Nej, det är ljus/sol timmar jag räknar. Kollade värdena för CIGS anläggningen och den kommer att ge ca 5400kWh på 5kWp paneler och 4,5kW inverter. Här skulle jag vilja säga att den har ca 1200h.

I princip tror jag vi är ute efter samma sak, dvs så mycket producerad energi som möjligt då det är det som avgör pay-off tiden för investeringen.

Robert-san01 skrev:
Nej, det är ljus/sol timmar jag räknar. Kollade värdena för CIGS anläggningen och den kommer att ge ca 5400kWh på 5kWp paneler och 4,5kW inverter. Här skulle jag vilja säga att den har ca 1200h.

I princip tror jag vi är ute efter samma sak, dvs så mycket producerad energi som möjligt då det är det som avgör pay-off tiden för investeringen.
Men det är fortfarande orelevant. Är dina soltimmar antal timmar direkt instrålning eller soltimmar enligt SMHIs definition?
Vi har rätt så många timmar med diffus instrålning också.
SMHIs soltimmar bör inte användas. De definierar soltimmar som en timme med minst instrålning på 120 W/m2. Det kan bli stora fel om dessa soltimmar används som underlag för beräkning.

Vi är säkert ute efter samma sak.

Virri skrev:
Vet någon när man kan börja köpa färdigt gräs så man slipper så och vänta på att det ska växa klart??
Med sol/ljustimmar menar jag den tid som systemet genererat energi, så det är inte enligt pyranometer eller SMHI.

Detta med sol/ljus timmar är helt klart något att diskutera och jag håller verkligen med om att SMHI:s värden är upp åt väggarna, tror det var nästan 1800h vi skulle ha i Stockholm enligt dem.

Det är något fel med dina värden för timmar om de beskriver hur många timmar systemet generar el. Jag bifogar ett varaktighetsdiagram baserat på ovanstående simuleringar. Där ser du att systemet genererar el väldigt mycket mer än 900 h per år.

test.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Hur många kWh har du fått ur din anläggning i år? Vi har fått 2700 fram till 1/7 på 4,5kWp anläggningen.

Min anläggning har genererat 2140 kWh under samma period. Systemstorleken är 4.83 kWp, lutad 70° och riktad mot söder.

Är det paneleffekt 4,83kWp?

Vår är lutad 30 grader, rakt söder.

Enligt mitt sätta att räkna skulle din anläggning kunna ge 890h/år om resten av året följer samma mönster som första halvåret. Vad säger dina beräkningar?

Robert-san01 skrev:
Är det paneleffekt 4,83kWp?

Vår är lutad 30 grader, rakt söder.

Enligt mitt sätta att räkna skulle din anläggning kunna ge 890h/år om resten av året följer samma mönster som första halvåret. Vad säger dina beräkningar?
Nu förstår jag hur du räknar. Du räknar inte ut hur många timmar systemet genererar el utan du delar årsutbytet med systemets märkeffekt (kWh/kWp). Har jag rätt?
Om jag har rätt räknar du fram under hur många timmar solcellssystemet skulle uppnå märkeffekt. Det är dock inte möjligt att ett solcellssystem uppnår märkeffekt under mer än någon/några timmar per år. Alltså är dina timmar inget mer än ett fiktivt tal som inte har något med verkligheten att göra. Istället för att kalla det timmar så använd enheten kWh/kWp det säger mer om systemets effektivitet och leder inte till några missförstånd.

Det stämmer bra att vi bara delar årsutbytet med systemets märkeffekt.

Jag håller absolut med dig om att enheten skulle vara kWh/kWp, men h (timmar) är det som branschen använder när de räknar fram hur mycket energi som anläggningarna ger och när man anger i upphandlingarna hur mycket energi som anläggningarna skall producera så utgår man från ex 1000h/år (med avvikelse max -10%).

Det är ytterst tveksamt att räkna på det sättet. Vad heter företaget du arbetar på?

Du har PM!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.