Hej,

Håller på att kolla möjligheterna att be elektrikern att sätta in ett enkelt jordat uttag i badrummet.

Det enklaste skulle vara att sätta det på samma matning (1.5mm2 säkrad till 10A) som till golvvärmen (40m T2, 400w). För där sitter redan en jfb (i en separat normkapsling utanför min gamla porslinscentral). Och den "kabeln" är framdragen till en kopplingsdosa i närheten av där uttaget skall sitta.

Är det någon direkt nackdel, eller FEL att sätta den på samma matning som golvvärmen? Uttaget skall användas av fruntimmret (locktång, fön osv...) skulle tippa på att de max ligger på 1000-1300w... eller? det rör sig ju om ganska korta förbrukningsstunder.

Hoppas jag kan få lika bra hjälp av er som tidigare! De e ju bra att vara förberedd med argument när jag kommer med förslaget till el ektrikern.

De går bra.. Förutsatt att uttaget sätts i rätt "zon" i badrummet..

tack för svar.. men jag blev lite nervös när jag kollade upp effekten på håhrtorkar nuförtiden..

2000W !!

Då blir det ju uppemot 2400W på 10A 1,5mm2, frågan är om det är så pass korta stunder så det inte "gör" något?

2kW? varna frun att det kan gå som för M Jackson. Men proppen kommer att hålla!

Sedan undrar jag, är det bara JFB för elgolvet, har du inte för resten av huset också, om inte så sätt dit en, bara ett tips, typ.

Protte

ja, för tillfället är det bara en separat jfb för golvvärmen..

Men det är ju naturligtvis prio att få in även för hela anläggningen.. men gissar att det blir ett rätt stort jobb.. kanske inte att sätta in.. men felsökningarna när den går hela tiden.. har säkert en massa jordfel... stort elsystem med undercentraler, garage, föråd osv...

tack för svar .

Sätt JFB i undercentralerna så är det lättare att hitta "felen". Det behöver inte vara en massa jordfel i en äldre anläggning och är det fel så ska det åtgärdas hursomhelst.

Protte

Jag var klart nervös när vi satt jfb i huset. I samband med ombyggnad har vi tidigare rivit en vägg där i princip all el i huset passerade i väggen. Det var 22 VP rör i väggen. Flera av dem (4 om jag minns rätt) var genomspikade. I ett av rören var tom en FK tråd (nolla) fastnaglad av en spik. Det var gamla metallrör.

Allt detta var givetvis fixat och åtgärdat, men jag var orolig hur resten såg ut om alla dessa fel fanns i en enda vägg.

Nåväl installationen av jordfelsbrytare gick helt utan anmärkning. Bortsett från att elektrikern jag anlitade lämnade den ena jordfelsbrytaren med icke åtdragna skruvar på "sekundärsidan", sprakade fint, även nollan glappade, (efter att han åkt hem). Som tur var hade han dessutom sektionerat min nya central så bra att endast en uttagsgrupp gick på den dåliga jordfelsbrytaren och de övriga 20 på jordflesbrytare nr 2 (ungefär).

Men han var behörig eller jobbade under en behörig så det var helt i sin ordning.

Protte

Jodå han har egen behörighet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.