Hej, jag håller på som bäst och skall bygga en altan som sedan skall utgöra golv för mitt nya uterum.
Jag har hittat en hel del bra tips och idéer här men har ett par saker som jag undrar över.

Grunden:

Jag gräver för att gjuta plint med sula (500 x 500 x 150 mm). Där jag gräver just nu är det sand/grus/sten,
varvat med lera (riktigt trög sådan) i olika skikt men lera längst ner.

Är det troligt (bor i stockholmstrakten) att det räcker med 1100 - 1200 mm djup för att undvika tjälskjutning?
Jag tänkte då som extra försiktighetsåtgärd lägga markisolering runt plinten ca 150 mm ned och så långt ut
som jag gräver (ca 600 mm ut från centrum av plint).

Jag tänkte ha någon typ av makadam ca 100 mm i botten under plintarna.
Skall man ha geotextil mellan leran och makadamet för att förhindra blandning?

Jag skall ha två rader plintar och gräver ett dike längs hela raderna (enklast så).
Finns det någon risk med detta med tanke på leran? Jag tänker då närmast på att fyllmaterialet runt plintarna,
(sten/grus/sand) dränerar medan leran nästan ser ut att kunna dämma upp vattnet. Kan det bli "stående" i diket?

Är placeringen av plintarna lämplig (se bild)?

Mellan marknivå (som jag schaktat ner lite) och färdig altan tänkte jag ha makadam (+ lite luft).
Skall man ha någon typ av geotextil här också eller kanske rent av plast (rekomenderades av han som sålde uterummet)?
Altanen ligger i en vinkel, stora huskroppen har källare och vinkeln (bara ett rum) har krypgrund.
Krypgrunden är sandfylld med en plast ca 200 mm ned som legat där sedan huset byggdes -79.
Kan det inte bli problem om jag lägger en plast och ev. fukt leds in i krypgrunden?

Nu till infästningar:

Jag tänkte ha bärlina mot grunden och på vinkeln är det inga problem då det är en betongbalk på ca 300 mm tjocklek.
Källaren däremot består av 50 mm prefabricerade betongelement. Kommer infästningen hålla då man inte kan borra så djupt?
Och vad är i så fall lämpligast att fästa med i sådan konstruktion?

Jag bygger i ett plan pga höjden, med reglarna fästa i balkskor. Hur gör man i hörnen (se bilden)?
Räcker det med byggvinklar med tanke på att uterummet bärs upp av stolpar varav en hamnar i ytterhörn?

Jag läste i någon annan tråd här att man skulle ha en extra stump bärlina när man monterade i stolpskon då den var avsedd för stolpar.
Finns det inte stolpskor anpassade för regel/bärlina (45 mm)?

Hmmm... kommer inte på något mer just nu men det kanske räcker  ::)
Tack på förhand!

/Björn

• altan.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Björn Holmberg skrev:
Jag bygger i ett plan pga höjden, med reglarna fästa i balkskor. Hur gör man i hörnen (se bilden)?
Räcker det med byggvinklar med tanke på att uterummet bärs upp av stolpar varav en hamnar i ytterhörn?

Jag läste i någon annan tråd här att man skulle ha en extra stump bärlina när man monterade i stolpskon då den var avsedd för stolpar.
Finns det inte stolpskor anpassade för regel/bärlina (45 mm)?
Kan du inte dra in regeln i hörnet såpass att du får plats med en balksko och en skruvdragare?

Vi kör med L-formade stolpskor gjorda för 45mm regel/lina. U-formade tillför inget om man inte har annat än trycklast, vilket torde vara fallet här.

/P

Det var ett par bra synpunkter, så får det bli.

Tack! :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.