• Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
offtopic men jag hade som barn en skolkamrat som jag umgicks sporadiskt med ibland för våra mammor jobbade på samma ställe tror jag......De bodde i en HSB lägenhet i sigtuna kommun. Inte alls nån trång innergård utan det var huskroppar som stod i fyrkanter och innergården var skapligt stor. Trots detta var det en gubbe som mer än gärna höll koll på alla och så fort det var okända barn där så var han ut och undersökte saken och menade att man inte fick vara där om man inte bodde där...........

• Ledsen
nissenhj
  • Laddar…
D djac skrev:
barnet i vagnen pekar på en gunga och man stannar och gungar
Tycker du det är helt jämförbart att en privatperson på barnvagnspromenad stannar till för lite spontangungande med att en kommersiell aktör kanske sätter i system att nyttja andra organisationers investeringar för egen vinning? Jag tycker i alla fall inte det.

• Gilla
Intuition pumps och 3 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
[bild]

Utdrag ur gällande stadsplan (1952) för området i fråga.

[länk]

Kanske meningen var att folk skulle kunna röra sig fritt?
Innebär detta att man har rätt att gå in på gård om stängsel saknas? Om stängsel finns, men grinden står öppen? Eller grinden inte är låst?

Får man sätta upp skylt "privat område" om man inte får ha stängsel? Gäller skylten då?

Om något barn skadar sig vem är ansvarig?
BRF?

M -MH- skrev:
[bild]

Utdrag ur gällande stadsplan (1952) för området i fråga.

[länk]

Kanske meningen var att folk skulle kunna röra sig fritt?
undar om lägenheterna var hyresrätter då när det skrevs

D
Alfredo Alfredo skrev:
Tycker du det är helt jämförbart att en privatperson på barnvagnspromenad stannar till för lite spontangungande med att en kommersiell aktör kanske sätter i system att nyttja andra organisationers investeringar för egen vinning? Jag tycker i alla fall inte det.
Som jag sagt tidigare så sätter jag inte barns människovärde efter deras skolas driftsform, de måste ses som oskyldiga i det valet, som många gånger inte ens deras föräldrar har möjlighet att göra.

Att förskolor sätter i system att göra korta utflykter i närområdet är jag positiv till, vet vad det "kostar" i form av personal, planering, riskbedömningar osv och ser det som positivt att barnen får en något bättre vardag. Här tycker en del tydligen tvärtom och det är ynkligt. Sett ur det perspektivet så kostar utflykter mer än att bara låta barnen vara på samma gård varje dag.

Ur samma perspektiv har barnet med arbetande föräldrar i mina ögon samma värde som det som är med sin förälder och kan därför absolut få använda mina gunga.

Däremot, här ska jag hålla med dig, skulle en kommersiell operatör ta inträde till min brfs gunga och på det sättet göra kommers av den så håller jag med dig helt.

• Gilla
  • Älska
  • Arg
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Som jag sagt tidigare så sätter jag inte barns människovärde efter deras skolas driftsform
Jag förstår inte hur du kan koppla denna juridiska fråga om rätten att nyttja ett fastighetstillbehör (alternativt lös egendom) till "barns människovärde".

D djac skrev:
Däremot, här ska jag hålla med dig, skulle en kommersiell operatör ta inträde till min brfs gunga och på det sättet göra kommers av den så håller jag med dig helt.
Fast i princip är det ju det som de gör, om än inte så tydligt?

• Gilla
  • Wow
Intuition pumps och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår inte hur du kan koppla denna juridiska fråga om rätten att nyttja ett fastighetstillbehör (alternativt lös egendom) till "barns människovärde".

BRF skulle kunna skriva ett hyresavtal med dagiset, så får de in lite pengar till höjda räntor.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Claes Sörmland
jarlh jarlh skrev:
Innebär detta att man har rätt att gå in på gård om stängsel saknas? Om stängsel finns, men grinden står öppen? Eller grinden inte är låst?

Får man sätta upp skylt "privat område" om man inte får ha stängsel? Gäller skylten då?
Finns stängsel med grind så hjälper den ju dig att förstå att här går gränsen mellan allmän plats och enskild kvartersmark. Den förbjuder dig inte att passera men den hjälper dig att läsa stadsbilden. Står det en skylt att allmänheten inte är välkommen så blir det tydligare att om du inte har ärende in på gården så är du oönskad. Är grinden låst med kod ja så är det stopp där för dig.

Kan du dömas straffrättsligt för att du tar dig in utan ärende där. Troligen inte i praktiken men kanske i teorin. Gäller allemansrätten på en stadskvarters slutna och gård? Nej, gården är ju inte naturen eller en väg till naturen, det är en anlagt gård för de boende.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
U Ulf Peter skrev:
Om något barn skadar sig vem är ansvarig?
BRF?
Om skadan beror på en undermålig lekplats så kan BRFen ha skadeståndsansvar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:

Så bra att den här diskussionen förs, jag ser att kunskapen om skolvärlden är obefintlig.

Varje förskolebarn har en budget och det är de enda pengar som finns, när förskolan gör en utflykt så kostar det lite extra och de kan inte gå till föräldrarna och säga att -idag var vi på utflykt, det blir 100kr extra. Dvs utflykter är ingen extra intäkt, så där faller din liknelse.

Detta är heller ingen relevant juridisk diskussion (rättshaveristisk möjligtvis) eftersom ingen i Sverige har dömts för "fulgungning", den är bara ett uttryck för den misantropi som många verkar bära på.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Så bra att den här diskussionen förs, jag ser att kunskapen om skolvärlden är obefintlig.

Varje förskolebarn har en budget och det är de enda pengar som finns, när förskolan gör en utflykt så kostar det lite extra och de kan inte gå till föräldrarna och säga att -idag var vi på utflykt, det blir 100kr extra. Dvs utflykter är ingen extra intäkt, så där faller din liknelse.

Detta är heller ingen relevant juridisk diskussion (rättshaveristisk möjligtvis) eftersom ingen i Sverige har dömts för "fulgungning", den är bara ett uttryck för den misantropi som många verkar bära på.
Ett avtal mellan två juridiska parter, BRF och Förskolan skulle lösa det hela. Pengar, tjänster kan vara ersättninf.

D djac skrev:
Detta är heller ingen relevant juridisk diskussion (rättshaveristisk möjligtvis) eftersom ingen i Sverige har dömts för "fulgungning",
Om du tycker att det krävs att någon dömts för ett brott för att en juridisk diskussion ska vara relevant förstår jag att vi har vitt skilda synsätt... Straffrätt är enbart en liten del av disciplinen juridik och väldigt många andra områden är minst lika intressanta och relevanta.

• Gilla
Intuition pumps
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Om du tycker att det krävs att någon dömts för ett brott för att en juridisk diskussion ska vara relevant förstår jag att vi har vitt skilda synsätt... Straffrätt är enbart en liten del av disciplinen juridik och väldigt många andra områden är minst lika intressanta och relevanta.
Det är helt enkelt en icke-fråga.

• Gilla
-MH-
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.