att armeringsmattorna antingen ligger direkt på plåtarna till att dom står på markdistanser (nere i "dalarna" på plåtarna) som är högre än "topparna" på plåtarna.

Jag har aldrig sett + att jag tycker det verkar vara en onödigt omständig lösning att skruva fast varje markdistans. Sätt markdistansen i dalen på plåten och anpassa vilken höjd utifrån det, som distansen ska ha.

Tack för det. Tyckte själv att skruvandet kändes väl omständligt, får försöka hitta en lämplig distans som passar i bra in i vågdalarna.

Tyresö
Distanserna kommer inte att passa superbra - distansfoten är lite för stor, men det är bara att tvinga dit dom. Dom rör sej inte pga armeringsmattan fixerar dom.

OK
Om du säger det så.... ;-)

B
tyresö varför ej nät distanser?

Tyresö
byggare henke skrev:
tyresö varför ej nät distanser?

Jag är inte helt säker på att jag förstår vad du menar. Finns det något som heter nätdistans?

B
jag kallar dom det. är som bockar som lägger dubbel armering på. jag ska fixa bild och rätta namnet

Tyresö
Jag misstänker att vi menar samma sak, jag kallar det för markdistans. Den påminner om en badmintonboll med en krans i nederkant och en kryssklyka med 2 olika höjder i överkant. Man sätter fast dom i kryssen på armeringsmattorna.

Tyresö
byggare henke skrev:
[länk]
sidan tre
Ja, dom fungerar ju bäst till dom veckade plåtarna - det var bra längesen jag såg såna, hade glömt bort dom. Då är mitt förslag med markdistanser klart mycket omständigare.

Dom brukar kallas fackverksdistans. Dom riktiga namnen på saker inom byggbranschen har jag dålig koll på - och skulle jag komma ut på ett bygge och säga dom riktiga namnen på saker, då skulle ingen veta vad jag menar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.