Hemmakatten skrev:
Du har haft två pigga morgnar nu, antar jag. :)
Kan du haja. Tyvärr även pigga nätter, kan inte låta bli maskinen så här dags heller.. :D

jon_h skrev:
Kan du haja. Tyvärr även pigga nätter, kan inte låta bli maskinen så här dags heller.. :D
Men faktum är att (det lilla) koffeinet i espresson kan ha rakt motsatt effekt på kvällskvisten om man är lite halvslö. Man blir lite "skön" som vi säger i Götet och somnar in lättare.

Jo, absolut. Men det beror på hur många man dricker.. ;)

Enl vad jag har lärt mig så har koffein en initial sederande (tröttande typ) effekt som går över förhållandevis snabbt till uppiggande.

Vi börjar bli gamla Johan.

9. Sover äldre bättre av kaffe på kvällen?– Ja, en del. Vi har ingen förklaring. Det kan ha effekt på hjärtat och förbättra blodcirkulationen. Det är ett oskyldigt insomningsmedel. Annars blir man piggare av kaffe.

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article382788.ab

Faidros skrev:
Vi börjar bli gamla Johan...
Det går inte att förneka. :D

Faktum kvarstår ändå att espresso innehåller relativt lite koffein jämfört med bryggkaffe eller ännu hellre perkolatorkaffe.

robsarve skrev:
Espresso med pods vet jag inte, men Simens har en maskin för 6 papp som gör rubbet.
Tror den ät testad i smartsonlänken på förstasidan...

En tanke i sammanhanget är att det är ungefär vad 500 koppar köpta på café kostar....
Har en Siemens Supresso S75 som är en lite dyrare modell. Gör allt. Tevatten, kaffe, espresso, skummar mjölk, maler eller också häller man i pulver. Bra resultat och helautomatisk. Prisvärd? Nja... :rolleyes:

Fasen Johan, vad gôtt det är att läsa när du skriver "skön" så där självklart härligt...visste é de "la"...?

Ha det!

TMC

• Isomac Viper och Gran Macinino.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ingen kvarn i 1000-1500kr klassen som fungerar?
Brygger numera men press kan bli aktuellt

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.