1 439 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Examensarbete - Bygga mot berg
Är långt ifrån att vara ingenjör. Men en sak jag läst en del om är hur svårt det kan vara med tätning mot inkommande vatten från berget om berget är synligt inomhus eller i källaren.
En annan sak är om man bygger nära en bergvägg. Hur ordnar man då med dränering på den hussidan? Och har berget någon negativ avkylningseffekt mot huset och fönster (ingen aning om det har det).
En annan sak är om man bygger nära en bergvägg. Hur ordnar man då med dränering på den hussidan? Och har berget någon negativ avkylningseffekt mot huset och fönster (ingen aning om det har det).
Tänker du större hus eller mindre? Typ villakällare eller stora bostadskomplex?
Det är ju en del att tänka på, den torra varma inomhusluften drar ju fram vatten ur klippan tex. Så de som har en klippa inne i sitt souterränghus brukar stänga för med glasvägg och ha vinkällare där.
Det är ju en del att tänka på, den torra varma inomhusluften drar ju fram vatten ur klippan tex. Så de som har en klippa inne i sitt souterränghus brukar stänga för med glasvägg och ha vinkällare där.
Spelar det för roll om det är större hus eller mindre? vad kan det påverka?Anna_H skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ja? Vad är det som är konstigt med det? Vi har en gubbe i ett radhus här som påstår att vår bevattningsanläggning går sönder när det varit torrt och varmt några veckor, för då börjar det strömma vatten i hans källare. Märkligt nog strömmar det flera kubik i minuten i kommunens dagvattenledning precis utanför utan att vår pump går.KnockOnWood skrev:
Klicka här för att svara
