Rrrrr skrev:
Svartkabel? Vad spelar färgen på kabeln för roll?
Lite slang. ;)

//Patrik

Ny fråga! Hur skarp böj är man egentligen tvungen att göra för att det ska bli kallflytning i dels en installationskabel, dels i en kraftkabel?

Man har ju känn ungefär vad som kan klassas som för skarpt, men man vet ju inte när det "garanterat" kommer bli kallflytning om man krämar på lite.

//Patrik

Max böjningsradie framgår väl av databladet?

Precis...databladet, logik och en massa års erfarenhet. Jobba i 10 år till så har du känslan :wow:d^_^b

En annan fråga (inte speciellt seriös, men ändå), hur många mer kg verktyg bär en lärling på sig jämfört med en: 1. ackordselektriker med typ 6+ år i yrket. 2. en serviceelektriker med 6+ år i yrket?

Glufsglufs skrev:
Precis...databladet, logik och en massa års erfarenhet. Jobba i 10 år till så har du känslan :wow:d^_^b

En annan fråga (inte speciellt seriös, men ändå), hur många mer kg verktyg bär en lärling på sig jämfört med en: 1. ackordselektriker med typ 6+ år i yrket. 2. en serviceelektriker med 6+ år i yrket?
Dagens lärlingar är så svag att de inte orkar bära ett verktygsbälte överhuvudtaget :rolleyes:

Mikael_L
Det är inte sådär jättelätt att hitta uppgifter om tillåten böjradie för enkelledare.
För flerledar-kablar brukar den ligga i intervallet 5-12 *d.
För EK eller FK enkelledare kan ju 5*d kännas rätt bra, RK bör ju kunna böjas ännu mer.

Glufsglufs skrev:

Ja, om man jämför mig (i.o.f. inte lärling, men någorlunda färsk i alla fall) med min kollega Patrik som är 25 år så bär jag med mig mycke mer än honom. Men av de verktyg jag har på mig så använder jag alla varje dag. Jag använder t.ex. alltid rätt mejsel och kör inte liten flata till alla möjliga skruvar.
Gillar att kunna "spontanskruva", klippa av något när jag vill eller helt plötsligt använda vattenpasset eller näbbtången utan att behöva bryta arbetet för att springa till verktygsväskan.

Min kollega däremot har inte ens en kabelsax på sig. Han har ibland en liten flata på sig och några pennor. Helt sanslöst, tycker jag.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Ja, om man jämför mig (i.o.f. inte lärling, men någorlunda färsk i alla fall) med min kollega Patrik som är 25 år så bär jag med mig mycke mer än honom. Men av de verktyg jag har på mig så använder jag alla varje dag. Jag använder t.ex. alltid rätt mejsel och kör inte liten flata till alla möjliga skruvar.
Gillar att kunna "spontanskruva", klippa av något när jag vill eller helt plötsligt använda vattenpasset eller näbbtången utan att behöva bryta arbetet för att springa till verktygsväskan.

Min kollega däremot har inte ens en kabelsax på sig. Han har ibland en liten flata på sig och några pennor. Helt sanslöst, tycker jag.

//Patrik
Inte alls sanslöst...han har ju dig med sig ju med allt :wow:
Sånt man "lär" sig efter några år.....

Jo, jorden alltid längst, så fick jag lära mig i skolan iaf, fast på gruppledningar kan det ju kanske vara mindre noga.. På markkablar är det iaf nödvändigt och jag kan inte se någon anledning att inte följa detta framförallt om det handlar om PEN.

Patrik, han är väl inte lika ivrig att jobba som du, om några år kommer du in i det tempot också..

Glufsglufs skrev:
Inte alls sanslöst...han har ju dig med sig ju med allt :wow:
Sånt man "lär" sig efter några år.....
Nja, jag är ju på andra ställen på bygget så det fungerar ju inte riktigt. Förutom vissa enstaka gånger. ;)

//Patrik

Värt att tänka på är väl att de flesta elcentraler har nån slags metallkonstruktion som kan betraktas som ett kortslutet "varv". Teoretiskt kan det i det "varvet" gå upp till så mycket ström som går i ditt "varv" på kabeln.

Patrik_Hed skrev:
Om jag ger er ett påstående vad säger ni då?
Då reagerar jag som Rrrrr och undrar what the fudge är en svartkabel? :wow:

Patrik_Hed skrev:
Hur skarp böj är man egentligen tvungen att göra för att det ska bli kallflytning i dels en installationskabel, dels i en kraftkabel? Man har ju känn ungefär vad som kan klassas som för skarpt, men man vet ju inte när det "garanterat" kommer bli kallflytning om man krämar på lite.
Ja du jag har en böj runt ett hörn i sovrummet.. Den får verka som vetenskapligt experiment..

Rrrrr skrev:
Dagens lärlingar är så svag att de inte orkar bära ett verktygsbälte överhuvudtaget :rolleyes:
Vafals!?!? Hade jag bott kvar i Umeå hade jag kommit och utmanat dig i fingerkrok!

ybu skrev:
Då reagerar jag som Rrrrr och undrar what the fudge är en svartkabel? :wow:
En svartkabel måste väl vara en kabel som inhandlats för svarta pengar alternativt dragits av en svartjobbare. Hur det påverkar induktansen får någon annan svara på.

Rrrrr skrev:
Vi yngre bojkottar Timell-bältet:)

LAINE skrev:
Vi yngre bojkottar Timell-bältet:)
Hehe...har ni återgått till gubbväst?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.