56 977 läst ·
75 svar
57k läst
75 svar
Evergreens " Bio Cleaner " minireningsverk
Oj, låter inte bra! Efter att ha läst era inlägg här verkar det som att jag kan ta bort Evergreen från min lista!?
Jag försöker välja, efter mycket efterforskning, mellan följande verk
Jag försöker välja, efter mycket efterforskning, mellan följande verk
- 4evergreens nya uppdaterade reningsverk
- WSB clean
- Klaro
- Alnarp ACT
Väcker denna tråd igen.
Priset för Evergreens serviceavtal bara höjs och höjs och börjar bli helt sjukt.
Vad betalar ni nu för 1 besök? De rekommenderar 2 besök per år, men jag vägrade och tog ett besök per år.
Är det någon som utmanat kommunen på kravet med service? Hur har det gått i så fall?
Priset för Evergreens serviceavtal bara höjs och höjs och börjar bli helt sjukt.
Vad betalar ni nu för 1 besök? De rekommenderar 2 besök per år, men jag vägrade och tog ett besök per år.
Är det någon som utmanat kommunen på kravet med service? Hur har det gått i så fall?
Min kommun har inget krav på serviceavtal. På min direkta fråga om jag tillåts att sköta anläggningen själv, så svarar kommunen att det är helt ok, de bryr sig bara om att anl. fungerar. Evergreen skickar inga protokoll till kommunen vad jag vet.
Gött. Jag ska prova att utmana beslutet hos min kommun och se vad som händer.H hultet skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Det här är värt en egen tråd.G Ginflyer skrev:Har haft mitt nu i 5 år och är nöjd med funktionen. Vi är 4 st i hushållet. Jag tömmer själv och det går hyfsat, dock inte som Evergreens instruktioner säger. Jag har iof en kraftig länspump som fyller säcken ganska fort, sen tar det många timmar innan allt vatten runnit ut. Så jag får pumpa 3-4 ggr med ett dygn emellan ungefär. Det är ok då det räcker att göra detta var 7-8 månad.
Däremot är jag sjukt besviken på Evergreen då de höjer alla kostnader hela tiden. Mer än vanlig indexreglering. Serviceavgiften skulle ligga på ca 2500:- om året, den är uppe i nästan 3500:- idag. Utöver det tar de extra betalt om de måste rensa korgen (ca 5 minuters jobb). Där åker man på en halvtimme på ca 500:- extra. Kan tycka att inom rimliga gränser skulle detta ingå i årsavgiften.
En annan sak som stör mig oerhört då man är låst till Evergreen är att priset på säckarna man behöver om man tömmer själv. De tar 160:- per påse. Dessa är helt vanliga fodersäckar av vävd glasfiber som jag nu lyckats hitta för 12:- st. istället. Flockningsmedlet är nästa kassako. Det kostade 550:-/25 liter för fem år sedan, nu tar de 990:-. Dessutom har de skruvat upp kemtillförseln så nu går det nästan 2 dunkar om året.
Är det något som vet om man kan hitta detta någon annanstans för rimliga pengar?
Du har ju infon och jag kan ingenting, än.
Fick svar av kommunen precis och inte heller här (trellenorgs kommun) har krav på serviceavtal. Bara att man vet vad man gör.
"Hej Jan,
nej, det är inte ett krav att ha ett serviceavtal. Men att släppa ut avloppsvatten är en miljöfarlig verksamhet och då måste du som fastighetsägare ha tillräckligt med kunskap för att utföra egenkontroll på ditt minireningsverk (se 2 kap. 2 § Miljöbalken) , om du inte har serviceavtal (servicen ska utföras av sakkunnig person)."
Så det är bara att investera i en testutrustning för några hundringar och göra det själv.
Är det någon som vet exakt vad man ska mäta och vilka gränsvärden som gäller? Det hade varit bra om vi kunde lägga upp det här om fler vill sköta detta själv.
"Hej Jan,
nej, det är inte ett krav att ha ett serviceavtal. Men att släppa ut avloppsvatten är en miljöfarlig verksamhet och då måste du som fastighetsägare ha tillräckligt med kunskap för att utföra egenkontroll på ditt minireningsverk (se 2 kap. 2 § Miljöbalken) , om du inte har serviceavtal (servicen ska utföras av sakkunnig person)."
Så det är bara att investera i en testutrustning för några hundringar och göra det själv.
Är det någon som vet exakt vad man ska mäta och vilka gränsvärden som gäller? Det hade varit bra om vi kunde lägga upp det här om fler vill sköta detta själv.
Hej!
Vilken bra tråd! Har haft mitt reningsverk i 10år nu. Undrar om någon av er har fått byta dysor i sitt verk?
Vilken bra tråd! Har haft mitt reningsverk i 10år nu. Undrar om någon av er har fått byta dysor i sitt verk?
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Hej!
Har ett BC8 som installerades sommaren 2010 på vårt fritidsställe. Det har fungerat bra.
Driftkostnaderna med 2st. service per år, flockningsmedel, el och en tömning är ca. 5000 sek.
Trevligt och värdefullt med denna kontakt för utbyte och tips.
Har ett BC8 som installerades sommaren 2010 på vårt fritidsställe. Det har fungerat bra.
Driftkostnaderna med 2st. service per år, flockningsmedel, el och en tömning är ca. 5000 sek.
Trevligt och värdefullt med denna kontakt för utbyte och tips.
Det är minsta modellen diameter 160cm. höjd 205cm jag köpte det 2010 då var beteckningen BC8.H hultet skrev:
har inte heller bytt någon dysa, det var servicekillen som nämnde att det kunde bli aktuellt med tanke på verkets ålder.
Jag kollar funktionen regelbundet och konstaterar att båda dysorna är ok. det konstaterade även servicekillen.