Då jag inte har kunskapen, ska jag skyndsamt kolla lite uppgifter så återkommer jag sedan.
 
Tjena Peter
Jag har då inte vågat ratta inställningar på egen hand. Kan inte tänka mig att man sparar jätte mycket genom att skära ned några procent av elanvändningen/flockningsmedelåtgången. Skulle jag vilja spara pengar skulle jag väl köpa en såndär slamtömningsmojäng som evergreen säljer. Själv så tömmer jag bara en gång per år, men du som tömmer dubbelt så ofta kanske skulle kolla på en sådan? Att dra ned på elförbrukningen med 5% blir ju inte särskilt mycket i det stora hela.
Sedan att det kostar 2500/år för att de kommer och lyfter på locket i 15 minuter kan man ju bara hoppas blir billigare någon gång i framtiden...
 
Eftersom det renade vattnet från början var tänkt att passera nära egen vattentäckt, krävde man från kommunen att det efter anläggningen skulle finnas en fosforfälla för att ytterliggare reducera fosfor och bakterier ytterliggare, så långt var det bra tänkt.
Men vid själva grävandet och goda grannar blev en annan dragning av det renade vattnet, bort från egen vattentäckt, med facit i hand så skulle jag nog inte behövt investera i en fosforfälla.

Peter
 
Hej
Står i startgroparna att beställa ett BC 3hh för tre hushåll.
Precis som du så har vi kollat de flesta verk på marknaden. Det som fällde avgörandet är att det inte behövs en massa pumpar o styrdon dör att det skall fungera.
Är det någon som har erfarenhet av ett sådant här verk för tre hushåll?
 
Nu står jag också i tankarna att införskaffa en evergreen biocleaner. Frågan är ju hur de har förbättrat konstruktionen sedan denna tråd startades, jag vet att bubbel "plattan" gjorts om som en enkel "klick in" fästning ifall den behöver bytas om slambil suger bort/sönder den tex.
man kan alltså ställa in flockningsmedelförbrukningen i display lådan? hur mycket flockningsmedel drar den per år för 4 personers hushåll?
är det obligatoriskt med en årlig inspektion av serviceman? eller är det bara om problem uppstår? uppstartnings service skall väl ingå i köpet om jag förstod försäljaren rätt. tacksam för svar.

/peter
 
en sak till jag undrar över. Hur han ni gjort utloppet från biocleanern? dragit ut ett rör till ett dike? Låter det rinna ut undermarken med nån typ av drenäringsrör? eller annat. jag bor rätt nära havet och har inga diken. bara lätt mark liutning ner mot stranden.

/peter
 
Jag har en Bio Cleaner sedan snart två år. Sommartid luktar det fruktansvärt illa och firman som utfört jobbet har hittills inte lyckats få stopp på lukten. Någon som haft samma problem och som förhoppningsvis har en lösning?
 
Hej! Jag skulle vilja veta om det är någon av er som installerat minireningsverk själva. Vi har en duktig grävmaskinist men man kanske behöver en konsult också eller?
 
@hultet
har en granne som har en BC, första sommaren för 3år sedan började det lukta när snön smalt.
det visade sig då att det var mycket slam i verket och de fick slamtömma, så var det med den saken.
sen vet jag att jag vid tillfälle frågade om detta och han nämnde något om att han ändrade driftläge på sommaren
mer luft då, det skulle tydligen göra susen ifall det skulle börja lukta.
kan vara tips till nästa sommar :)
//FF
 
Tänkte väcka detta forum för varna för Evergreens (4Evergreen) Bio Cleaner.
För 2 år sedan installerade jag Evergreens Bio Cleaner BC1HH. Kan med facit i hand säga att det är det sämsta val jag gjort i mitt 35-åriga liv!

Kort bakgrund:
Min kommun kräver att man installerar minireningsverk med efterföljande efterpolering. Jag valde att ha en markbädd som efterpolering, alternativet hade varit en UV-brunn.

Efter drygt 5 månader (första dagen på semestern) upptäcker jag att det är hör nivå i reningsverket.
Som tur är har jag en bra entreprenör som kommer redan dagen efter och gräver fram spridarröret i markbädden.

Det visar sig att röret är fullt med tjockt slam som satt igen röret. Man byter dock röret och återställer markbädden.
En servicetekniker från Evergreen är på plats och kontrollerar anläggningen, justerar lite i inställningar mm.

Tyvärr så blir det efter ytterligare knappt 4 månader totalstopp igen. Ska tillägga att jag tillsammans med serviceteknikern haft koll på slammängden och nivån har varit bra. Bara att gräva upp markbädden igen....

Vid den andra grävningen installerar vi en "spolbrunn" i änden av spridarröret så att vi kan spola bädden och suga ur vid eventuella problem. Det visar sig att det var nödvändigt!

Vi har haft ytterligare 3 stopp i röret men har då spolar med högtryck och problemet är tillfälligt löst.
Vid ett av stoppen upptäckte jag att det läckte mellan "smutsiga" delen och sista kammaren vid utloppet.
Vi tömde hela reningsverket, rengjorde sedan reparerade Evergreen detta. Bristfällig svetsning från fabrik är troligtvis orsaken.

Dock har problemen kommit med 4-5 månaders cykler och efter 19 månader ändrar en tekniker i inställningarna då det "bubblat" för mycket när det inte ska. Detta har medfört att det varit hög slamnivå i "rena delen" av reningsverket.

Summan av det hela är att vi från månad 19 till 24 har fått bättre funktion, men det läcker fortfarande ut slam ur reningsverket. Leverantören tar inte problemet på allvar utan har som mantra "det blir ej slamflykt från våra reningsverk". Så min farhåga är att vi kommer få stopp igen, dock med en högre frekvens än tidigare. Evergreen vill inte se problemet och undviker svara på mina frågor gällande detta.

Om vi istället för markbädd hade valt en UV-brunn hade vi inte haft problem med stopp, men istället hade det spolats ut slam (som ej kan behandlas med UV ljus) i diket och jag hade haft andra problem.

Hoppas ni har bättre tur med val av era reningsverk.

//Espen
 
  • Ledsen
Nilber
  • Laddar…
Hej

Jag har köpt ett BioCleaner reningsverk till mitt fritidshus och ska nu ordna med serviceavtal. Jag undrar om någon annan med fritidshus fått teckna "fritidshusavtal". besök 2ggr om året låter för mycket i mina öron.
 
Varför serviceavtal? Vad får du för det?
 
Hej.
Vi installlerade verk för tre hushåll. Nu har vi fått samma problem som du.verket har ha.
Markbädden har tätnat o vi får köra med högtryckstvätt för att få genomströmning.
Det kommmer slam från verket. Nu skall servicekillen komma o titta.
Verkar som vi har samma fel som du haft.
 
E Espen1891 skrev:
Tänkte väcka detta forum för varna för Evergreens (4Evergreen) Bio Cleaner.
För 2 år sedan installerade jag Evergreens Bio Cleaner BC1HH. Kan med facit i hand säga att det är det sämsta val jag gjort i mitt 35-åriga liv!

Kort bakgrund:
Min kommun kräver att man installerar minireningsverk med efterföljande efterpolering. Jag valde att ha en markbädd som efterpolering, alternativet hade varit en UV-brunn.

Efter drygt 5 månader (första dagen på semestern) upptäcker jag att det är hör nivå i reningsverket.
Som tur är har jag en bra entreprenör som kommer redan dagen efter och gräver fram spridarröret i markbädden.

Det visar sig att röret är fullt med tjockt slam som satt igen röret. Man byter dock röret och återställer markbädden.
En servicetekniker från Evergreen är på plats och kontrollerar anläggningen, justerar lite i inställningar mm.

Tyvärr så blir det efter ytterligare knappt 4 månader totalstopp igen. Ska tillägga att jag tillsammans med serviceteknikern haft koll på slammängden och nivån har varit bra. Bara att gräva upp markbädden igen....

Vid den andra grävningen installerar vi en "spolbrunn" i änden av spridarröret så att vi kan spola bädden och suga ur vid eventuella problem. Det visar sig att det var nödvändigt!

Vi har haft ytterligare 3 stopp i röret men har då spolar med högtryck och problemet är tillfälligt löst.
Vid ett av stoppen upptäckte jag att det läckte mellan "smutsiga" delen och sista kammaren vid utloppet.
Vi tömde hela reningsverket, rengjorde sedan reparerade Evergreen detta. Bristfällig svetsning från fabrik är troligtvis orsaken.

Dock har problemen kommit med 4-5 månaders cykler och efter 19 månader ändrar en tekniker i inställningarna då det "bubblat" för mycket när det inte ska. Detta har medfört att det varit hög slamnivå i "rena delen" av reningsverket.

Summan av det hela är att vi från månad 19 till 24 har fått bättre funktion, men det läcker fortfarande ut slam ur reningsverket. Leverantören tar inte problemet på allvar utan har som mantra "det blir ej slamflykt från våra reningsverk". Så min farhåga är att vi kommer få stopp igen, dock med en högre frekvens än tidigare. Evergreen vill inte se problemet och undviker svara på mina frågor gällande detta.

Om vi istället för markbädd hade valt en UV-brunn hade vi inte haft problem med stopp, men istället hade det spolats ut slam (som ej kan behandlas med UV ljus) i diket och jag hade haft andra problem.

Hoppas ni har bättre tur med val av era reningsverk.

//Espen
Hej Espen,

Är precis i beslutet att beställa evergreen då jag vill använda möjligheten till egen tömning eftersom vi bor långt från bilväg. Men hur går det för dig nu? Är det någon annan leverantör du önskat välja istället?
Mvh Helena
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.