2 954 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
Eventuellt första hus - Elfrågor
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Idag är fler och fler apparater dubbelisolerade så jordning minskar i betydelse ur den synvinkeln. Däremot om man har vattenfyllda radiatorer vilket var vanligt 1956 är dessa en risk. Se till att färglagret är intakt, dvs måla om dom så minskar risken för jordförbindelse den vägen.
Sedan tycker jag man vänjer sig vid utanpåliggande extra uttag. Det beror ju också på hur mycket de syns. Är det t ex ett arbetsrum eller annat med mycket möbler längs väggarna kan man ju möblera så att kabeln ovanpå golvsocklarna skyms av möblerna.
Är huset byggt 1956 torde alla trådar och kablar vara PVC-isolerade så det är nog lugnt men se upp för gammal dödskuhlo som kan finnas.
Sedan tycker jag man vänjer sig vid utanpåliggande extra uttag. Det beror ju också på hur mycket de syns. Är det t ex ett arbetsrum eller annat med mycket möbler längs väggarna kan man ju möblera så att kabeln ovanpå golvsocklarna skyms av möblerna.
Är huset byggt 1956 torde alla trådar och kablar vara PVC-isolerade så det är nog lugnt men se upp för gammal dödskuhlo som kan finnas.
A Anders_Nilsson skrev:Idag är fler och fler apparater dubbelisolerade så jordning minskar i betydelse ur den synvinkeln. Däremot om man har vattenfyllda radiatorer vilket var vanligt 1956 är dessa en risk. Se till att färglagret är intakt, dvs måla om dom så minskar risken för jordförbindelse den vägen.
Sedan tycker jag man vänjer sig vid utanpåliggande extra uttag. Det beror ju också på hur mycket de syns. Är det t ex ett arbetsrum eller annat med mycket möbler längs väggarna kan man ju möblera så att kabeln ovanpå golvsocklarna skyms av möblerna.
Är huset byggt 1956 torde alla trådar och kablar vara PVC-isolerade så det är nog lugnt men se upp för gammal dödskuhlo som kan finnas.
Utanpåliggande uttag tycker jag är snyggt om det nån som verkligen drar det snyggt, det jag tyckte var "dumt" var att det satt en kulo dosa bakom sängen, visst det syns ju inte men om man själv inte vill ha sängen där men det är en liten skit sak egentligen.A Anders_Nilsson skrev:Idag är fler och fler apparater dubbelisolerade så jordning minskar i betydelse ur den synvinkeln. Däremot om man har vattenfyllda radiatorer vilket var vanligt 1956 är dessa en risk. Se till att färglagret är intakt, dvs måla om dom så minskar risken för jordförbindelse den vägen.
Sedan tycker jag man vänjer sig vid utanpåliggande extra uttag. Det beror ju också på hur mycket de syns. Är det t ex ett arbetsrum eller annat med mycket möbler längs väggarna kan man ju möblera så att kabeln ovanpå golvsocklarna skyms av möblerna.
Är huset byggt 1956 torde alla trådar och kablar vara PVC-isolerade så det är nog lugnt men se upp för gammal dödskuhlo som kan finnas.
Angående dödskulo så berätta dom att när dom skulle byta gamla porslislampor till lysrör i källaren så ramlade bara isoleringen isär, ett 20 minuters jobb blev en dags jobb för elektrikern, dom tog beslutet att dra om allt utanpåliggande i källaren så det känns ju skönt.
Byggnadsvårdare
· Näsåker
· 84 inlägg
Klicka här för att svara