Om jag ger er ett påstående vad säger ni då?

Om man skalar in en svartkabel i en central och sedan gör en loop med varje ledare och sedan in på plintarna. Då skapar man en spole och därför är det inte ett bra inkopplinssätt!

//Patrik

Väldigt låg Induktans på den spolen... Men en sådan induktans behöver inte vara av ondo heller... blir ju (om än lite) filterverkan för höga frekvenser iaf..

En snygg lopp är inte värre en de "råttbon" av ihoptrasslade FK som brukar finnas vid centraler och i kopplingsdosor (tycker jag iaf)..

Ja, stoppar man in en järnkärna emellan så kanske det ändras. :P

Jag brukar alltid koppla in så, men en kollega påstod idag att det inte är bra för att det skapas en spole. Det var vad han hade blivit tillsagd av en annan kollega när han hade gjort en sådan inkoppling. Han blev tvingad att koppla om vid det tillfället.

//Patrik

Kanske han gjorde de för långa så de räckte längre än jordledaren, detta är inte tillåtet då den måste lossna sist.

I princip rätt men med tanke på att frekvensen är nästan likström och att det sitter i en kraftcentral så spelar det kanelbulle.

Nja, du menar att det skulle varit anledningen till att han fick koppla om eller vadå?

Om man säger så här, är det lugnt att fortsätta att koppla som jag brukar eller?
Det borde ju kvitta.

//Patrik

Det är helt säkert mer induktans i några meter RAK kabel än det blir i din lilla loop.

Patrik_Hed skrev:
Nja, du menar att det skulle varit anledningen till att han fick koppla om eller vadå?

Om man säger så här, är det lugnt att fortsätta att koppla som jag brukar eller?
Det borde ju kvitta.

//Patrik
Det blir en liten spole men den får så liten induktans att det är betydelselöst.

Fotografen skrev:
Det blir en liten spole men den får så liten induktans att det är betydelselöst.
Ja, det var väl det jag tänkte. :P

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Det borde ju kvitta.

//Patrik
Jag tycker du gör helt rätt ur en praktisk synpunkt, det är alltid bra med en liten loop, lite slack eller extra bock vid anslutningar. Med din loop kan man flytta anslutningen lite eller klippa en bit om det skulle gå varmt osv. Givetvis ska det inte överdrivas men i mina ögon skiljer det agnarna från vetet framförallt vid lite grövre areor.

Tekniskt gör det ju som förklaras ovan inte ett smack skillnad, att dina kollegor kopplade om tyder mest på att de inte ville (eller kunde) argumentera i saken. Man får ibland höra de mest skilda påståenden i elbranschen som inte har någon korrekt grund. Det är till att svälja det för det mesta, man kan inte argumentera eller diskutera med någon som inte har tillräckliga kunskaper eller intresse. Tyvärr även många konsulter, besiktningsmän osv som fastnat på åsnebryggan.

"Måste" jordledarna vara längre än övriga även i centralen som Slugge skriver?

Rikard Ågren skrev:
Det borde ju vara samma där som till annat, någon kan ju fastna i en utanpåliggande kabel eller dra i trådar i en infälld dosa. men vad reglerna egentligen säger vet jag faktiskt inte, har aldrig funderat på det.

Patrik_Hed skrev:
Om jag ger er ett påstående vad säger ni då?

Om man skalar in en svartkabel i en central och sedan gör en loop med varje ledare och sedan in på plintarna. Då skapar man en spole och därför är det inte ett bra inkopplinssätt!

//Patrik
Svartkabel? Vad spelar färgen på kabeln för roll? Du kan nog helt lugnt göra din loop på varje ledare (du behöver ju inte linda den 20 varv ;))

Rikard Ågren skrev:
Har aldrig hört talas om att det skulle gälla vid annat än anslutningskabel/kabel där de finns risk att den slits ut.

Du kan ju alltid fråga förståsigpåarna hur mycket dom anser att den reaktiva effekten i anläggningen ökar till följd av dina loopar.

Skulle tro att dom blir dej svaret skyldig.. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.