Det var inte så mycket bättre med utrymme åt andra hållet med....
Protte
 
Om det är avtalat 500kr/h med totalentreprenör bör ju fakturan dels komma från dem och vara på 500kr/h.
Om de sedan betalar sin underentreprenör 1, 50, 500 eller 5000kr/h är något helt annat.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
T
Vad heter husföretaget?
 
  • Gilla
bolama
  • Laddar…
Om jag uppfattar din förklaring och bilden på rören rätt, är det reglerna om "säkert vatten", det är dessa branschregler som besiktningsmannen menar. Rören står för nära väggen och för nära varandra för att kunna tätas ordentligt.

Det var samma sak hos oss (nybygge). Husföretaget lovade att stå för alla garantier och lovade att det inte var någon "fara". Jag ringde då länsförsäkringar och fick prata med deras skadereglerare/kontrollant. Han sa att försäkringsboöaget inte skulle ersätta en krona om det blev en vattenskada vars orsak var rören. Plus, om huset någon gång ska säljas så kommer det i besiktningsprotokollet för huset stå en anmärkning om röret och det kan ju dra ner värdet.

Jag konfronterade husföretaget med informationen och hänvisade till entrepenadkontraktet där det stod att installationen skulle utföras enligt säkert vatten. Hävdade att det var avtalsbrott från deras sida och krävde att dom skulle göra om rörgenomföringen. Sagt och gjort, de bilade upp plattan, kaklade om och gjorde om rörgenomföringarna.

Kontrollera vad som står i entrepenadkontraktet!
 
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Vad det gäller toaletterna, har vi en av våra som är 10 cm för smal. Det var okej vid slutbesiktningen, men vi kan aldrig få den ombyggd för handikapp på kommunens bekostnad. Kolla om det är det som de menar när de inte vill godkänna. I så fall är det ditt problem och du är informerad om förutsättningar för handikappsombyggnad.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
P Paulina123 skrev:
Om jag uppfattar din förklaring och bilden på rören rätt, är det reglerna om "säkert vatten", det är dessa branschregler som besiktningsmannen menar. Rören står för nära väggen och för nära varandra för att kunna tätas ordentligt.

Det var samma sak hos oss (nybygge). Husföretaget lovade att stå för alla garantier och lovade att det inte var någon "fara". Jag ringde då länsförsäkringar och fick prata med deras skadereglerare/kontrollant. Han sa att försäkringsboöaget inte skulle ersätta en krona om det blev en vattenskada vars orsak var rören. Plus, om huset någon gång ska säljas så kommer det i besiktningsprotokollet för huset stå en anmärkning om röret och det kan ju dra ner värdet.

Jag konfronterade husföretaget med informationen och hänvisade till entrepenadkontraktet där det stod att installationen skulle utföras enligt säkert vatten. Hävdade att det var avtalsbrott från deras sida och krävde att dom skulle göra om rörgenomföringen. Sagt och gjort, de bilade upp plattan, kaklade om och gjorde om rörgenomföringarna.

Kontrollera vad som står i entrepenadkontraktet!
Intressant. När du skriver ”Kontrollera vad som står i entreprenadkintraktet”. Vart ska jag titta på kontraktet för info när det gäller detta? Har ett ABS 18 kontrakt med dem.
 
U Utasja skrev:
Vad det gäller toaletterna, har vi en av våra som är 10 cm för smal. Det var okej vid slutbesiktningen, men vi kan aldrig få den ombyggd för handikapp på kommunens bekostnad. Kolla om det är det som de menar när de inte vill godkänna. I så fall är det ditt problem och du är informerad om förutsättningar för handikappsombyggnad.
Jag har skrivit till kommunen och kommit med det förslaget, att jag ska stå för den kostnaden, men blivit nekad.
 
richardtenggren
Går det inte göra någon kreativ lösning med en annan toalett med anslutning bakåt och flytta fram toaletten ur nischen? :)
 
H Hus86 skrev:
Jag har skrivit till kommunen och kommit med det förslaget, att jag ska stå för den kostnaden, men blivit nekad.
Vi hade samma problem med duschvägg som gjorde badrum icke handikappanpassat. MEN, då skrev man i slutbesiktningen att det fanns en avvikelse, och att framtida handikappanpassning skulle ske på vår bekostnad. Detta är i Uppsala kommun.
Det är helt orimligt att kommunen ska kräva att ni i praktiken river halva badrummet, måste göra om tätskikt, kakling etc. etc. pga detta. Stå på er mot byråkraterna!!!
 
  • Gilla
Hus86
  • Laddar…
B Bygger i betong skrev:
Vi hade samma problem med duschvägg som gjorde badrum icke handikappanpassat. MEN, då skrev man i slutbesiktningen att det fanns en avvikelse, och att framtida handikappanpassning skulle ske på vår bekostnad. Detta är i Uppsala kommun.
Det är helt orimligt att kommunen ska kräva att ni i praktiken river halva badrummet, måste göra om tätskikt, kakling etc. etc. pga detta. Stå på er mot byråkraterna!!!
Jag har försökt. Frågan är vart man kan överklaga. Det jag tycker är konstigt med alla dessa regler är att om det nu är så att det inte är handikappanpassad så gör inte jag något fel att riva ner väggen, få det godkänt av kommunen och sedan resa återigen en vägg dagen efter kommunen godkänt. Jättestörigt.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Går det inte göra någon kreativ lösning med en annan toalett med anslutning bakåt och flytta fram toaletten ur nischen? :)
Nej tyvärr. Kommunen var tom på plats för att se om det fanns några lösningar men det fanns tyvärr inga mer än att riva väggen.
 
richardtenggren
Okej, jag tänkte alltså en högst tillfällig lösning, bara för att få ut toaletten ur nischen vid kommunens besök.
 
Vad är det för mått på badrummet? Det måste finnas plats för en fri cirkel med omkrets på 130cm (svängrum för ev rullstol).
 
B Bygger i betong skrev:
Vi hade samma problem med duschvägg som gjorde badrum icke handikappanpassat. MEN, då skrev man i slutbesiktningen att det fanns en avvikelse, och att framtida handikappanpassning skulle ske på vår bekostnad. Detta är i Uppsala kommun.
Det är helt orimligt att kommunen ska kräva att ni i praktiken river halva badrummet, måste göra om tätskikt, kakling etc. etc. pga detta. Stå på er mot byråkraterna!!!
Gäller det även nästa ägare? Vad händer om ni inte har råd om behovet skulle uppstå. Jag förstår inte riktigt hur en sådan anmärkning funkar.

Man får inte bygga väggen efter besiktning heller.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Har ni någon mer toalett på samma våningsplan?
Tänker om det helt enkelt går att ta bort toaletten, sätta ett lock över avloppet och plugga vattenröret och klassa om rummet till enbart dusch. Givetvis ställer ni tillbaka toaletten timmar efter slutbeskedet. Blir ju bara nån timmes arbetstid.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.