21 447 läst ·
70 svar
21k läst
70 svar
EU ändrar regler för egentillverkad energi
Ja, men jag vet inte om den fortfarande säljs i Sverige/Europa. I USA säljs den för 34 185 $.
Chevolet vill ju överhuvudtaget lämna den europeiska marknaden.
https://www.chevrolet.se/bilar/volt/
Du verkar söka information om Chevrolet Volt
Tyvärr har denna modell utgått. Lyckligtvis har den blivit ersatt av den fantastiska nya Chevrolet Cruze 4-dörrars - kupéliknande 4-dörrars sedan med utpräglad design och en mängd motoralternativ.
Om man t.ex. bor i Kungsbacka och åker till jobbet i Göteborg och kanske till IKEA i Kållared respektive Kållered köpstad osv. då skulle det ju räcka med en ren el bil som Nissan Leaf eller Renault Zoe. Men om man reser lite längre fungerar det kanske inte - inte i nuläget.
Chevolet vill ju överhuvudtaget lämna den europeiska marknaden.
https://www.chevrolet.se/bilar/volt/
Du verkar söka information om Chevrolet Volt
Tyvärr har denna modell utgått. Lyckligtvis har den blivit ersatt av den fantastiska nya Chevrolet Cruze 4-dörrars - kupéliknande 4-dörrars sedan med utpräglad design och en mängd motoralternativ.
Om man t.ex. bor i Kungsbacka och åker till jobbet i Göteborg och kanske till IKEA i Kållared respektive Kållered köpstad osv. då skulle det ju räcka med en ren el bil som Nissan Leaf eller Renault Zoe. Men om man reser lite längre fungerar det kanske inte - inte i nuläget.
Redigerat:
Är dessutom lite nyfiken hur det blir när det bara kommer att byggas nära-nollhus i Sverige/Europa. Kanske blir det vanligare med solceller på taket då. Nyfiken på vilka krav att det slutligen kommer att ställas på dessa hus. Solel kan ju sen räknas in i energibilansen.
Man får ju ha två elbilar, där man kör varannan dag och laddar varannan, med vardera bilen.HansR skrev:Ja när elbilarna blir var mans egendom blir det ännu mer spännande att forska om energisystem. Om vi bara inför elbilar och installerar solelsystem utan att tänka till kommer vi ha stora elöverskott under vissa dagar dagtid och stor last nattetid (elbil). Om vi då lever som idag kommer elbilarnas laddning ej matcha solelgenereringen. Om vi ska få till en bra matchning måste då bilens batteri vara urladdat och laddas dagtid. Det krävs sannolikt ändrade tankesätt, levnadssätt och affärsmodeller om det ska gå att få en bra matchning. Om det inte går att lösa blir elbilarnas energilager inte speciellt nyttiga ur ett solelperspektiv.
Det kanske kommer i elbilarna ... - om 10-20 år ...MaxPax skrev:
Glöm inte att elbilarna ligger utvecklingsmässigt ungefär som bensinbilarna var just innan T-forden kom och bilarna började masstillverkas och utvecklas snabbt för varje ny generation.
Ja, det kan vara en bra lösning.
Vissa bilar kräver dock dessutom en laddbox osv.?? Eller är den bara en option? Men kanske kan laddboxen även mäta el förbrukningen?... Men laddboxen kan innebära en del merkostnader. Och vad händer om man byter bil/modell/märke? Kanske måste man då ominstallera hela huset?
http://www.renault.se/bilar/elbilar/ZOE/ZOE/#/bilar/elbilar/ZOE/ZOE/wallboxoffer.jsp
Ladda snabbt och enkelt hemma med laddboxen som du får när du köper en nya ZOE. Vi bjuder på en Keba laddbox samt 3,7 kW installation av Vattenfall. Om huset har tillräcklig strömkapacitet kan man även uppgradera installationen till 7 kW, 11 kW eller även 22 kW (merkostnad ca. 3.400 kr). Erbjudandet gäller privatpersoner och tom 30/6 2014.
Undrar hur det funkar med Opel Ampera?
Vissa bilar kräver dock dessutom en laddbox osv.?? Eller är den bara en option? Men kanske kan laddboxen även mäta el förbrukningen?... Men laddboxen kan innebära en del merkostnader. Och vad händer om man byter bil/modell/märke? Kanske måste man då ominstallera hela huset?
http://www.renault.se/bilar/elbilar/ZOE/ZOE/#/bilar/elbilar/ZOE/ZOE/wallboxoffer.jsp
Ladda snabbt och enkelt hemma med laddboxen som du får när du köper en nya ZOE. Vi bjuder på en Keba laddbox samt 3,7 kW installation av Vattenfall. Om huset har tillräcklig strömkapacitet kan man även uppgradera installationen till 7 kW, 11 kW eller även 22 kW (merkostnad ca. 3.400 kr). Erbjudandet gäller privatpersoner och tom 30/6 2014.
Undrar hur det funkar med Opel Ampera?
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 285 inlägg
Man projekterar plus-hus i bla Norra Djurgårdsstaden i Stockholm. Jag har hjälpt några arkitekt byråer att räkna på solceller för detta. Jag skulle tro att de står klara om ca 3-4år.Ewald skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 285 inlägg
Det var riktigt intressant att se alla lösningar man tagit till för att få ner energi förbrukningen. Det mesta bygger på värmepumpar och bergvärme för att få ner energiförbrukningen men även avloppsvattnet vill vissa köra genom värmeväxlare. Solceller i både fasad och på tak har i princip alla förslagen jag jobbat med föreslagit.
Jag tycker sollcellstekniken börjar bli riktigt intressant. Hade en pratstund med Robert om detta ur ett pooldriftsperspektiv (5000kWh per år, 2-2,5kW för att täcka 100% vattenpump och VP). ROI landar på rätt sida om 10 år utan hänsyn tagen till elproduktion "off-season". Ett par kW är ju rätt enkelt att få avsättning för inom fastigheten så man behöver knappt bemöda sig med att sälja elen....
Hur lång är det förväntade drifttiden på utrustningen?...
En standard villapanna har en förväntade operativ tid av ca 15år; att många håller längre, eller kortade, är en annan sak.
Budjeten skall beräknas på förväntad livstid; allt utanför det är en vinst eller en förlust.
Har inte sett några som helst uppgifter om förväntad livslängd för sol-energi-utrustning...
Så, 10 år... det lär vara över förväntad livslängd för värmepumpen, som är kanske den dyraset enskilja enheten i ett värmepumpsystem.
Solceller tappar i effekt över tiden. Hörde något om upp till 50% reducerad verkningsgrad inom 3 år. Det kan väl kanske blivit något bättre sedan jag hörde den uppgiften, men att det rör sig om betydande effektförsämring över tiden torde man nog inte komma rund.
Solfångare (vatten) hörde jag på 90-talet att de hade max 10 års drifttid - kopparen i rören blir förstörd...
Så, 10 år hemräknat?...
...tror inte på sådana glädjekalkyler...
En standard villapanna har en förväntade operativ tid av ca 15år; att många håller längre, eller kortade, är en annan sak.
Budjeten skall beräknas på förväntad livstid; allt utanför det är en vinst eller en förlust.
Har inte sett några som helst uppgifter om förväntad livslängd för sol-energi-utrustning...
Så, 10 år... det lär vara över förväntad livslängd för värmepumpen, som är kanske den dyraset enskilja enheten i ett värmepumpsystem.
Solceller tappar i effekt över tiden. Hörde något om upp till 50% reducerad verkningsgrad inom 3 år. Det kan väl kanske blivit något bättre sedan jag hörde den uppgiften, men att det rör sig om betydande effektförsämring över tiden torde man nog inte komma rund.
Solfångare (vatten) hörde jag på 90-talet att de hade max 10 års drifttid - kopparen i rören blir förstörd...
Så, 10 år hemräknat?...
De utvärderingar som gjorts visar på en genomsnittlig minskning av utbytet på ca 0.5 % per år. Solcellsmodulerna har en livslängd på ca 30 år och växelriktaren på 15 år.BMW fahrer skrev:Hur lång är det förväntade drifttiden på utrustningen?...
Så, 10 år hemräknat?...
En återbetalningstid på 10 år är möjlig med 100 % egenanvändning av solelen. Det är dock i stort sett omöjligt utan lagring och med lagring nås inte en återbetalningstid på 10 år.