Ett par frågor om utanpåliggande uttag

609 läst  7 svar

1. N
    Medlem Nivå 6
    Såg i en annan tråd att man skall ha kabel till utanpåliggande uttag. Är det ett fel att dra fk i rör fram till uttagen? Tänkte mig ha utanpåliggande rör och uttag bakom kyl/frys.

Har också ett annat fall där jag vill använda utanpåliggande men inte vet om det går eller är bra.
    Jag har en spontad vägg i ett gammalt hus och vill sätta uttag där. Dock är sponten i tunnaste laget för att ta hål till en dosa (2" spont). Skulle alltså vilja dra rör som bara är infräst i sponten (gips över) och sedan utanpåliggande uttag. Men hur gör man då övergången från rör till vägguttaget? Kan ju inte göra en 90 graders knix på röret och hade ju inte plats för en infälld dosa. Är det även här fel med utanpåliggande uttag? Om så vad är mina alternativ?

2. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Det är ok att dra fram FK i rör till ett utanpåliggande uttag. Man viker bara ut slangen så att den sticker ut från väggen och kommer in genom en av de förberdda hålen i uttagets bakstycke (vilket alla uttag av bra kvalitet har).

Samma i det andra fallet. Böjen blir skarp men oftast inte exakt 90 grader. Det går oftast bra. Om det är 2" spont så borde du i och för sig kunna fälla in 40 mm djupa spårdosor. Eftersom de ska liva med gipsen så ska de in 32 eller 27 mm i sponten (beroende på om du kör renoveringsgips eller standardskivor. Det borde gå bra.

• Laddar…
  3. N
    Medlem Nivå 6
    I första fallet så kommer ju rören in från sidan, inte underifrån så borde alltså inte vara något problem. Både rör och uttag är ju utanpåliggande.

Även med 40mm (renoveringsgips var planerat) är jag lite orolig. Går ju inte att få ett slätt hål i botten. Risk att man borrar igenom om man använder hålsåg och även att man tar i för mycket med stämjärnet när man tar ut pluggen som blev kvar efter hålsågen.

4. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Ska du ha utanpåliggande rör? Varför det? Så bygger man vanligen inte om det inte finns en väldigt bra anledning. Varför inte bara klamra en kabel utanpåliggande? Enda gången jag kan tänka mig att man skulle göra som du tänker är om man har ett rör som kommer ut från tak/vägg och man inte vill ha uttaget exakt vid utloppet utan 20-30 cm bort. Längre än så så skulle jag dra en kabel i röret istället.

Om du tar upp hålet med en standard T70 dosfräs så kommer den inte ner mer än 40 mm i materialet. Sen får du ta en Fein och såga upp "pluggen". Botten blir ju ändå någon centimeter tjock.

5. N
    Medlem Nivå 6
    Utanpåliggande rör så jag kan dra rör hela vägen från centralen. Har ingen plats för kopplingsdosa i och med att det är högskåp på väggarna och elen kommer gå genom golvbjälklaget så kabel hela vägen från central känns inte som ett alternativ.

Skall fundera mer på infälld dosa för de ställen där uttagen är synliga på väggen. Föredrar ju onekligen det framför utanpåliggande uttag på dessa platser.

6. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
  7. tommib
    Självbyggare · Nivå 21
    Aha, då förstår jag bättre. Om slangen är bakom skåp hela vägen så skulle jag gjort som Bo föreslår i den andra tråden, dvs trätt på en liten bit kabelmantel där FKn går mellan rör och uttag. En annan variant är att sätta kopplingsdosor precis ovan golvet så att de hamnar i sockelutrymmet och gå över till kabel där.

8. N
    Medlem Nivå 6
    Dosa vid golvet kanske kan fungera. Men når man verkligen in dit om man skall koppla om? Känns som att åtminstone mina armar är lite för korta. Man skall ju få ned huvudet så man ser också.

Det som oroar mig med slang är att jag vet inte riktigt hur skåpen ser ut. Ryms en slang mellan skåp och vägg? Får ta en tur till kökstillverkaren och kolla hur det ser ut.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: