13 797 läst ·
49 svar
14k läst
49 svar
EU-direktiv avs LLVP
Blev nyfiken och letade vidare, hittade https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:52022PC0150 vilket jag är förslaget. Om jag har skummat igenom texten rätt så är det bilaga IV som är av intresse och framförallt dessa rader:useless skrev:
D.v.s. under 12kW så är det max 150 GWP som gäller och över är det 750GWP. R32 har GWP på 657, så ja, konsumentanläggningar (oftast under 12kW) kommer få problem. Kan även förstå om producenterna av värmepumpar svettas en aning, för vad jag vet finns det väl ingen vettig ersättare till R32?
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Det som.är på tapeten just nu är att förbjuda syntetiska köldmedium, är att EU vill förbjuda alla PFAS-ämnen.
Säker på det, om du läser https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:52022PC0150 så nämns inte PFAS en ända gång och genomgående temat för motiveringen till förslaget är att minska utsläpp av mycket starka växthusgaser. Inte minska utsläpp av hälso/miljöfarliga ämnen vilket PFAS utgör (vad jag vet är det inte en växthusgas).Ohchips skrev:
PFAS, perfluorerade alkylsubstanser, är fasta ämnen som används till impregnering, brandskydd och liknande. De är extremt svårnedbrytbara i naturen och är reproduktionsstörande och cancerframkallande.
F-gaser, flourerade kolväten, är gaser som används bl a som kylmedier. De förstör ozonskiktet och förstärker växthuseffekten.
Båda innehåller flour, men det är enda likheten...
F-gaser, flourerade kolväten, är gaser som används bl a som kylmedier. De förstör ozonskiktet och förstärker växthuseffekten.
Kan hända att jag blandar ihop det. Fick fram mycket info när jag googlade, där dom 3 fanns med i texten. Men du kan ha rätt.J JSten skrev:
Läste lite mera nu, där det stod specifikt kylmedia. Så jag kan absolut ha missförstått och blandat ihop det.
I min ungdom lobbade vi för att förbjuda flourtanten...useless skrev:
PFAS, perfluorerade alkylsubstanser, är fasta ämnen som används till impregnering, brandskydd och liknande. De är extremt svårnedbrytbara i naturen och är reproduktionsstörande och cancerframkallande.
Det är väl inte vad det står alls?J JSten skrev:Blev nyfiken och letade vidare, hittade [länk] vilket jag är förslaget. Om jag har skummat igenom texten rätt så är det bilaga IV som är av intresse och framförallt dessa rader:
[bild]
D.v.s. under 12kW så är det max 150 GWP som gäller och över är det 750GWP. R32 har GWP på 657, så ja, konsumentanläggningar (oftast under 12kW) kommer få problem. Kan även förstå om producenterna av värmepumpar svettas en aning, för vad jag vet finns det väl ingen vettig ersättare till R32?
Under 150GWP för fristående utrustning(dvs portabel utrustning) och under 750GPW för stationär, vilken innebär att R32 klarar sig i dagens LLVPs.
Jag tolkar 18b som vanliga LLVP med inne- och ute-enhet:C Cerb skrev:
EU har kommit till insikten att alla flurerande f-gaser innehåller PFAS , förslag finns att förbjuda dessa.
Iom att de saknar förmåga att tänka och istället bara tycker så vet vi inte hur detta kommer att bli, med eller utan övergångsregler. När eller ens om.
Iom att de saknar förmåga att tänka och istället bara tycker så vet vi inte hur detta kommer att bli, med eller utan övergångsregler. När eller ens om.