28 169 läst ·
32 svar
28k läst
32 svar
Excenterslip, Bosch PEX eller GEX?
Sida 1 av 3
Tjena.
Jag undrar, som står i rubriken, om jag skulle kunna bli nöjd med en grån isf blå i detta fall.
Jag slipar idag med en B&D planslip jag fått av min svärfar, fungerar för att polera upp ytor som är ok innan men behövs lite mer avverkning går den bet. Det jag använder den till är att t ex slipa upp bordsytor eller liknande (som inte nödvändligtvis alla består av en skiva och vars fogar rört sig en del). Virket kommer från en granne med såg (har ett litet sågverk på ~40hp med 1.2m cirkelklinga) - billigt, bra virke men ofta mer ojämn yta än om man köper in det via de "vanliga" butikerna.
Jag är på jakt efter en excenterslip som jag dels kan använda för all finslipning men som också klarar att avverka om så behövs (med grovt papper). Kan en PEX 400 AC fungera för detta eller måste man gå upp till GEX 125 AC eller t om GEX turbo? Priset skiljer ju en hel del...
Jag undrar, som står i rubriken, om jag skulle kunna bli nöjd med en grån isf blå i detta fall.
Jag slipar idag med en B&D planslip jag fått av min svärfar, fungerar för att polera upp ytor som är ok innan men behövs lite mer avverkning går den bet. Det jag använder den till är att t ex slipa upp bordsytor eller liknande (som inte nödvändligtvis alla består av en skiva och vars fogar rört sig en del). Virket kommer från en granne med såg (har ett litet sågverk på ~40hp med 1.2m cirkelklinga) - billigt, bra virke men ofta mer ojämn yta än om man köper in det via de "vanliga" butikerna.
Jag är på jakt efter en excenterslip som jag dels kan använda för all finslipning men som också klarar att avverka om så behövs (med grovt papper). Kan en PEX 400 AC fungera för detta eller måste man gå upp till GEX 125 AC eller t om GEX turbo? Priset skiljer ju en hel del...
Kört med PEX400 ett tag och jag tyckte att det var en riktigt bra maskin.
Sen insjuknade jag i kraftig Makita och sedan dess är inget sig likt. Skaffade den dära BO6040 och dessa skall man inte jämföra, men PEX400 är med och spelar i en klart lägre division, tycker jag.
Det jag vill säga är nog att man kommer ganska långt med PEX400 för hobbybruk och vågar man ta nästa steg (Bosch GEX150T, Festool Rotex, Makita BO6040) så är det också ett stort steg.
Kan kanske vara läge att testa. Bor du i närheten av Örebro är du välkommen på ett litet sliptest
/Mattias
Sen insjuknade jag i kraftig Makita och sedan dess är inget sig likt. Skaffade den dära BO6040 och dessa skall man inte jämföra, men PEX400 är med och spelar i en klart lägre division, tycker jag.
Det jag vill säga är nog att man kommer ganska långt med PEX400 för hobbybruk och vågar man ta nästa steg (Bosch GEX150T, Festool Rotex, Makita BO6040) så är det också ett stort steg.
Kan kanske vara läge att testa. Bor du i närheten av Örebro är du välkommen på ett litet sliptest
/Mattias
Vore trevligt, och även om denna peskans ekonomidipp resulterat i att jag har markant mer tid att spendera är det nog lite långt mellan Uppsala och ÖrebroMatix skrev:
Vi har en liten hästgård och det är på den jag lägger huvuddelen av min tid nu. Är i farten att bygga en snickarbo på lite drygt 30m2 i ett av ekonomihusen och bytte upp mig till Bosch 8s som kap/ger för detta, vilket jag inte ångrat. Jag kommer utan tvekan vara nöjd med en blå slip, men frågan är om jag även kommer vara det med en grön, och om jag kan övertyga min sambo om att det är värt de 1500 (och lite till) som skiljer de åt, det är ju inte hon som kommer arbeta med verktygen... Vi bestämde dock redan innan vi flyttade hit att vi -på alla områden- skall skaffa bra grejer när väl vi införskaffar dom, vilket resulterade att det tog ca 6mån att hitta en ersättare till diskmaskinen
En fundering som jag även har är att alla (gröna och blå) Bosch excenterslipar bortsett från turbon verkar kunna köras utan sug kopplad till den. Nu kommer jag ju ha en sådan i snickarbon men det är inte säker att jag alltid vill behöva släpa på den också när jag skall göra något någon annanstans. Kläggar pappret fort igen utan?
EDIT:
Tittade just på DUAB-Huset och såg att GEX150T kostar 3300:- mot ~1000:- för PEX 400 och runt 2300-2600 för GEX 125 rep. 150. Över 3kkr kan jag inte betala för en slip, oavsett hur bra den är, det är mellan GEX 125 AC och PEX 400 som det ligger...
Redigerat:
Om målet är att komplettera för mer finslipning är excenterslipen ett bra val. 400 Watt var min gamla gröna bosch på, och den är utmärkt för finslipning. Grovslipning jämfört med en planslip, ja utan tvekan, men pratar vi om grovslipning så är en bandslip bättre.bävern skrev:
Frågan är om du inte skall fundera på ditt egentliga behov och eventuellt tänka om lite beroende på om du verkligne vill både och? Till exempel, fundera på om du vill ha båda funktionerna du nämner, och i så fall köp en B&D bandslip och en grön excenterslip. Om du däremot lutar mest åt finslip, med viss grovavverkning vore bra, köp då en riktigt bra excenterslip.
--- Mats ---
Har en pex400 och är nöjd med den.
Det enda jag har att anmärka på är att om man kör med gamla papper så har den en tendens att tappa dem när slipplattan blir varm.
Två-tre vändor på maskinen, sedan får slippappren göra sluttjänstgöring på klossen.
Kanske beror det på att jag köpte billigare bulk-papper istället för dyra finpapper, vad vet jag.
Dammutsugen fungerar över förväntan för att vara inbyggt på en så pass billig maskin.
*Självklart* inte lika bra som ett riktigt utsug, men det är ju inte meningen heller.
Över lag är jag klart nöjd med de 899:- som jag betalade för maskinen.
Det enda jag har att anmärka på är att om man kör med gamla papper så har den en tendens att tappa dem när slipplattan blir varm.
Två-tre vändor på maskinen, sedan får slippappren göra sluttjänstgöring på klossen.
Kanske beror det på att jag köpte billigare bulk-papper istället för dyra finpapper, vad vet jag.
Dammutsugen fungerar över förväntan för att vara inbyggt på en så pass billig maskin.
*Självklart* inte lika bra som ett riktigt utsug, men det är ju inte meningen heller.
Över lag är jag klart nöjd med de 899:- som jag betalade för maskinen.
Har två bord, ett köksbord i furu och ett lite större "matsalsbord" också i furu som har spår efter flera års användning av både barn och vuxna. Skulle man med en PEX400/420 eller GEX 125/150/turbo rentav kunna slipa bort alla jacken och få en anständig yta som man inte behöver skämmas för, eller kommer det se ut som något Peter 8år släpat hem från träslöjden ?
//Peter
//Peter
Det kommer att funka bra med vilka av maskinerna som helst. Börja med målartvätt, sen går du igenom grovlekarna på papper. Använd tålamod så blir det skitfint. Maskinen plant och tryck inte. Använd gärna dammsugare.froven skrev:Har två bord, ett köksbord i furu och ett lite större "matsalsbord" också i furu som har spår efter flera års användning av både barn och vuxna. Skulle man med en PEX400/420 eller GEX 125/150/turbo rentav kunna slipa bort alla jacken och få en anständig yta som man inte behöver skämmas för, eller kommer det se ut som något Peter 8år släpat hem från träslöjden ?
//Peter
Men den blåa ger bäst resultat eller ?Daniel_N skrev:
//P
Angående just dessa maskiner kan jag inte tillräckligt för att lova vad som skiljer. Men Du kommer att kunna få ett otroligt bra resultat med den gröna, det är jag helt säker på.froven skrev:
Generellt sett så är den blåa starkare, håller längre, mer ergonomiskt grepp, bättre kvalitet på plattan, bättre slippapper(fast det beror på vilket du köper till), tystare, bättre dammutsug, fler funktioner (speciellt turbomodellen) osv. Men att den garanterar ett bättre slutresultat det vågar jag inte lova.
Slutresultatet är ju oftast upp till användarens noggrannhet... (självklart med reservation för alla meec, bruksbo och power super modeller
)
Iofs så borde det gå med dessa maskiner också, men då får man nog långt skägg innan man är färdig.
Iofs så borde det gå med dessa maskiner också, men då får man nog långt skägg innan man är färdig.
Findelen är fin nog på den gröna, där kommer du att bli nöjd. Grovdelen, där är den på gränsen till klen men är du bara tålmodig gör den sitt jobb även där.Daniel_N skrev:Angående just dessa maskiner kan jag inte tillräckligt för att lova vad som skiljer. Men Du kommer att kunna få ett otroligt bra resultat med den gröna, det är jag helt säker på.
Generellt sett så är den blåa starkare, håller längre, mer ergonomiskt grepp, bättre kvalitet på plattan, bättre slippapper(fast det beror på vilket du köper till), tystare, bättre dammutsug, fler funktioner (speciellt turbomodellen) osv. Men att den garanterar ett bättre slutresultat det vågar jag inte lova.
--- Mats ---
Blå:Mats Bengtsson skrev:
GEX 125-1 AE, 250W, sliprondell 125mm, svängcirkel 2.5mm, Excentricitet 1.25 mm
GEX 125 AC, 340W, sliprondell 125mm, svängcirkel 5mm, Excentricitet 2.5 mm
GEX 150 AC, 340W, sliprondell 150mm, svängcirkel 4mm, Excentricitet 2.00 mm
GEX 150 AC Turbo, 600W, sliprondell 150mm, svängcirkel 4.5mm, Excentricitet 2.25 mm
Grön:
PEX 270 AE, 270W, sliprondell 125mm, svängcirkel ej angivet, Excentricitet 2.00 mm
PEX 400 AE, 400W, sliprondell 125mm, svängcirkel ej angivet, Excentricitet 2.50 mm
PEX 420 AE, 420W, sliprondell 150mm, svängcirkel ej angivet, Excentricitet 2.50 mm
Det kan inte ha att göra med effekt, då bara Turbon har högre effekt än PEX 400 o 420. Nu är det som anges effekt in och inte ut men det borde inte vara allt för stor skillnad (inte medräknat turbon som är i en klass för sig). Att de inte angiver svängcirkel är dock något som stör mig eftersom det borde vara (är?) en viktig faktor gällande hur pass bra maskinen är för fin/grov-lir. Är det något som skiljer i rörelsemönster mellan PEX och GEX?
Jag är ägare av en sisådär 20 år gammal grön PEX400 (eller den heter kanske något på den tiden?). Den har mest använts till att polera bilar med under åren.
Men jag minns att jag gick över ett soffbord med masurbjörksfaner.
Lacken var i rent ruggigt dåligt skick, så jag var tvungen att verkligen slipa ner till faneren och antagligen lite i den också. Så jag var väldigt orolig att faktiskt råka slipa genom faneren. Men det gick, tack vare min enorma skicklighet givetvis
, riktigt bra. Med lite ny möbellack sen så blev bordet som nytt.
Det jag ibland skulle uppskatta på min slip är konstantfartselektronik. Det är inte optimalt att hastigheten går upp och ner beroende på slipsituation.
Men jag minns att jag gick över ett soffbord med masurbjörksfaner.
Lacken var i rent ruggigt dåligt skick, så jag var tvungen att verkligen slipa ner till faneren och antagligen lite i den också. Så jag var väldigt orolig att faktiskt råka slipa genom faneren. Men det gick, tack vare min enorma skicklighet givetvis
Det jag ibland skulle uppskatta på min slip är konstantfartselektronik. Det är inte optimalt att hastigheten går upp och ner beroende på slipsituation.
