Byggahus.se

Frågor om eldragning i kök.

871 läst  10 svar

1. N
    Medlem Nivå 6
    Provar flera frågor i samma post. Brukar ha lite otur med det men provar i alla fall :)

Jag har några frågor om hur/var man sätter uttag för de fasta installationerna i ett kök. Bifogar en bild som kanske kan förklara bättre än min text i vissa fall.

1. Uttag för DM.
    Anar att man normalt sätt sätter ett utanpåliggande uttag på väggen som man sedan tar ett hål för i bakskivan på underskåpet. I mitt fall har jag dock ett 60 djupt skåp men 70 till väggen. Uttaget skulle alltså inte komma in i skåpet. Hur gör man här?

2. Uttag för häll.
    Häll på halvö. Hur drar jag el hit? Underifrån och ett uttag monterat i skåpet? Kopplingsdosa i vägg och kabel genom skåpen fungerar ju knappast för man kommer ju inte åt dosan när bänkskivan är på plats. Dra flexkabeln hela vägen från väggen (oavbrutet från normcentral) och dra den genom skåpen kanske precis under bänkskivan och uttag i skåpet under häll (samma som att ta upp från golvet men annan dragning). Kommer nog dessutom vilja ha eluttag under överhänget på halvön så samma fråga för dragning dit.

3. Uttag ugn/micro.
    Var brukar man placera dessa?

4. Uttag kyl/frys.
    Dessa skall man om jag förstår det rätt sätta 2m över golv. De hamnar då i överskåpen. Gör man ett hål i botten på överskåpet så det är lätt att trä i/ur denna kabel (inklusive propp)? Blir inte det ett väldigt stort hål som saker kan trilla ned genom?

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    kitchen_drawing.jpg

2. B
    Medlem · Nivå 17
    1. Uttag till diskmaskinen brukar man sätta i diskbänksskåpet så att man inte behöver dra ut diskmaskinen för att kunna dra ut kontakten.

3. Bakom dem. Men finns det någon bättre placering, typ som men diskmaskinsuttaget, så går det också bra.

4. Överskåp till kyl och frys brukar ha indragen rygg för att få till ventilationen för kyl och frys. Ang. ett hål för att man ska få igenom en stickpropp så kan man väl tejpa dit ett skydd bara man kan få bort det den dag man ska dra ut kyl och frys. Sen är ju 200 cm inget krav utan man kan anpassa det om funktionen då blir bättre.

• Laddar…
  3. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Gör ett större hål ;)
    eller montera uttaget på skåpsidan.

2. Ser inte problemet framför mig, men obruten ledning låter ju bäst. Fäst den efter bästa förmåga upp under bänkskivan.

4. N
    Medlem Nivå 6
    Tack!

Ett par följdfrågor/klargöranden.

Kollade upp det överskåp jag skall använda. Det har ventilationen på insidan. Så finns redan ett stort hål. Dock inte stort nog för en propp. Antar att man jackar upp det då så man får in proppen underifrån?

Är det ok att sätta ett uttag på sidan av ett skåp?

När jag pratar obruten ledning menar jag 20mm flex med fk i. Dvs inte FKK eller liknande. Skulle då komma upp ur golvet vid väggen. Fästas upp en bit på väggen för att sedan dras genom alla skåpsstommar i jack man tar ut i överkant precis under bänkskiva. Lite oklar över hur man får det till uttaget. Antingen får man en för skarp krök på den sidan uttaget sitter eller så jackar man inte ut i toppen i sista stommen utan drar ned röret en bit så det kommer in i dosan "underifrån", dvs genom skåpssidor och in i botten på perilexen.
    Antar att perilex är rätt val för en modern spishäll.

5. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Ja större hål behövs, 50 m brukar vara lagom för att få igenom en stickpropp.

Köksskåp kan betraktas som fast inredning, dvs de rör inte på sig, då de kan användas för fast installation av el. Därmed kan man montera ett uttag mot stommens sida ifall det är lämpligt.

En ledning kan vara kabel eller FK i rör eller ledningskanal. För utanpåliggande uttag ska ju kabel användas. Men om du har infällda rör från centralen så passar ju obruten slang bäst. Då kan man antingen försöka ordna så att det går att fälla in en dosa i bakstycket eller sidostycket eller pussla ihop slangen med ett utanpåliggande uttag. Man kan trä på en kabelmantel över ledarna de få millimeter som glipar mellan slang och uttag.

Perilex passar bra till häll om du har trefas i huset/lägenheten.

6. N
    Medlem Nivå 6
    Tackar!

Tror jag har info för att gå i mål med just detta nu.
    Bara lite oklar över placering av uttag för ugn/micro men tror det löser sig om jag läser på om måtten på dessa så jag ser om utanpåliggande uttag och kontakt ryms bakom eller om de måste placeras ovanför.

• Laddar…
  7. N
    Medlem Nivå 6
    Fick bli lite tillbaka till ritbordet efter att ha tittat mer på skåpen/lådorna hos försäljaren.

Känns inte riktigt som att ett uttag ryms i skåpet under hällen (utdragslådorna går hela vägen in). Någon som vet hur man brukar dra elen till en häll i tex en köksö? Ett uttag i golvet under skåpet?

Fanns inte plats för utanpåliggande kabel bakom skåp för ugn/micro. Åker på att fräsa in slangarna i väggen vilket jag gärna sluppit.

8. S
    Medlem Nivå 8
    När vi byggde köksö drogs det två kablar i krypgrunden från centralen som gick upp till del ett perilexuttga och dels en fördelardosa som monterades fast i köksöns "bakstycke". I perilexen kopplades hällen in, och i fördelardosan drogs det vidare till två uttag, en powerport och ett utanpåliggande uttag på köksöns gavel.

Är det gjuten plattan är det väl enklast att dra rör/slang till där köksön ska komma upp. Ett rör/grupp.

Gällande lådor som går hela vägen in, det väljer man ju själv när man bygger köket. Vi satte perilexuttaget i mellanrummet mellan två lådor, där finns det ju utrymme. Alternativet är ju att välja kortare lådor... som när man har en poweport, eller vvs-dragningar för vask eller annat.

/S

9. Mjölsered
    Byggveteran · Nivå 6
    Såhär gjorde jag

10. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Oj, nu är denna tråd 1 mån gammal. Hur har det gått? Är allt löst, eller är det fortfarande välkommet med lite tips och råd?

11. N
    Medlem Nivå 6
    Tror allt har löst sig nu.
    Det sista var just uttaget till hällen där jag nu sätter en 400 djup lada högst upp sa att jag rymmer ett uttag bakom den ladan. Som bilden fran Mjölsered men uttaget högst upp istället för längst ned.

• Laddar…