Hej,
Vi köpte i förra året ett hus byggt 1959. Vi har i dagsläget en tvättstuga som ligger i anslutning till förråd (gammalt pannrum). Vi har tänkt att bygga ett badrum i tvättstugan och göra förrådet till groventré/tvättstuga. Jag har tidigare inte tänkt något nämnvärt på ifall det skulle kunna vara eternit som sitter på väggarna, utan tänkt att det är en tunn träfiberskiva.

Igår sågade jag upp ett titthål, och insåg ganska snabbt utifrån egenskaperna på skivan att detta troligtvis är eternit. Det sitter i både tak och väggar, troligtvis för brandsäkring. Se bild. Vad är era tankar?

Nu till min fundering kring hur vi kommer runt detta på bästa sätt för renovering:
1. Möjligt att regla rakt på skivorna och sedan skiva på det? Lagligt/olagligt?
2. All eternit måste bort, inte bygga in under några omständigheter?

Alternativ 1 hade varit det betydligt enklaste, iom att alternativ 2 innebär mycket rivning vid rörgenomgångar, rörupphängning etc.

Tack för svar,

• Närbild av uttagen väggskiva från ett hus, misstänkt för att vara eternit, med textur och färg som tyder på äldre byggnadsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av vägg med ett hål som visar materialet bakom, misstänkt eternit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontant ser det mer ut som en träfiberskiva, ser väldigt gul ut för att vara eternit? Baksidan påminner dock om eternitskiva.

Centano Centano skrev:
Spontant ser det mer ut som en träfiberskiva, ser väldigt gul ut för att vara eternit? Baksidan påminner dock om eternitskiva.
Ja, den tanken rörande färgen slog mig också, försökte googla lite. Mig veterligen är träfiberskiva något sviktbara, denna skivan är stum och påminner om ljudet av tunna tegelpannor när man lägger de på golvet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.