Någon viskade i mitt öra att LLVP kommer att förbjudas. Låter sjukt. Förklara för mig vad den viskande missförstått:thinking:.

Det lät ju osannolikt.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ja solceller och elbilar också.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Inte en chans att det förbjuds.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Läs min fråga - är inte intresserad av tyckande. Jag vill bara veta vad som diskussionen rör sig om inom EU.

• Gilla
cillan och 2 till
  • Laddar…
Efter lite googlande, gissar att det är https://www.ehpa.org/press_releases/meps-f-gas-vote-is-a-major-setback-for-heat-pumps-in-europe/ du har hört (notera en länk till intresseorganisation för värmepumpar, således inte opartisk i fråga.
Om jag förstår det rätt så vill eu förbjuda användning av ett gäng f-gaser till 2026. Dock ska det inte, vad jag har kunnat hitta, innefatta r32, som är det som används nu (vad jag vet). Så frågan är i vilka situationer som man behöver annat media än R32 i dagsläget. Eller är det bara intresseorganisationer som försöker jag upp folk?

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
De vill fasa ut f-gaserna men de som är installerade ska få repareras en viss tid vid läckage. Så då är det de naturliga kvar som det är nu. Propan/brandfarliga, co2, Ammoniak.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det gäller såvitt jag vet allmänt vissa köldmedier, även BVP och LVVP drabbas.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Läs min fråga - är inte intresserad av tyckande. Jag vill bara veta vad som diskussionen rör sig om inom EU.
Ber om ursäkt. Var lite snabb i svaret.

Det hela handlar om är att EU vill fasa ut vissa kemikalier i värme och kylanläggningar.
Detta gäller bland annat PFAS vad jag har förstått. Det är alltså pumpar som har gas som innehåller ämnen som ska fasas ut som kommer att förbjudas. Inte LLVP i sig.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Ohchips Ohchips skrev:
Ber om ursäkt. Var lite snabb i svaret.

Det hela handlar om är att EU vill fasa ut vissa kemikalier i värme och kylanläggningar.
Detta gäller bland annat PFAS vad jag har förstått. Det är alltså pumpar som har gas som innehåller ämnen som ska fasas ut som kommer att förbjudas. Inte LLVP i sig.
Tack för riktigt svar :D. Gäller det tex de vanligaste som IVT och Panasonic?

• Gilla
KateVN och 1 till
  • Laddar…
Det gäller alla. Men det är inte värmepumparna som blir förbjudna. Tillverkaren får bara fylla dom med ett annat kylmedia.

...och det är inte PFAS, utan F-gaser...

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Tack för riktigt svar :D. Gäller det tex de vanligaste som IVT och Panasonic?
Vad jag förstått så gäller inte detta ex. R32 som är det vanligaste idag.
Panasonic säljs, vad jag vet, enbart med R32 nu. IVT detsamma skulle jag tro.
Så det känns som ett "icke problem" egentligen.

Möjligt att vissa billiga import modeller har annat media i sig och att det är detta man vill få bukt med. Det är dock en "killgissning". Så ta det med en nypa salt :)

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ja, det är knappast någon nyhet. Gaser med högt GWP har varit under utfasning hela det här årtusendet och lite till, så tillverkarna är såklart med på noterna.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
J JSten skrev:
Dock ska det inte, vad jag har kunnat hitta, innefatta r32, som är det som används nu (vad jag vet).
Ohchips Ohchips skrev:
Vad jag förstått så gäller inte detta ex. R32 som är det vanligaste idag.

R32 är också ett flourerat kolväte som kommer att bli förbjudet.

• Gilla
RickardAvara och 2 till
  • Laddar…
Det är nog sunt att f-gaserna begränsas på nått sätt. Det går fortfarande att köpa både r410 och r134 som privatperson bara man deklarerar att man inte ska nyttja det som köldmedium. Så länge den handeln är öppen så finns problemen kvar med läckande värmepumpar som regelbundet ful-fylls helt utan kontroll. Men jag anar att det inte är så lätt att minska världens totala läckage av f-gaser , det är lobbande från många håll och mycket ekonomi i det hela.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.