Jag har aldrig behövt sätta mig in i någon oljepanna tidigare, men nu måste jag hjälpa svärmormor med eländet…

Hon har hittills kört olja, men efter att den krånglat i vintras så har jag bytt elpatron så att den går att köra på el, men hur i hela friden skall den vara inställd om man bara vill köra el?

När den gått på olja har den gått på nattsänkning, och då gissar jag att styrningen stänger både termostat till oljebrännaren och drar av shunten så att det inte går ut så mycket värme ur pannan, men hur ska styrningen stå när man bara kör el?

Varmvattenslingan är sedan länge urkopplad, så det är bara värme som krävs, och just nu står elpatronens termostat på ungefär 43 grader, men jag har ingen koll på om det är korrekt…

Jag träffar ett antal rörmokare varje dag men det finns ju f-n inga som har koll på gamla olje- och elpannor längre!

• Honeywell Aquatrol W964J styrpanel för värmesystem med olika reglage och indikatorer, inkluderat tidsur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostatkontrollpanel med inställningsvred, visartavla och tidsinställningsur för en olje- eller elpanna.
    Skapa konto
  • Etikett på en oljepanna med tekniska specifikationer, tillverkningsår 1990, från EURONOM ENERGI AB.
    Skapa konto
  • Shuntventil inställd på en värmepanna med bakgrund av kopparledningar och en svart oljetank.
    Skapa konto
  • Inställningsknapp på en elpatron för en oljepanna, termostaten är inställd på cirka 43 grader Celsius.
    Skapa konto
Styrningen styr enbart shunten. Inte oljebrännare eller elpatron. Ställ elpatron på en temperatur som är något högre än förväntad radiatortemperatur. Går shunten i botten är pannan för kall.

Hej, jag letar febrilsk såna där små "ryttare" till tiduret. De blå och röda små plastsakerna. Vill du rädda min tidsinställning genom att sälja en röd och en blå till mig? Mina har försvunnit med tiden.
Noll sju noll 6255280

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.