Hej!

Tack för ett bra forum. Vi funderar på att köpa ett hus från 60-talet. På ritningarna ser jag inget om blåbetong, men det finns bland annat lättbetong och betonghålsten. Kan blåbetong falla in under någon av dessa?
Det gjordes en radonmätning 2015, och i den står det att blåbetong finns i byggnaden, dock inte var. Mäklaren visste inte heller. Mätningen gav i alla fall ett snitt om 60 bq vilket såklart var skönt. Året innan, dvs 2014, installerades dock FTX-system i huset som får mig att misstänka att man kanske låg på betydligt högre nivåer innan denna installation. Finns det risk att ventilationens funktion avtar och att man i så fall får höjda värden igen med tiden? Vad gör man åt det i så fall?
Huset ligger i en av Göteborgs populära stadsdelar, så att kräva en ny mätning vid köp är tyvärr inte möjligt då säljaren i så fall bara kommer gå till en spekulant som inte ställer detta krav.
Hur hade ni gjort? Är det något att oroa sig över?

Tack!
 
BirgitS
Blåbetong är en sorts lättbetong.

Luftflödet i ett FTX-system kan avta om kanalerna inte rensas på många år, fläktarna blir gamla och fungerar dåligt etc. Det är kanske lämpligt att mäta radonhalten t.ex. vart 10:e år för att se om den närmar sig 200 och då se över FTX-systemet. Det är ju mekaniska saker som har en begränsad livslängd.

Så om du köper huset mäter du lämpligen radonhalten under kommande vinterhalvår och tar beslut grundat på det.
 
  • Gilla
Renoveralgh
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Blåbetong är en sorts lättbetong.

Luftflödet i ett FTX-system kan avta om kanalerna inte rensas på många år, fläktarna blir gamla och fungerar dåligt etc. Det är kanske lämpligt att mäta radonhalten t.ex. vart 10:e år för att se om den närmar sig 200 och då se över FTX-systemet. Det är ju mekaniska saker som har en begränsad livslängd.

Så om du köper huset mäter du lämpligen radonhalten under kommande vinterhalvår och tar beslut grundat på det.
Tack! Förstår att du inte kan ge några garantier utan någon information. Men tolkar jag dig rätt att i värsta fall har nivåerna kunnat stiga pga åldrad ventilation, men att det i så fall löses genom att rensa ventilationskanaler och byta eventuella gamla fläktar? Detta bör inte vara något som i värsta fall kostar en 100-200 tkr om man tar in hjälp?
 
BirgitS
Nej, det är ju inte frågan om att göra om hela jobbet med att installera en FTX-system, dvs. dra kanalerna en gång till behöver man ju inte.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.