23 241 läst ·
54 svar
23k läst
54 svar
Ett helvete med entreprenören
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det var inte så mycket bättre med utrymme åt andra hållet med....
Protte
Protte
Om jag uppfattar din förklaring och bilden på rören rätt, är det reglerna om "säkert vatten", det är dessa branschregler som besiktningsmannen menar. Rören står för nära väggen och för nära varandra för att kunna tätas ordentligt.
Det var samma sak hos oss (nybygge). Husföretaget lovade att stå för alla garantier och lovade att det inte var någon "fara". Jag ringde då länsförsäkringar och fick prata med deras skadereglerare/kontrollant. Han sa att försäkringsboöaget inte skulle ersätta en krona om det blev en vattenskada vars orsak var rören. Plus, om huset någon gång ska säljas så kommer det i besiktningsprotokollet för huset stå en anmärkning om röret och det kan ju dra ner värdet.
Jag konfronterade husföretaget med informationen och hänvisade till entrepenadkontraktet där det stod att installationen skulle utföras enligt säkert vatten. Hävdade att det var avtalsbrott från deras sida och krävde att dom skulle göra om rörgenomföringen. Sagt och gjort, de bilade upp plattan, kaklade om och gjorde om rörgenomföringarna.
Kontrollera vad som står i entrepenadkontraktet!
Det var samma sak hos oss (nybygge). Husföretaget lovade att stå för alla garantier och lovade att det inte var någon "fara". Jag ringde då länsförsäkringar och fick prata med deras skadereglerare/kontrollant. Han sa att försäkringsboöaget inte skulle ersätta en krona om det blev en vattenskada vars orsak var rören. Plus, om huset någon gång ska säljas så kommer det i besiktningsprotokollet för huset stå en anmärkning om röret och det kan ju dra ner värdet.
Jag konfronterade husföretaget med informationen och hänvisade till entrepenadkontraktet där det stod att installationen skulle utföras enligt säkert vatten. Hävdade att det var avtalsbrott från deras sida och krävde att dom skulle göra om rörgenomföringen. Sagt och gjort, de bilade upp plattan, kaklade om och gjorde om rörgenomföringarna.
Kontrollera vad som står i entrepenadkontraktet!
Vad det gäller toaletterna, har vi en av våra som är 10 cm för smal. Det var okej vid slutbesiktningen, men vi kan aldrig få den ombyggd för handikapp på kommunens bekostnad. Kolla om det är det som de menar när de inte vill godkänna. I så fall är det ditt problem och du är informerad om förutsättningar för handikappsombyggnad.
Intressant. När du skriver ”Kontrollera vad som står i entreprenadkintraktet”. Vart ska jag titta på kontraktet för info när det gäller detta? Har ett ABS 18 kontrakt med dem.P Paulina123 skrev:Om jag uppfattar din förklaring och bilden på rören rätt, är det reglerna om "säkert vatten", det är dessa branschregler som besiktningsmannen menar. Rören står för nära väggen och för nära varandra för att kunna tätas ordentligt.
Det var samma sak hos oss (nybygge). Husföretaget lovade att stå för alla garantier och lovade att det inte var någon "fara". Jag ringde då länsförsäkringar och fick prata med deras skadereglerare/kontrollant. Han sa att försäkringsboöaget inte skulle ersätta en krona om det blev en vattenskada vars orsak var rören. Plus, om huset någon gång ska säljas så kommer det i besiktningsprotokollet för huset stå en anmärkning om röret och det kan ju dra ner värdet.
Jag konfronterade husföretaget med informationen och hänvisade till entrepenadkontraktet där det stod att installationen skulle utföras enligt säkert vatten. Hävdade att det var avtalsbrott från deras sida och krävde att dom skulle göra om rörgenomföringen. Sagt och gjort, de bilade upp plattan, kaklade om och gjorde om rörgenomföringarna.
Kontrollera vad som står i entrepenadkontraktet!
Jag har skrivit till kommunen och kommit med det förslaget, att jag ska stå för den kostnaden, men blivit nekad.U Utasja skrev:Vad det gäller toaletterna, har vi en av våra som är 10 cm för smal. Det var okej vid slutbesiktningen, men vi kan aldrig få den ombyggd för handikapp på kommunens bekostnad. Kolla om det är det som de menar när de inte vill godkänna. I så fall är det ditt problem och du är informerad om förutsättningar för handikappsombyggnad.
Vi hade samma problem med duschvägg som gjorde badrum icke handikappanpassat. MEN, då skrev man i slutbesiktningen att det fanns en avvikelse, och att framtida handikappanpassning skulle ske på vår bekostnad. Detta är i Uppsala kommun.H Hus86 skrev:
Det är helt orimligt att kommunen ska kräva att ni i praktiken river halva badrummet, måste göra om tätskikt, kakling etc. etc. pga detta. Stå på er mot byråkraterna!!!
Jag har försökt. Frågan är vart man kan överklaga. Det jag tycker är konstigt med alla dessa regler är att om det nu är så att det inte är handikappanpassad så gör inte jag något fel att riva ner väggen, få det godkänt av kommunen och sedan resa återigen en vägg dagen efter kommunen godkänt. Jättestörigt.B Bygger i betong skrev:Vi hade samma problem med duschvägg som gjorde badrum icke handikappanpassat. MEN, då skrev man i slutbesiktningen att det fanns en avvikelse, och att framtida handikappanpassning skulle ske på vår bekostnad. Detta är i Uppsala kommun.
Det är helt orimligt att kommunen ska kräva att ni i praktiken river halva badrummet, måste göra om tätskikt, kakling etc. etc. pga detta. Stå på er mot byråkraterna!!!
Gäller det även nästa ägare? Vad händer om ni inte har råd om behovet skulle uppstå. Jag förstår inte riktigt hur en sådan anmärkning funkar.B Bygger i betong skrev:Vi hade samma problem med duschvägg som gjorde badrum icke handikappanpassat. MEN, då skrev man i slutbesiktningen att det fanns en avvikelse, och att framtida handikappanpassning skulle ske på vår bekostnad. Detta är i Uppsala kommun.
Det är helt orimligt att kommunen ska kräva att ni i praktiken river halva badrummet, måste göra om tätskikt, kakling etc. etc. pga detta. Stå på er mot byråkraterna!!!
Man får inte bygga väggen efter besiktning heller.
Har ni någon mer toalett på samma våningsplan?
Tänker om det helt enkelt går att ta bort toaletten, sätta ett lock över avloppet och plugga vattenröret och klassa om rummet till enbart dusch. Givetvis ställer ni tillbaka toaletten timmar efter slutbeskedet. Blir ju bara nån timmes arbetstid.
Tänker om det helt enkelt går att ta bort toaletten, sätta ett lock över avloppet och plugga vattenröret och klassa om rummet till enbart dusch. Givetvis ställer ni tillbaka toaletten timmar efter slutbeskedet. Blir ju bara nån timmes arbetstid.