1 029 läst ·
19 svar
1k läst
19 svar
Ett svårt fall! Byte av duschslangshylsa
Tror GoC beskrev det så att du är med på idén. Medan dof är inne på att klyva muttern som jag föreslog från början. Men båda reparationerna är lite fula. Skravningen kan bli osynlig men kommer att strypa flödet (beroende på hur tunt rostfritt stödrör du kan få tag i). Duschslangens innerdiameter är inte många millimeter.D Duston skrev:
Det är plast men vad för typ av lim skulle kunna få det att hålla på sikt om jag bryter hylsan i två? Om jag kapar duschslangen finns det en sån där mässings ”hatt” att få tag i, sitter som berget går inte att dra ut för tillfället.dof skrev:
Finns skarvrör i plast man kan stoppa i.H hovapettson skrev:Tror GoC beskrev det så att du är med på idén. Medan dof är inne på att klyva muttern som jag föreslog från början. Men båda reparationerna är lite fula. Skravningen kan bli osynlig men kommer att strypa flödet (beroende på hur tunt rostfritt stödrör du kan få tag i). Duschslangens innerdiameter är inte många millimeter.
Bara att googla så dyker det upp flera exempel
Slangnippe plast kan vara ett bra sökord
Och det lär då inte begränsa flödet, jämför det lilla hålet i en flödesbegränsare för dusch så ser du snabbt att det inte kommer märkas alls, varesig ett rostfritt rör eller en nippel utformad för att skarva slangar
Redigerat:
Hej! Vet inte om du redan har hittat en lösning, men jag har precis förbättrat min provisoriska reparation.
Jag använde kopplingen på bilden nedan. Inuti kopplingen finns ett litet kopparrör.
Jag trädde den ursprungliga gummislangen över kopparröret (den ska gå lite förbi änden på röret), och sedan fäste jag den med klämring och mutter på en rak tvåvägskoppling.
Efter det kopplade jag på en ny duschslang och duschhandtag – och det fungerar faktiskt bra.
Det här är förstås bara en kompromisslösning om man inte vill riva väggen eller lyfta badkaret, men hittills fungerar det utan problem. Hoppas att det kan fungera för dig också!
Jag använde kopplingen på bilden nedan. Inuti kopplingen finns ett litet kopparrör.
Jag trädde den ursprungliga gummislangen över kopparröret (den ska gå lite förbi änden på röret), och sedan fäste jag den med klämring och mutter på en rak tvåvägskoppling.
Efter det kopplade jag på en ny duschslang och duschhandtag – och det fungerar faktiskt bra.
Det här är förstås bara en kompromisslösning om man inte vill riva väggen eller lyfta badkaret, men hittills fungerar det utan problem. Hoppas att det kan fungera för dig också!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vad sjysst att du kom tillbaka och postade detta. Har pausat mitt sökande men detta verkade ju intressant! Har du någon bild så man kan se hur det är kopplat. Från din ritning är det duschmunstycket längst till höger?J Jonas Svensson1978 skrev:Hej! Vet inte om du redan har hittat en lösning, men jag har precis förbättrat min provisoriska reparation.
Det här är förstås bara en kompromisslösning om man inte vill riva väggen eller lyfta badkaret, men hittills fungerar det utan problem. Hoppas att det kan fungera för dig också![bild][bild][bild]
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Laga yttertak tillfälligt innan byte av tak
Tak & Vind -
Laga eller byte av infälld persienn?
Fönster & Dörrar -
Takbyte och bevarande - hur hade ni tänkt i detta fall?
Byggnadsvård -
Oseriösa företag byter namn - svårt för konsumenter att upptäcka
Artikelkommentarer -
Täta rörgenomföring - byte från infällda till utanpåliggande rör
Badrum