Hej,
10 år gammal Electrolux frys med ismaskin som gått som en klocka.
Nu plötsligt när man tar en omgång is så avslutas processen med att skåpet blinkar med dispenserbelysningen samtidigt som låssymbolen (=felindikatorn) blinkar 5ggr. Återställs genom att trycka på valfri knapp. Kan sen mata ut ny is igen.
Har hittat servicemanual som beskriver blink mellan 1-4ggr, men min variant med 5 blink finns inte med.
Vet någon (@electroluxaren, hjääälp) vad frysen försöker säga till mig.
10 år gammal Electrolux frys med ismaskin som gått som en klocka.
Nu plötsligt när man tar en omgång is så avslutas processen med att skåpet blinkar med dispenserbelysningen samtidigt som låssymbolen (=felindikatorn) blinkar 5ggr. Återställs genom att trycka på valfri knapp. Kan sen mata ut ny is igen.
Har hittat servicemanual som beskriver blink mellan 1-4ggr, men min variant med 5 blink finns inte med.
Vet någon (@electroluxaren, hjääälp) vad frysen försöker säga till mig.
Nu är inte jag Electroluxaren, men hoppas att jag duger till ändå 
Dock så är jag inte jätteofta ute och skruvar på glacier skåpen, men det ska sitta ett värmeelement bakom luckan på icemakern. Har du en multimeter hemma så kan du mäta elementet, ska vara 50ohm. Troligen elementet som är dåligt eller dålig kontakt till det.
Edit: skrev lite snabbt, elementet sitter kopplat till kretskortet på panelen i dörren!
Dock så är jag inte jätteofta ute och skruvar på glacier skåpen, men det ska sitta ett värmeelement bakom luckan på icemakern. Har du en multimeter hemma så kan du mäta elementet, ska vara 50ohm. Troligen elementet som är dåligt eller dålig kontakt till det.
Edit: skrev lite snabbt, elementet sitter kopplat till kretskortet på panelen i dörren!
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
All hjälp mottages tacksamt.axelito skrev:
Nu är inte jag Electroluxaren, men hoppas att jag duger till ändå
Dock så är jag inte jätteofta ute och skruvar på glacier skåpen, men det ska sitta ett värmeelement bakom luckan på icemakern. Har du en multimeter hemma så kan du mäta elementet, ska vara 50ohm. Troligen elementet som är dåligt eller dålig kontakt till det.
Edit: skrev lite snabbt, elementet sitter kopplat till kretskortet på panelen i dörren!
Felet verkar tämligen intermittent, för en timme sedan började det blinka i samband med att vatten skulle matas på till isbrickan (lät som det på avstånd iaf). Kvitterade då felet och gick nu precis för att ta is, gick bra utan att blinket kom tillbaka.
Vilken är värmarens funktion? Och vid vilka tillfällen kan larm uppstå, är det som jag upplevt både vid uttag av is och vid isproduktion?
Har du en fin servicemanual att dela med dig utav?
Kan man komma åt innanmätet bakom panelen utan att kassera knappdekalen som döljer skruvarna? Vore kul att inspektera anslutningar och mäta på värmeelementet men frun blir inte glad om jag påbörjar något som inte kan återställas (estetiskt) innan julen.
Du kommer åt innanmätet genom att pilla bort listen runtom dispensern på dörren med en liten mejsel/kniv, så ska det sitta två skruvar där bakom, sen pilla ut dispensern i nedre kant mot dig så ska den komma ut.
Det står i manualen "montera ny panel och dekor" men jag tror att tar du det försiktigt så ska det nog inte vara nån fara.
Värmaren är till för att det inte ska frysa vid själva "matningsarmen" och därikring.
Det står i manualen "montera ny panel och dekor" men jag tror att tar du det försiktigt så ska det nog inte vara nån fara.
Värmaren är till för att det inte ska frysa vid själva "matningsarmen" och därikring.
Har samma problem som er med ett defekt värmeelement till min glacier ismaskin. Hur löste du problemet? I kontakt med Elektolux så har den utgått ur sortimentet i mars iår så kan inte få tag i ett nytt från dem.
Kanske @electroluxaren vet var man kan hitta ett nytt värmeelement?
Fick ett artikel nr: 2085022010
Skulle googla fick jag som tips
Kanske @electroluxaren vet var man kan hitta ett nytt värmeelement?
Fick ett artikel nr: 2085022010
Skulle googla fick jag som tips
Ajdå, jag som levt med blinkande vit LED-belysning i några år nu, hade faktiskt tänkt fixa det till vintern när man kan lägga ut alla frysvaror.
Däremot har den gula lysdioden slutat blinka, nu är det bara de vita som blinkar konstant. Kan inte kvittera fel eller mata ut is genom dispenserna längre, men den tillverkas så jag öppnar dörren + lådan och roffar åt mig det som går åt.
Om du hittar källa för reservdelar så dela gärna med dig, jag ska söka lite också.
Däremot har den gula lysdioden slutat blinka, nu är det bara de vita som blinkar konstant. Kan inte kvittera fel eller mata ut is genom dispenserna längre, men den tillverkas så jag öppnar dörren + lådan och roffar åt mig det som går åt.
Om du hittar källa för reservdelar så dela gärna med dig, jag ska söka lite också.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

