F fac skrev:
Jag renoverar lite i sommarstugan och var till den lokala bygghandeln och frågade om priset för jag behöver 10 st OSBskivor.
Men jag trodde att säljaren skämtade när han nämnde priset.
Så var dock inte fallet, så jag får hitta någon annan lösning :(
Skapligt ord. Pris

Om ni tycker att det är dyrt nu så håll i er. Tillverkarna aviserar just nu ytterligare 30% ökning på virke

john68 john68 skrev:
Deltar i ett större ombyggnadsprojekt, 80 mille ca, och de som håller i det säger att offerter på isolering och trä gäller 24 timmar. Sen är det bara att fråga igen.....

Imp trästolpar 7cmx180, till hagen kostade tidigare 25 kr st, nu 62,95

D Daniel 109 skrev:
Det är klart att priserna följer med ner. Sågverken måste ju producera för att överleva. Så minskar efterfrågan måste de ju konkurrera med priset.
Nä.. de slutar såga och investerar i sina linjer istället..

• Gilla
Aser och 1 till
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Skenande priser är bra att hålla koll på (y) Men för en som mig som aldrig i mitt liv hittills köpt en OSB tex, så skulle det vara intressant om även priset som varan brukar/brukade kosta finns med. Helst exakta siffror, men en ungefärlig uppskattning räcker också :) Ser att någon fått med ett ”före” pris, men efterfrågar alltså flera.
Jag har inte koll på vad de kostade i våras eller förra året men för typ 4 år sedan gav jag 78 kr/m2 för OSB.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Hej
Köp spontad plywood istället, det är billigare och bättre

Kallson Kallson skrev:
Var på lokala XL-bygg idag och köpte två reglar 45x70 (5.4m). Hittade en rak och den andra hade en böj sista metern men tänkte det är OK (ville inte stöka till mera i bunten). Det facila priset för dessa båda reglar blev 408 kr, dvs nästan 40 kr/m!

Tänkte därför roa mig med att hitta ett ännu värre exempel. Mitt bidrag blir en OSB-skiva från Beijer och utmaningen till forumet blir att överträffa med något ännu värre.
[bild]
Var på K-Rauta idag och kollade på samma produkt. Enligt försäljaren hade den gått upp från 149kr till 599kr på kort tid vilket är heltokig prisutveckling

• Skärmdump av K-Rauta webbsida som visar OSB-skivor med priser 399kr och 599kr markerade med röd cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
M Morpal skrev:
Var på K-Rauta idag och kollade på samma produkt. Enligt försäljaren hade den gått upp från 149kr till 599kr på kort tid vilket är heltokig prisutveckling
Sa han något om de sålde mycket osb?
Jag tänker att efterfrågan måste sjunka rätt rejält.

Rkarlsson skrev:
Sa han något om de sålde mycket osb?
Jag tänker att efterfrågan måste sjunka rätt rejält.
Nej och jag hoppas att du får rätt. Var på en annan bygghandel för några veckor sedan då kunden framför mig reagerade på de återkommande prishöjningarna och frågade hur länge priset gällde. Fick då till svar från försäljaren med glimten i ögat ”dagen ut”. Tror nog att kulmen är nådd och att många helt enkelt avvaktar inköp om de kan

• Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
AXS
Gick en runda i 5-åriga sonens brädhög. Nu får han bara behålla allt under en meter. :D

Skulle köpa golvlist brukar kosta ca 15;-/m, nu 49:-/m.

• Haha
  • Gilla
guggen och 6 till
  • Laddar…
Jag tror, observera tror, att priserna kommer gå ner till det normala inom någon månad + 5 till 10 procent då man passar på att höja priserna i ett eller flera led.

Offtopic har jag ett tvärtomexempel där jag köpte 100 lpm 45x95 samt 27 lpm 45x120 till det facila priset 2500 kr häromdagen direkt från ett sågverk i Härjedalen.

• Gilla
Bjorn.Hed
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Börjar bli dags att sälja av de överblivna formplywood skivorna man har övers.
En miljonär på forumet. Trevligt!

• Gilla
JFB
  • Laddar…
L l3ff3 skrev:
En miljonär på forumet. Trevligt!
Det finns fler

• Cementsäckar lastade i ett bilbagageutrymme, redo för transport till byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
ch75 och 17 till
  • Laddar…
Offtopic har jag ett tvärtomexempel där jag köpte 100 lpm 45x95 samt 27 lpm 45x120 till det facila priset 2500 kr häromdagen direkt från ett sågverk i Härjedalen.
Hyvlat?

Tror priserna går ner till hösten när hennasnickrandet avtar. Blir spännande att se om det kommer ner till ungefär samma priser som innan, eller om det blir till en högre nivå.

• Gilla
Johan Lindell
  • Laddar…
Något som inte alls verkar ha gått upp är Rheinzink-plåt.
Samma listpris idag som det var sist jag köpte, 3 år sedan. Fick till och med lite mer rabatt denna gång än förra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.