8 170 läst ·
44 svar
8k läst
44 svar
Ett par/tre basmaskiner till liten hemmaverkstad?
Bordsåg på så liten yta kommer att innebära extrema begränsningar; ska man göra ett längssnitt på en standardstor MDF-skiva behöver man 2,44 meter både framför och bakom sågklingan, utöver klingans diameter plus att man själv ska kunna stå bakom skivan och knuffa den genom klingan. Vi pratar väl minimum sex meter totalt för att få till det snittet.J J Vos skrev:Du gillar handverktyg och jag är mer inne på eldrivna verktyg, men sett från en elverktygskramare
1 bordsåg med bra möjligheter att lägga upp stora skivor (extra bord i samma höjd som bordssågen)
2 en fräsmaskin kan verkligen höja kvalitetskänslan på det du tillverkar
3 tänk på vad som kommer ske med spån och dammhantering
4 med tanke på vad du skriver att du vill tillverka är en gersåg med ordentligt bänk mycket bra att ha
TS förfogar över fyra meter som längst så att såga stora skivor lär aldrig bli möjligt om man inte grovstyckar dem först (och då är de inte stora längre...) men då ger en sänksåg bättre flexibilitet med bibehållen precision.
Eventuellt kan en liten Inca Major alternativt en Dewalt, Bosch eller liknande byggsåg få plats och ge möjlighet till vissa snitt som är smidiga på bordssåg.
Kap- och gersåg med en "ordentlig" bänk erbjuder nog problem av samma slag när man bara har drygt tio kvadratmeter — som dessutom ska räcka till lite förvaring av diversegrejor enligt TS. Med tanke på maskinens begränsade funktioner ser jag det som stort slöseri att satsa på en sådan. Får man anledning att kapa många plankor (altanbygge, panelbyte etc) kan man hyra en sådan maskin.
Annars håller jag helt med dig när det gäller punkterna två och tre.
//Ronnie
Smaken, tekniken och kraven på noggrannhet är olika, du listar säkert jättesnyggt med Nobexen, men det verkar som TS ska göra mestadels grövre utomhus grejor i sin verkstad. Därför föreslår jag en smidig kap/ger och ett par olika klingor beroende på arbetsuppgift.nanowire skrev:
För listning är (el)kapger bra. Om man kan leva med spån och oljud i varje rum man håller på. Därför jag föredrar Nobex, som ju tar lite längre tid för själva sågningen, men har uppenbara fördelar gällande det andra.F fribygg skrev:
Men särskilt för grövre utomhusgrejor tycker jag nackdelarna med kapger starkt överväger, bara dumt att skaffa en sån för att kapa långa plankor och reglar.
Ja, nu har du ju föreslagit en smidig kap/ger så nu undrar jag bara vilka olika klingor TS kommer att ha nytta av beroende på arbetsuppgift? Trä/plast/aluminium? Antal tänder i förhållande till vad?F fribygg skrev:
Jättenyfiken!
TS listar:
"förutom att fixa lister, trähyllor o liknande i huset är att bygga fler grejer till trädgården (nytt utekök, rejäla kompostbingar, riva gamla verandagolvet o lägga nytt, sexkantig träbänk kring ett träd etc."
Lister, trähyllor och "liknande i huset" fixar man med en Nobex som @nanowire som har en gedigen erfarenhet använder med nöjaktigt resultat tydligen. Allt det där andra är alla grejer som man LÄTT löser med en handcirkel och en kapmojäng; samtliga utom den sexkantiga bänken runt ett träd skulle jag tro handlar om rätvinkliga kap. För bänken gör man en anpassad kapmojäng på max tio minuter. Att hävda att det kräver en kap-/gersåg är nonsens.
Att lura i TS att han/hon behöver en sådan är ingen hjälp.
Ingetdera förutom verandagolvet är heller större än att det kan kapas i verkstaden med den setup som kan finnas där. Verandagolv brukar dessutom såvitt jag förstått läggas och sedan kapas med handcirkel till önskat mått.
Det här har tyvärr utvecklats till något som kan framstå som att jag måste ha rätt. Så är det inte.
Jag tycker bara att det är synd om TS offrar yta på något som man generellt har liten nytta av.
TS har en yta på 2,7 x 4 meter till förfogande, d v s 10,8 kvadratmeter varav avgår något till "skräpförvaring". Det är inte mycket.
Att avsätta golvyta till en maskin med så begränsad användbarhet är ingen bra idé ur ett snickeriperspektiv och det kommer TS förr eller senare att inse och bäst är ju att inte hamna där alls.
//Ronnie
Jag har föreslagit ett par olika maskiner som jag skulle valt i TS situation, det är du som använder ordet 'kräver' och hävdar handcirkel och 'kap mojäng ' vilket säkert är ett bra arbetssätt för dig och kanske även för TS.P Pysslarn skrev:Ja, nu har du ju föreslagit en smidig kap/ger så nu undrar jag bara vilka olika klingor TS kommer att ha nytta av beroende på arbetsuppgift? Trä/plast/aluminium? Antal tänder i förhållande till vad?
Jättenyfiken!
TS listar:
"förutom att fixa lister, trähyllor o liknande i huset är att bygga fler grejer till trädgården (nytt utekök, rejäla kompostbingar, riva gamla verandagolvet o lägga nytt, sexkantig träbänk kring ett träd etc."
Lister, trähyllor och "liknande i huset" fixar man med en Nobex som @nanowire som har en gedigen erfarenhet använder med nöjaktigt resultat tydligen. Allt det där andra är alla grejer som man LÄTT löser med en handcirkel och en kapmojäng; samtliga utom den sexkantiga bänken runt ett träd skulle jag tro handlar om rätvinkliga kap. För bänken gör man en anpassad kapmojäng på max tio minuter. Att hävda att det kräver en kap-/gersåg är nonsens.
Att lura i TS att han/hon behöver en sådan är ingen hjälp.
Ingetdera förutom verandagolvet är heller större än att det kan kapas i verkstaden med den setup som kan finnas där. Verandagolv brukar dessutom såvitt jag förstått läggas och sedan kapas med handcirkel till önskat mått.
Det här har tyvärr utvecklats till något som kan framstå som att jag måste ha rätt. Så är det inte.
Jag tycker bara att det är synd om TS offrar yta på något som man generellt har liten nytta av.
TS har en yta på 2,7 x 4 meter till förfogande, d v s 10,8 kvadratmeter varav avgår något till "skräpförvaring". Det är inte mycket.
Att avsätta golvyta till en maskin med så begränsad användbarhet är ingen bra idé ur ett snickeriperspektiv och det kommer TS förr eller senare att inse och bäst är ju att inte hamna där alls.
//Ronnie
Mina fem cent. Jag tycker en kap ger har en plats när det gäller bygga saker till trädgården o huset o liknande snickeri med lägre precisionskrav. Den används med fördel utomhus vid dessa tillfällen då den sprutar spånor som ingen annan maskin, även med dammsugare inkopplad (finns ett väldigt litet fåtal undantag). Handcirkel med kapmojäng i all ära men ska man kapa 20 plankor till de tilltänkta blomlådorna i exakt samma längd är väl kap geren svårslagen?
Däremot är jag motståndare till stationära kap gerstationer som tar en hel långvägg i anspråk i en snickerilokal med begränsat utrymme. Så oumbärlig är den inte o de långa fina borden bidrar marginellt till precisionen, stora problemet är flex i sågkonstruktionen som gör att väldigt få kap gersågar är användbara till riktigt finsnickeri.
Jag har ett litet snickeri o hade en sån kap ger station ett kort tag. Numer står maskinen högt upp på en hylla o plockas ner när jag ska sätta lister i lägenheten eller fulsnickra nåt på gemensamma gården i föreningen. Kapsnitt kör jag på bordsågen. Grovkapa plank till längd gör jag med handcirkel.
Däremot är jag motståndare till stationära kap gerstationer som tar en hel långvägg i anspråk i en snickerilokal med begränsat utrymme. Så oumbärlig är den inte o de långa fina borden bidrar marginellt till precisionen, stora problemet är flex i sågkonstruktionen som gör att väldigt få kap gersågar är användbara till riktigt finsnickeri.
Jag har ett litet snickeri o hade en sån kap ger station ett kort tag. Numer står maskinen högt upp på en hylla o plockas ner när jag ska sätta lister i lägenheten eller fulsnickra nåt på gemensamma gården i föreningen. Kapsnitt kör jag på bordsågen. Grovkapa plank till längd gör jag med handcirkel.
Ok, ordet "kräver" är inte korrekt och det beklagar jag men du har föreslagit bordsåg och kap-/gersåg i dina inlägg vilket känns ogenomtänkt/oerfaret i förhållande till de beskrivna behoven och praktiska förutsättningarna. TS lär få en bättre och mer välfungerande verkstad om han/hon inte ska avvara utrymme för en one-trick pony som en kap/ger.F fribygg skrev:
Vad gäller "kapmojängen" är det helt enkelt en supersmart liten anordning som tillsammans med en handcirkel lätt utklassar kap/gersågen i nittionio procent av fallen när det gäller kapningar av virke. Den kan vara nästan gratis, den är exakt och du använder den DÄR du behöver kapa något istället för att bära en planka till en kapstation med en dedikerad såg och sedan bära tillbaka den till verandabygget eller vad det nu kan handla om. Enkelhet, snabbhet och precision är aldrig fel oavsett om man jobbar för andra eller på sin semester...
Själv har jag inte behövt någon än men jag är inte så begränsad att jag inte kan inse fördelarna med den. För TS del är jag säker på att det är en bra lösning med tanke på den lilla verkstadsytan.
Så, hur var det nu med klingorna?
//Ronnie
De behöver jag ju knappast fördjupa mig i om du är så övertygad om att TS inte ska ha nån elu 174P Pysslarn skrev:Ok, ordet "kräver" är inte korrekt och det beklagar jag men du har föreslagit bordsåg och kap-/gersåg i dina inlägg vilket känns ogenomtänkt/oerfaret i förhållande till de beskrivna behoven och praktiska förutsättningarna. TS lär få en bättre och mer välfungerande verkstad om han/hon inte ska avvara utrymme för en one-trick pony som en kap/ger.
Vad gäller "kapmojängen" är det helt enkelt en supersmart liten anordning som tillsammans med en handcirkel lätt utklassar kap/gersågen i nittionio procent av fallen när det gäller kapningar av virke. Den kan vara nästan gratis, den är exakt och du använder den DÄR du behöver kapa något istället för att bära en planka till en kapstation med en dedikerad såg och sedan bära tillbaka den till verandabygget eller vad det nu kan handla om. Enkelhet, snabbhet och precision är aldrig fel oavsett om man jobbar för andra eller på sin semester...
Själv har jag inte behövt någon än men jag är inte så begränsad att jag inte kan inse fördelarna med den. För TS del är jag säker på att det är en bra lösning med tanke på den lilla verkstadsytan.
//Ronnie
Jag har en Elu 174 men gul och märkt DW700, fantastisk kvalitetssåg. Det första större verktyg jag köpte pga att det var det enda jag visste då. Använde den i princip senast när jag sågade spetsar på några hundratal staketspjälor för över tio år sedan. Och det var den ju bra till. Men jag var tvungen att bygga en kapmall för att kunna såga i 60 grader. Och då kunde jag ju lika gärna använt en handcirkel och mall vilket jag också gjort vid senare tillfällen för liknande jobb 
Näst bäst, det ger jag den.Ola C skrev:
Ska jag kapa till 20 kortare bitar ute när jag bygger sätter jag två-tre snabbtvingar som mall ovanpå en planka/regel eller vad jag nu jobbar med/på.
Märk ut första ämnet. Sätt en tving som längdstop på underlaget, ämnet mot stoppet, lägg på kapmojängen på ämnet och sätt en tving precis mot kapmojängen. Eventuellt en tving till som stöd någon stans. Såga, lyft, byt, repetera. Snabbt och repeterbart
Ja, kapmojängerna är ju användbara, men de nya sågarna med inbyggd kapmojäng är helt överlägsna. Möjligen undantaget kostnaden.
https://www.byggahus.se/forum/threads/handhallna-multicirkelsagar.449108/
https://www.byggahus.se/forum/threads/handhallna-multicirkelsagar.449108/
Redigerat:
Jag hade min Stenberg KEV 600 kombimaskin (60 cm rikt/plan, justersåg med 40cm klinga och vertikalfräs) och en fullstor snickarbänk och min Arboga pelarborrmaskin och en stor våtslipsten och en spånsug i ett garage på 2,9x5,5 meter. Där snickrade jag fönster och dörrar på förtjänst. Visserligen bara som bisyssla. Stämborrmaskinen stod hos en granne.
Det gick det också men det gällde att vara välroganiserad i minsta detalj.
Gällande maskiner anser jag att bordscirkelsåg är nummer 1 och rikt/planhyvel nummer 2 i en snickarverkstad. De två maskinerna sparar in överlägset mest arbetstid i förhållande till den golvyta de tar upp och pengarna de kostar i inköp. Det är hutlöst arbetsdrygt att klyvsåga och hyvla för hand. Jag hyvlade för hand innan jag skaffade rikt/planhyvel och tidsåtgången blev ett hinder för att få någonting snickrat överhuvudtaget.
Resten av arbetet kan man gott göra för hand.
Det gick det också men det gällde att vara välroganiserad i minsta detalj.
Gällande maskiner anser jag att bordscirkelsåg är nummer 1 och rikt/planhyvel nummer 2 i en snickarverkstad. De två maskinerna sparar in överlägset mest arbetstid i förhållande till den golvyta de tar upp och pengarna de kostar i inköp. Det är hutlöst arbetsdrygt att klyvsåga och hyvla för hand. Jag hyvlade för hand innan jag skaffade rikt/planhyvel och tidsåtgången blev ett hinder för att få någonting snickrat överhuvudtaget.
Resten av arbetet kan man gott göra för hand.
P Pysslarn skrev:Ok, ordet "kräver" är inte korrekt och det beklagar jag men du har föreslagit bordsåg och kap-/gersåg i dina inlägg vilket känns ogenomtänkt/oerfaret i förhållande till de beskrivna behoven och praktiska förutsättningarna. TS lär få en bättre och mer välfungerande verkstad om han/hon inte ska avvara utrymme för en one-trick pony som en kap/ger.
//Ronnie
@Pysslarn Nej jag föreslog först en smidig kap/ger och kompletterade sedan i ett ytterligare inlägg med en handcirkelsåg, jag har inte så nya grejor privat utan sliter fortfarande på min gamla Skil.P Pysslarn skrev:
Jag ska absolut prova "kap mojäng" vid lämpligt tillfälle.