Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Bryggan var cool! Sån måste jag bygga för Festool-skenan nån gång när jag får tid.. Sen[tm].
http://www.eurekazone.com/sites/default/files/imagecache/product_full/EZ-B-300-Kit-Rail.jpg
http://www.eurekazone.com/sites/default/files/imagecache/product_full/EZ-B-300-Kit-Rail.jpg
Det finns en ganska så enkel första tweak man kan göra och det är att istället sätta dit ett plast sidoskydd utan att påverka säkerheten (använd hårdplast, dubbelhäftande tejp, skruva även fast plasten mha sidoklingsstussen). Jag kan posta en bild ikväll på hur det kan se ut (har gjort ingreppet både på min Hitachi c7bu2 och Makita 5008MG).
Har finns en howto http://www.youtube.com/user/eurekazone#p/search/7/eDTC8tRAyhk
Har finns en howto http://www.youtube.com/user/eurekazone#p/search/7/eDTC8tRAyhk
Redigerat:
Är det plattan som man skruvar på cirkelsågen som är splitterskydd på både vänster och högersidan av snittet?
Hur blir det med vänstra splitterskyddet om man lutar sågen 45 grader (beror nog på sågen antar jag)?
Hur blir det med vänstra splitterskyddet om man lutar sågen 45 grader (beror nog på sågen antar jag)?
Nej, man använder s.k. inserts (finns i två varianter), de skjuts in i själva plattan och snäpps fast.Springare skrev:
AC-1 används när man inte använder sågen på skenan.

AC-2 inlägget används vid skenbruk. Detta inserts förbättrar även stabiliteten och dammupptagningen.

Geringssågning är kanske inte systemets största styrka även om det går, det finns ett dedikerat spår i bottenplattan för detta ändamål. Vid gering får man alltså dedikera ett nytt splitterskydd och bottenplatteinsert. Även sidosplitterskydden på skenan är väldigt enkla att byta ut, de skjuts in i sidan på skenan.
Definitivt ett steg upp jämfört med Wolfcraft.
http://www.wolfcraft.de/jcatalog_generated/en/products/product_groups/16650_product.html
Om man funderar kring EZn så är det ju en klart rolig grej.
Men nbör den ge bättre resultat på någon punkt jämfört med en klassisk sågarsenal Sänk, Cirkel, Bords, stick och Kap/gersåg?
http://www.wolfcraft.de/jcatalog_generated/en/products/product_groups/16650_product.html
Om man funderar kring EZn så är det ju en klart rolig grej.
Men nbör den ge bättre resultat på någon punkt jämfört med en klassisk sågarsenal Sänk, Cirkel, Bords, stick och Kap/gersåg?
Produkter som diskuteras: "Wolfcraft"
Wolfcraft
Smarta och innovativa verktyg från det tyska familjeföretaget Wolfcraft, grundat 1949 av Robert Wolff. Wolfcraft är en stor producent av verktyg, tillbehör och egenutvecklade produkter. I dagsläget har de mer än 550 patentskyddade produkter.
Läs mer
Vilken inspirationsskälla alltså.... Blev sugen på att göra egen skena, för oss som inte vill överge Festool helt så jag ritade lite snabbt i CAD och renderade i V-ray.
Hade inte skjutmått tillhands på kontoret, fick mäta skenan med linjal så måtten stämmer inte helt, sånär som på 0,1 mm. På bilden ser man bara en kantig skena med glidbeläggning. Har inte satt dit fasade kanter på profilen, splitterskydd samt häftunderlag då jag hade lite bråttom så se detta som en skiss och nog finns det utrymme att förbättra iden så det vore kul med lite åsikter på vad som kan förbättras. Akilleshälen nu är att man förlorar ca 13 mm i kaphöjd gentemot original skenan.
Tanken var att den i första hand ska användas på MFT bordet eller där man vill ha mindre flexig skena.
I min vildaste fantasi så tänkte jag att man skulle kunna utveckla det och sedan ta kontakt med exempelvis Sapa som kan strängpressa aluminium. Vet inte vad det skulle kosta men verktygskostnaden enligt deras sida ligger mellan 8000 - 50 000 kr, lägg utöver det själva kostnaden för materialet så det gäller att ordna någon form av gruppköp för att det ska bli lönsamt
Nåja man kan ju alltid drömma...
Men här är en direktlänk till Sapas sida om strängpressning: http://www.sapagroup.com/sv/Company-sites/Sapa-Profiler-AB/Vi-erbjuder/Strangpressning/
Bifogar bilder nedan:
Hade inte skjutmått tillhands på kontoret, fick mäta skenan med linjal så måtten stämmer inte helt, sånär som på 0,1 mm. På bilden ser man bara en kantig skena med glidbeläggning. Har inte satt dit fasade kanter på profilen, splitterskydd samt häftunderlag då jag hade lite bråttom så se detta som en skiss och nog finns det utrymme att förbättra iden så det vore kul med lite åsikter på vad som kan förbättras. Akilleshälen nu är att man förlorar ca 13 mm i kaphöjd gentemot original skenan.
Tanken var att den i första hand ska användas på MFT bordet eller där man vill ha mindre flexig skena.
I min vildaste fantasi så tänkte jag att man skulle kunna utveckla det och sedan ta kontakt med exempelvis Sapa som kan strängpressa aluminium. Vet inte vad det skulle kosta men verktygskostnaden enligt deras sida ligger mellan 8000 - 50 000 kr, lägg utöver det själva kostnaden för materialet så det gäller att ordna någon form av gruppköp för att det ska bli lönsamt
Men här är en direktlänk till Sapas sida om strängpressning: http://www.sapagroup.com/sv/Company-sites/Sapa-Profiler-AB/Vi-erbjuder/Strangpressning/
Bifogar bilder nedan:
Jag beställer en sån skena med en gång! Kan du dessutom fixa ett pålitligt skarvstycke så är det ännu bättre. Kryssen bidrar minimalt till styrkan, och kommer att bli svåra att pressa, dessutom fördyrar de verktygen ordentligt. Konstruera om utan håligheter, så blir det bättre och billigare pressverktyg!
mattiasp:
Okej, jag tar bort kryssen, men ska pelarna i mitten vara kvar?
Allmän diskussion:
Det finns en del saker som jag inte inte riktigt tagit ställning till, men tycker det är värt att diskutera.
Okej, jag tar bort kryssen, men ska pelarna i mitten vara kvar?
Allmän diskussion:
Det finns en del saker som jag inte inte riktigt tagit ställning till, men tycker det är värt att diskutera.
- Det första jag kom på är om det på något sätt skulle göra patentintrång? Jag är inte någon jurist så någon kunnig inom området får gärna bidra. Som jag ser det just nu tycker jag inte det gör patentintrång då det inte liknar originalet annat än översta lagret.
- Det finns två utgångspunkt. Ska man strängpressa en sådan sak själv eller presentera förslaget för Festool?
Någon som kan tyska kanske känner sig motiverad att ta diskussionen med Festool? Om de inte visar intresse så är valet enkelt. Men då gäller det att tillräckligt många är intresserade för att det ska vara lönsamt.
- Om man ska strängpressa själv så behövs följande: Måtten behöver verifieras, med radier på kanterna och liknande så att det stämmer exakt. Sen ska man välja typ av aluminiumlegering, jag är inte speciellt insatt i legeringar men spontant känner jag mig mest sugen på 7078-T9 som är riktigt hårt. Men jag har inga belägg för det annat än att det är hårt och därmed mindre flexig. Någon kunnig kanske har bättre argument på varför man ska välja det ena framför det andra.
- Ytbehandling, känns självklart att den ska eloxeras (anodisering) men även här finns det några alternativ att ta ställning till.
mattiasp: Jag ritar en mycket enkel skiss på hur man skulle kunna göra profilen för att hålla verktygskostnaderna nere.
Allm
1. Troligen inte. Jag kan hjälpa till med att utreda saken, men inte ikväll..
2. Definitivt i egen regi. Annars är det ingen vits. Skenan kommer även att passa Makitas sågar. Viktigast är fortfarande en skarv som är tillförlitlig. För att kunna marknadsföra en brygga (EZ bridge), måste vi kolla att dino inte har sökt patent i något land som du vill marknadsföra bryggan i.
3. Radierna är inte så vikriga. Måtten så att tvingar passar är det. Man vill inte ha skarpa kanter på ett extrudat. radier är bra. Hårdheten har liten betydelse. Styvheten i materialet, E-modulen, är i stort sett samma för alla Al-legeringar. Vilken legering man bör välja bör man hitta information om i MNC (metallnormcentralen) hanbok Nr 12, Aluminium. Jag har tillgång till den på jobbet, men inte hemma. Någon (min fru) kastade mitt eget exemplar.
4. Eloxerat är bra. Det medför slitstyrka och att aluminiumet inte färgar av sig. Men det kostar pengar. Om jag så rätt så är makitas skena inte eloxerad. Festools är det.
Allm
1. Troligen inte. Jag kan hjälpa till med att utreda saken, men inte ikväll..
2. Definitivt i egen regi. Annars är det ingen vits. Skenan kommer även att passa Makitas sågar. Viktigast är fortfarande en skarv som är tillförlitlig. För att kunna marknadsföra en brygga (EZ bridge), måste vi kolla att dino inte har sökt patent i något land som du vill marknadsföra bryggan i.
3. Radierna är inte så vikriga. Måtten så att tvingar passar är det. Man vill inte ha skarpa kanter på ett extrudat. radier är bra. Hårdheten har liten betydelse. Styvheten i materialet, E-modulen, är i stort sett samma för alla Al-legeringar. Vilken legering man bör välja bör man hitta information om i MNC (metallnormcentralen) hanbok Nr 12, Aluminium. Jag har tillgång till den på jobbet, men inte hemma. Någon (min fru) kastade mitt eget exemplar.
4. Eloxerat är bra. Det medför slitstyrka och att aluminiumet inte färgar av sig. Men det kostar pengar. Om jag så rätt så är makitas skena inte eloxerad. Festools är det.
Redigerat:
mattiasp:
I väntan på din skiss så gjorde jag en uppgradering enligt ditt förslag, krysserna är borta. La även till häftunderlag och splitterskydd, lägger dessutom originalet bredvid för att visualisera det.
Jag har ingen vidare ide på hur förbindelsen skulle se ut, ska det vara anpassat för Festools förbindelsestycke (FSV) men med 3-4 st istället för 2 eller ska man rentav bygga något helt annat som kanske skulle vara stabilare? EZ bridge verkar annars intressant, då den har extra spår som mycket väl kan bidra till precisionen. Men om denna skena ska vända sig till Festoolanvändarna så kanske är det en fördel att hålla sig till FSV eller bygga egna som får följa med som tillbehör.
_________________________
Edit:
Är det tänkt att ha plats för 9 förbindelsestycke?
I väntan på din skiss så gjorde jag en uppgradering enligt ditt förslag, krysserna är borta. La även till häftunderlag och splitterskydd, lägger dessutom originalet bredvid för att visualisera det.
Jag har ingen vidare ide på hur förbindelsen skulle se ut, ska det vara anpassat för Festools förbindelsestycke (FSV) men med 3-4 st istället för 2 eller ska man rentav bygga något helt annat som kanske skulle vara stabilare? EZ bridge verkar annars intressant, då den har extra spår som mycket väl kan bidra till precisionen. Men om denna skena ska vända sig till Festoolanvändarna så kanske är det en fördel att hålla sig till FSV eller bygga egna som får följa med som tillbehör.
_________________________
Edit:
Är det tänkt att ha plats för 9 förbindelsestycke?
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Nää, jag behåller nog min 800 kg tunga Stenbergssåg från 60-talet. 4hk, 400 mm klinga och gjutjärnsbord.
Kan man kapa annat än skivor med detta EZ system ?
Protte
Kan man kapa annat än skivor med detta EZ system ?
Protte
Angående tillverka eget:
Upptäckte ett allvarligt fel med denna konstruktion, det var för bra för att vara sant. La till två spillbitar av 12 mm plywood på skenan för att simulera höjningen. Såg då att TS55 skulle äta upp skenan, TS55 är alltså anpassat för Festools originalskena. Så egentligen är det ingen ide att höja skenan på det sättet som jag ritade förut, för då är den oanvändbar vid snedkapningar. Men förbindelsen är fortfarande något som går att utveckla. Så man kanske borde utgå från originalskenan och bygga ut på andra sidan, d.v.s. inte den sidan där splitterskyddet ligger.
Upptäckte ett allvarligt fel med denna konstruktion, det var för bra för att vara sant. La till två spillbitar av 12 mm plywood på skenan för att simulera höjningen. Såg då att TS55 skulle äta upp skenan, TS55 är alltså anpassat för Festools originalskena. Så egentligen är det ingen ide att höja skenan på det sättet som jag ritade förut, för då är den oanvändbar vid snedkapningar. Men förbindelsen är fortfarande något som går att utveckla. Så man kanske borde utgå från originalskenan och bygga ut på andra sidan, d.v.s. inte den sidan där splitterskyddet ligger.
Redigerat av moderator:
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Jodå TS55 är anpassad till skenan...
. Tror dock inte det är något problem att luta en tjockare skena lite mer än maxvinkeln för TS55, eller tror ni det blir risk för tippning? Inlägg #24 har ju en väldigt stor fördel eftersom den skenan lätt skulle kunna vara sådan att man kan sätta tvingar i vilket spår som helst.
För de flesta applikationer är väl djupet tillräckligt på TS55 ändå, men det är klart att TS75 står sig lite bättre för såna skenor.
För de flesta applikationer är väl djupet tillräckligt på TS55 ändå, men det är klart att TS75 står sig lite bättre för såna skenor.
Det är ju just det man kan till skillnad mot många konkurrenter.prototypen skrev:
Om man inkluderar ett lagom stort EZ-arbetsbord så har man i stort sett sänksåg, bordscirkelsåg, fräsbord, och arbetsbänk i ett och samma system (ersätter däremot inte fullt ut en geringssåg). Tror faktiskt att de flesta uppdrag går att lösa på ett eller annat sätt, det gäller bara att tänka till för vissa saker kan nog kräva lite riggande.
Så här kommer då lite bilder ifrån min lilla verkstad (som inte rymmer en massa stora maskiner).
Nuvarande arbetsbord vilket strax ska uppdateras för lite mer flexibilitet plus en del andra nyheter (bl.a. lite olika anhållningslösningar). Kommer även att lägga till en mittenkanal som ska vara skjutbar i sidled vilket kommer att öppna upp för lite nya trix, även de extrusionkanaler som ligger ovanpå bordet kommer att bli justerbara vilket medgör förlängning av bordet åt alla håll och kanter (väntar för tillfället på delarna). Ett förtydligande, allt som är justerbart låses såklart enkelt fast vid den position man för tillfället har valt.


Nedanstående bord används främst till att kapa ned hela skivor till något mindre hanterbara bitar, sedan funkar oftast det vanliga arbetsbordet. Det är vid det här momentet som man ofta använder s.k. repeaters, de monteras på skenan och ser till att varje bit blir exakt lika dan.

Som syns på bilden så använder jag här ett anhåll som ofta är inställt på 90 grader. Detta sätt rekommenderas för max 50" längder sedan ska istället repeaters användas.


Skenan kan även stå på egna ben

Så har vi delarna för xy-fräsning (kan även ställas in i z-led). Finns även de som monterat in digitala mätare på denna grunka. Montera in digitalt kommer jag nog också att göra, kanske bara för att det är coolt.

Och så till en liten kul idé som jag inte testat själv än. Vid klyvning av långt material, längre än skenan, används istället fräs-systemet för sågen. Man ska alltså istället skruva fast sågen i plastplattan på bilden med klingan inåt. 0-referensen blir där bladet snuddar kanten på skenan. Ja, man kan ju alternativt länka ihopa skenor till rätt längd och utföra samma moment (men det är inte riktigt samma sak).





