Kemisten skrev:
Blå:
GEX 125-1 AE, 250W, sliprondell 125mm, svängcirkel 2.5mm, Excentricitet 1.25 mm
GEX 125 AC, 340W, sliprondell 125mm, svängcirkel 5mm, Excentricitet 2.5 mm
GEX 150 AC, 340W, sliprondell 150mm, svängcirkel 4mm, Excentricitet 2.00 mm
GEX 150 AC Turbo, 600W, sliprondell 150mm, svängcirkel 4.5mm, Excentricitet 2.25 mm
Grön:
PEX 270 AE, 270W, sliprondell 125mm, svängcirkel ej angivet, Excentricitet 2.00 mm
PEX 400 AE, 400W, sliprondell 125mm, svängcirkel ej angivet, Excentricitet 2.50 mm
PEX 420 AE, 420W, sliprondell 150mm, svängcirkel ej angivet, Excentricitet 2.50 mm

Det kan inte ha att göra med effekt, då bara Turbon har högre effekt än PEX 400 o 420. Nu är det som anges effekt in och inte ut men det borde inte vara allt för stor skillnad (inte medräknat turbon som är i en klass för sig). Att de inte angiver svängcirkel är dock något som stör mig eftersom det borde vara (är?) en viktig faktor gällande hur pass bra maskinen är för fin/grov-lir. Är det något som skiljer i rörelsemönster mellan PEX och GEX?
Svängcirkeln är dubbla excentriciteten. Så 4 respektive 5mm på pexarna.
 
Daniel_N skrev:
Svängcirkeln är dubbla excentriciteten. Så 4 respektive 5mm på pexarna.
Borde jag ha sett, det är ju uppenbart :o... Tackar för kommentaren. Nu är det dock frågan kvar om GEX verkligen grovslipar slipar bättre än PEX vid samma excentricitet. Att det borde kunna bli bättre finslipning med konstantelektronik kan jag förstå.
 
Mikael_L
froven skrev:
Har två bord, ett köksbord i furu och ett lite större "matsalsbord" också i furu som har spår efter flera års användning av både barn och vuxna. Skulle man med en PEX400/420 eller GEX 125/150/turbo rentav kunna slipa bort alla jacken och få en anständig yta som man inte behöver skämmas för, eller kommer det se ut som något Peter 8år släpat hem från träslöjden ?
//Peter
Ska det slipas mycket, eller ska vi kalla det djupt, kan inte en sådan här slip öht vara lämplig, väl? :confused:

Måste vara stor risk att man efter ett tag har fått en ganska ojämn yta ...
Men ska du bara ta lacken och kanske ett par mm till borde det väl gå bra.

Ja, jag kan ju inte det här riktigt, det är bara mina funderingar ... :o
 
Mikael_L skrev:
Ska det slipas mycket, eller ska vi kalla det djupt, kan inte en sådan här slip öht vara lämplig, väl? :confused:

Måste vara stor risk att man efter ett tag har fått en ganska ojämn yta ...
Men ska du bara ta lacken och kanske ett par mm till borde det väl gå bra.

Ja, jag kan ju inte det här riktigt, det är bara mina funderingar ... :o
Det var väl ungefär den effekten jag såg framför mig, ett antal fördjupningar i skivan som måste åtgärdas medelst mera slipning på topparna som vips blev nya dalar etc....
//P
 
Nå, jag vill påstå att en excenter klarar att plocka av 2-3mm på en helt bordsskiva. Hyvla först kan vara trevligt, men det kräver en bra hyvel och en hel del skicklighet. Nej, kör du med excentern, börja med rejält grovt papper, tryck inte och vinkla absolut inte maskinen. Inna du börjar så rita ut ett rutnät med blyertspenna över hela skivan. Slipa sedan bort hela rutnätet. Rita ny rutnät. På så sätt ser du att du slipar lika mycket överallt.
 
  • Gilla
Harald Boye
  • Laddar…
Daniel_N skrev:
Nå, jag vill påstå att en excenter klarar att plocka av 2-3mm på en helt bordsskiva. Hyvla först kan vara trevligt, men det kräver en bra hyvel och en hel del skicklighet. Nej, kör du med excentern, börja med rejält grovt papper, tryck inte och vinkla absolut inte maskinen. Inna du börjar så rita ut ett rutnät med blyertspenna över hela skivan. Slipa sedan bort hela rutnätet. Rita ny rutnät. På så sätt ser du att du slipar lika mycket överallt.
Blyertspennan är sliparens bsta vän. Om någon trots ovan utmärkta råd får ojämnheter, är nästa råd cirklar som inringar de områden som skall specialbehandlas. Excenterslipens svaghet är inte att det blir ojämnt, utan att avverkning går långsamt jämfört med en bandslip.

--- Mats ---
 
Tycker det är viktigt att TS Kemisten är medveten om att gex 150 turbo körd i turboläge nästan är en helt annan typ av maskin än övriga pex o gexar. avverkningen ligger nästan i klass med en bandslip eller det totalt motsatta att man kör polering i turboläget...
 
Hej!
Har haft Bosch slipmaskiner sen -70 talet, men skaffade inte blå föränn GEX150 Turbo kom ut.
Det skiljer mycket mellan 150 mm PEX och GEX 150 även utan turboläget.
PEX är bra maskiner (utom 115mm som är för klen) men resultatet blir snabbare bra med GEX.
Jag sålde min fullt fungerande 150mm PEX till en kompis för 200 SEK.
Tveka inte skaffa en GEX 150 Turbo!
 
Kört en Festool Rotex 125 i 3 år nu (används varje dag) och skulle inte byta den mot något annat på marknaden. Med rätt papper och dammsugaren kan man slita på pappret mkt länge utan värmebildning/gegga etc. I stort sätt helt dammfritt. Papper kostar mig ca 3-4sek/st + moms. Funkar bra med Mirka oxå om man ska spara några kronor hr och där.

Lagavulin
 
Mikael_L
Jadu, används den varje dag så är självklart en av de bästa maskinerna motiverad även om den är dyr.
Jag som kört min excenterslip max 2 ggr per år i 20 års tid har svårt att motivera en Festool. :o
 
Vad diffar en blå Gex Turbo mot rotexen i pris? Finns boschen i 125mm?

Tycker aldrig att jag saknar 150mm. Man kommer åt så bra med den lilla.

Lagavulin
 
Hade tur och hittade en GEX150 Turbo på rea (1800 SEK) och gillar den skarpt. Hade en PEX tidigare och kände att det var dags att ta steget till slipmaskin med bra utsug och dammsugare. Grymt lyft när garaget inte ser ut som ett snöoväder i januari efter färdigt arbetspass.
Ska polera båten med den ikväll, får vi se hur duktig den är på det.

För övrigt finns ett läge för grovavverkning på den (men det kanske festools oxå har).
 
Det blev en GEX 150T, fungerar utmärkt och vad jag redan nu kan säga är att någon annan hade jag antagligen blivit besviken på... Nu till 'problemet', vad göra av alla boxar?
Sparar ni på dessa? (den som kom med turbon är *gigantisk*)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.