6 434 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Estetisk bredd på vinkelränna
Det skulle bli ett plåttak, men efter mycket om och men, blev ett tegeltak. Det finns totalt 4 st vinkelrännor, och dessa ska helst synas så lite som möjligt. Därför tänkte jag låta pannor på var sin sida om vinkelrännan mötas panna mot panna, istället för att ha en synlig ränna. Finns det några risker med det?
Normalt ser man vinkelrännor med bredd som motsvarar en panna, och ibland ännu bredare.
Normalt ser man vinkelrännor med bredd som motsvarar en panna, och ibland ännu bredare.
En nackdel kanske är att man inte ser om vinkelrännan blir full av skräp.
Jag har fått påpekat att om man gör en för smal vinkelränna finns risken, vid mycket regn, att vattnet åker in under pannorna på "andra sidan" vinkelrännan. I så fall måste man säkerställa att det är helt tätt under de kapade pannorna och vinkelrännans övre kant.
Det är även större risk för att löv och annat fastnar i en smal vinkelränna.
AMA säger minst 300mm mellan pannorna i vinkelrännan. Jag valde att göra en "vanlig" bredd på rännan eftersom alla jag pratade med förespråkade det. I mitt fall blev det 220mm från mitten till kant. Med ett pannöverhäng på 50-60mm så blir det ungefär 300mm mellan pannorna rakt över rännan.
Det är även större risk för att löv och annat fastnar i en smal vinkelränna.
AMA säger minst 300mm mellan pannorna i vinkelrännan. Jag valde att göra en "vanlig" bredd på rännan eftersom alla jag pratade med förespråkade det. I mitt fall blev det 220mm från mitten till kant. Med ett pannöverhäng på 50-60mm så blir det ungefär 300mm mellan pannorna rakt över rännan.
Klicka här för att svara