Bodde för 35 år sedan i en hyreslägenhet med centralvärme.
Det gör jag inte om, så länge jag är frisk.


- Sedan dess har jag bott i ett tidigare mindre hus och nuvarande timmerhus.

I det senare ursprungligen direktel.
I mer än 20 år har vi vedeldning i en större ugn placerad mitt i bodelen.
(Kör igång direkten endast då vi lämnar huset flera dagar vintertid.)

Är ett helt annat "liv" i ett hus med öppen eldstad i stället för många andra värmekällor.

Huset omsätts på luft, temperaturen varierar och med en liten insats, pyssel, så styr du värmen under dagen.
Ju tyngre eldstad, dessto sällan behöver man elda och lägga in ved.

Nu gör jag en brasa till frukosten på gröt o kaffe. Lägger i lite mer ved om typ en timme, så är det varmt tills i kväll.
Då gör vi en liten eld igen

Sambon sköter intransport av veden😉
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.