E Espen1891 skrev:
Tex Evbutiken tar 461+49kr frakt för 25l Pax 21. Finns många med bättre pris. [länk]
Toppen. Tusen tack. Där sparar vi alla en tusing om året och Evergreen kan kanske börja fundera på sin affärsmodell.
 
Oj, låter inte bra! Efter att ha läst era inlägg här verkar det som att jag kan ta bort Evergreen från min lista!?

Jag försöker välja, efter mycket efterforskning, mellan följande verk
  • 4evergreens nya uppdaterade reningsverk
  • WSB clean
  • Klaro
  • Alnarp ACT
Jag kommer behöva en stor stenkista/efterpolering/singelbädd efter verket för att få ner allt vatten i jorden. Har inte möjlighet att släppa ut det renade vattnet i något dike. Risk med slamflykt från reningsverket får därför inte finnas.
 
Väcker denna tråd igen.
Priset för Evergreens serviceavtal bara höjs och höjs och börjar bli helt sjukt.
Vad betalar ni nu för 1 besök? De rekommenderar 2 besök per år, men jag vägrade och tog ett besök per år.
Är det någon som utmanat kommunen på kravet med service? Hur har det gått i så fall?
 
  • Gilla
Griffeltavlan och 1 till
  • Laddar…
Min kommun har inget krav på serviceavtal. På min direkta fråga om jag tillåts att sköta anläggningen själv, så svarar kommunen att det är helt ok, de bryr sig bara om att anl. fungerar. Evergreen skickar inga protokoll till kommunen vad jag vet.
 
H hultet skrev:
Min kommun har inget krav på serviceavtal. På min direkta fråga om jag tillåts att sköta anläggningen själv, så svarar kommunen att det är helt ok, de bryr sig bara om att anl. fungerar. Evergreen skickar inga protokoll till kommunen vad jag vet.
Gött. Jag ska prova att utmana beslutet hos min kommun och se vad som händer.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
G Ginflyer skrev:
Har haft mitt nu i 5 år och är nöjd med funktionen. Vi är 4 st i hushållet. Jag tömmer själv och det går hyfsat, dock inte som Evergreens instruktioner säger. Jag har iof en kraftig länspump som fyller säcken ganska fort, sen tar det många timmar innan allt vatten runnit ut. Så jag får pumpa 3-4 ggr med ett dygn emellan ungefär. Det är ok då det räcker att göra detta var 7-8 månad.
Däremot är jag sjukt besviken på Evergreen då de höjer alla kostnader hela tiden. Mer än vanlig indexreglering. Serviceavgiften skulle ligga på ca 2500:- om året, den är uppe i nästan 3500:- idag. Utöver det tar de extra betalt om de måste rensa korgen (ca 5 minuters jobb). Där åker man på en halvtimme på ca 500:- extra. Kan tycka att inom rimliga gränser skulle detta ingå i årsavgiften.
En annan sak som stör mig oerhört då man är låst till Evergreen är att priset på säckarna man behöver om man tömmer själv. De tar 160:- per påse. Dessa är helt vanliga fodersäckar av vävd glasfiber som jag nu lyckats hitta för 12:- st. istället. Flockningsmedlet är nästa kassako. Det kostade 550:-/25 liter för fem år sedan, nu tar de 990:-. Dessutom har de skruvat upp kemtillförseln så nu går det nästan 2 dunkar om året.
Är det något som vet om man kan hitta detta någon annanstans för rimliga pengar?
Det här är värt en egen tråd.
Du har ju infon och jag kan ingenting, än.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
G Ginflyer skrev:
Väcker denna tråd igen.
Priset för Evergreens serviceavtal bara höjs och höjs och börjar bli helt sjukt.
Vad betalar ni?
 
R rsa skrev:
Vad betalar ni?
Betalade nyss 2200:- för ett besök som tar en halvtimme, sen var det tvunget att byta ett membran i kompressorn (som inte var sönder) och det gick på 1850:-.
 
Fick svar av kommunen precis och inte heller här (trellenorgs kommun) har krav på serviceavtal. Bara att man vet vad man gör.

"Hej Jan,
nej, det är inte ett krav att ha ett serviceavtal. Men att släppa ut avloppsvatten är en miljöfarlig verksamhet och då måste du som fastighetsägare ha tillräckligt med kunskap för att utföra egenkontroll på ditt minireningsverk (se 2 kap. 2 § Miljöbalken) , om du inte har serviceavtal (servicen ska utföras av sakkunnig person)."

Så det är bara att investera i en testutrustning för några hundringar och göra det själv.
Är det någon som vet exakt vad man ska mäta och vilka gränsvärden som gäller? Det hade varit bra om vi kunde lägga upp det här om fler vill sköta detta själv.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
G Ginflyer skrev:
Betalade nyss 2200:- för ett besök som tar en halvtimme, sen var det tvunget att byta ett membran i kompressorn (som inte var sönder) och det gick på 1850:-.
Faktum är att 2200:- var ex moms, så det var ca 2700:- inkl moms för en halvtimmes jobb.
 
Hej!
Vilken bra tråd! Har haft mitt reningsverk i 10år nu. Undrar om någon av er har fått byta dysor i sitt verk?
 
Berth Samuelsson Berth Samuelsson skrev:
Hej!
Vilken bra tråd! Har haft mitt reningsverk i 10år nu. Undrar om någon av er har fått byta dysor i sitt verk?
Vilken typ av reningsverk har du?
Vilka kostnader har du?
Berätta lite mer :-)
 
Hej!
Har ett BC8 som installerades sommaren 2010 på vårt fritidsställe. Det har fungerat bra.
Driftkostnaderna med 2st. service per år, flockningsmedel, el och en tömning är ca. 5000 sek.
Trevligt och värdefullt med denna kontakt för utbyte och tips.
 
BC8? Då är ni ett antal hushåll på denna?
Jag har haft min BC1-3 i 8 år men inte bytt några dysor.
Jag sköter reningsverket själv inkl köp av flockningsmedel.
 
H hultet skrev:
BC8? Då är ni ett antal hushåll på denna?
Jag har haft min BC1-3 i 8 år men inte bytt några dysor.
Jag sköter reningsverket själv inkl köp av flockningsmedel.
Det är minsta modellen diameter 160cm. höjd 205cm jag köpte det 2010 då var beteckningen BC8.
har inte heller bytt någon dysa, det var servicekillen som nämnde att det kunde bli aktuellt med tanke på verkets ålder.
Jag kollar funktionen regelbundet och konstaterar att båda dysorna är ok. det konstaterade även servicekillen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.