useless useless skrev:
R32 är också ett flourerat kolväte som kommer att bli förbjudet.
Blev nyfiken och letade vidare, hittade https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:52022PC0150 vilket jag är förslaget. Om jag har skummat igenom texten rätt så är det bilaga IV som är av intresse och framförallt dessa rader:
Textdokument på svenska om luftkonditionsutrustning och värmepumpar med specifika GWP-värden och datumen för regelförändringar.
D.v.s. under 12kW så är det max 150 GWP som gäller och över är det 750GWP. R32 har GWP på 657, så ja, konsumentanläggningar (oftast under 12kW) kommer få problem. Kan även förstå om producenterna av värmepumpar svettas en aning, för vad jag vet finns det väl ingen vettig ersättare till R32?

• Wow
Ohchips
  • Laddar…
Det som.är på tapeten just nu är att förbjuda syntetiska köldmedium, är att EU vill förbjuda alla PFAS-ämnen.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
R Real-House skrev:
Det som.är på tapeten just nu är att förbjuda syntetiska köldmedium, är att EU vill förbjuda alla PFAS-ämnen.
Vad har PFAS med kylmedier att göra?

• Gilla
  • Haha
Anonymiserad 137805 och 1 till
  • Laddar…
HFC, HFO, PFAS.
"f-gas står för en konstgjord gas som bland annat innehåller fluor."

Och PFAS är vad jag förstår anledningen till att f-gas är på tapeten.

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Ohchips Ohchips skrev:
HFC, HFO, PFAS.
"f-gas står för en konstgjord gas som bland annat innehåller fluor."

Och PFAS är vad jag förstår anledningen till att f-gas är på tapeten.
Säker på det, om du läser https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX:52022PC0150 så nämns inte PFAS en ända gång och genomgående temat för motiveringen till förslaget är att minska utsläpp av mycket starka växthusgaser. Inte minska utsläpp av hälso/miljöfarliga ämnen vilket PFAS utgör (vad jag vet är det inte en växthusgas).

PFAS, perfluorerade alkylsubstanser, är fasta ämnen som används till impregnering, brandskydd och liknande. De är extremt svårnedbrytbara i naturen och är reproduktionsstörande och cancerframkallande.

F-gaser, flourerade kolväten, är gaser som används bl a som kylmedier. De förstör ozonskiktet och förstärker växthuseffekten.

Båda innehåller flour, men det är enda likheten...

• Gilla
  • Haha
Heden71 och 6 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Säker på det, om du läser [länk] så nämns inte PFAS en ända gång och genomgående temat för motiveringen till förslaget är att minska utsläpp av mycket starka växthusgaser. Inte minska utsläpp av hälso/miljöfarliga ämnen vilket PFAS utgör (vad jag vet är det inte en växthusgas).
Kan hända att jag blandar ihop det. Fick fram mycket info när jag googlade, där dom 3 fanns med i texten. Men du kan ha rätt.
Läste lite mera nu, där det stod specifikt kylmedia. Så jag kan absolut ha missförstått och blandat ihop det.

• Gilla
JSten
  • Laddar…
useless useless skrev:
PFAS, perfluorerade alkylsubstanser, är fasta ämnen som används till impregnering, brandskydd och liknande. De är extremt svårnedbrytbara i naturen och är reproduktionsstörande och cancerframkallande.

F-gaser, flourerade kolväten, är gaser som används bl a som kylmedier. De förstör ozonskiktet och förstärker växthuseffekten.

Båda innehåller flour, men det är enda likheten...
I min ungdom lobbade vi för att förbjuda flourtanten...

• Haha
  • Gilla
Dilato och 12 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Blev nyfiken och letade vidare, hittade [länk] vilket jag är förslaget. Om jag har skummat igenom texten rätt så är det bilaga IV som är av intresse och framförallt dessa rader:
[bild]
D.v.s. under 12kW så är det max 150 GWP som gäller och över är det 750GWP. R32 har GWP på 657, så ja, konsumentanläggningar (oftast under 12kW) kommer få problem. Kan även förstå om producenterna av värmepumpar svettas en aning, för vad jag vet finns det väl ingen vettig ersättare till R32?
Det är väl inte vad det står alls?

Under 150GWP för fristående utrustning(dvs portabel utrustning) och under 750GPW för stationär, vilken innebär att R32 klarar sig i dagens LLVPs.

C Cerb skrev:
Det är väl inte vad det står alls?

Under 150GWP för fristående utrustning(dvs portabel utrustning) och under 750GPW för stationär, vilken innebär att R32 klarar sig i dagens LLVPs.
Jag tolkar 18b som vanliga LLVP med inne- och ute-enhet:
Delade system med en nominell kapacitet på upp till och med 12 kW och som innehåller, eller vars funktion kräver, fluorerade växthusgaser med en GWP-faktor på minst 150, utom om dessa krävs för att uppfylla säkerhetsnormer.

J JSten skrev:
Jag tolkar 18b som vanliga LLVP med inne- och ute-enhet:
Oh, fastnade för hårt vid 17. :)

Även om R32 klarar sig just nu så skärps kraven hela tiden med målet att så småningom helt förbjuda F-gaser.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Första steget är att man går över till blandningar med en del R32. R454C med GWP 148 t.ex. Alla letar effektivare varianter.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
EU har kommit till insikten att alla flurerande f-gaser innehåller PFAS , förslag finns att förbjuda dessa.
Iom att de saknar förmåga att tänka och istället bara tycker så vet vi inte hur detta kommer att bli, med eller utan övergångsregler. När eller ens om.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
R32 är också ett flourerat kolväte som kommer att bli förbjudet.
Det har jag sagt sedan det åtetinfördes i konsumentpumpar.

• Gilla
Henrik.Ö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.