Släpp det hela. Du ska inte ersätta nånting.

• Gilla
Newgolds och 20 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Släpp det hela. Du ska inte ersätta nånting.
Är bara rädd att de kommer dra det rättsligt och att det blir en utdragen process, men å andra sidan så vill jag ju inte ersätta dem för något.

Jag anser inte att jag är skyldig dem något.

• Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
N noxxus skrev:
Jag svarar på båda frågorna här.

Huset som lägenheten är i byggdes 1985-86 om jag inte minns fel. Mattan ser inte ut att vara från det årtalet men jag kan ju inte vara säker.

Jag har ingen möjlighet att skicka bild då de nya ägarna redan har fått tillträde sedan sex veckor tillbaka.

Vad gäller frågan om varför jag ska ersätta arbetskostnad så kändes det som att vi kanske behövde ersätta mattan men då med åldersavdrag på ca 50% av mattans kostnad plus ev arbetskostnad. Men så kanske inte är fallet?
Varför ska du ersätta arbetskostnader?

Det du eventuellt kan möjligen ersätta är skillnaden mellan en matta från 1985 och en matta från 2010. Det finns ingen arbetskostnad här att ersätta.

• Gilla
JRS75 och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Varför ska du ersätta arbetskostnader?

Det du eventuellt kan möjligen ersätta är skillnaden mellan en matta från 1985 och en matta från 2010. Det finns ingen arbetskostnad här att ersätta.
Okej, så då kanske det blir att vi måste betala en ny våtrumsmatta till dem?
Utrymmet är ungefär 6 m2 så det är ju inget enormt utrymme... Således borde inte kostnaden bli så stor då?

N noxxus skrev:
Är bara rädd att de kommer dra det rättsligt och att det blir en utdragen process, men å andra sidan så vill jag ju inte ersätta dem för något.

Jag anser inte att jag är skyldig dem något.
Det blir ett sk. "småmål" så det du riskerar är att behöva spendera en dag i rätten. I övrigt får alla stå för sina egna kostnader... Har ytterst svårt att se att någon skulle värdera det så högt så man tog det så långt...

• Gilla
Newgolds och 8 till
  • Laddar…
Som sagt, ignorera ytterligare kontakter från köparen (bara se till att du säger nej, en gång).

OM köparen skulle få för sig att verkligen stämma er, inte bara hota med det. DÅ kan det vara läge att prata med en advokat. Även då kan man oftast få en kortare gratis konsultation, bara för att reda ut ifall köparen är fullständigt ute och cyklar.

• Gilla
Tonna99 och 4 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det blir ett sk. "småmål" så det du riskerar är att behöva spendera en dag i rätten. I övrigt får alla stå för sina egna kostnader... Har ytterst svårt att se att någon skulle värdera det så högt så man tog det så långt...
Man vet aldrig. De är väldigt märkliga... Tack för ditt svar!

Nej nej nej, glöm detta och ignorera stollarna. Anta att nyare handlar om en diff på 10 år så ska det först bedömas skillnaden i värde på ett 25 resp 15-årigt golv. Eller 20 resp 10-årigt golv. Sen måste man bedöma om den skillnaden hade påverkat priset på lgh. Så det är väldigt mycket om och men och även om man inte känner till priset eller några andra omständigheter kring försäljningen så har jag svårt att se att köparna skulle ha ett case.

Man kan kanske ha synpunkter på mäklarens formuleringar men det är svårt att säga utan att veta mer. Men kanske har mäklarens utformning och formulering av annonsen bidragit till otydligheter som köparna greppar som halmstrån när det börja eka tomt i plånboken.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt, ignorera ytterligare kontakter från köparen (bara se till att du säger nej, en gång).

OM köparen skulle få för sig att verkligen stämma er, inte bara hota med det. DÅ kan det vara läge att prata med en advokat. Även då kan man oftast få en kortare gratis konsultation, bara för att reda ut ifall köparen är fullständigt ute och cyklar.
Okej. Ja, vi har rättsskydd i hemförsäkringen om vi skulle behöva kontakta advokat också.
Men det känns långsökt att det ska gå så långt för några tusenlappar, som jag hävdar de hade kunnat upptäcka tidigare om de hade gjort en ordentlig undersökning enligt deras undersökningsplikt.
Jag har inte hemlighållit information eeller kommit med felaktig information medvetet, jag vill inte ha något med dem att göra.

• Gilla
Newgolds och 3 till
  • Laddar…
RoTe
VARFÖR är alla såna här trådar alltid exakt lika? TS frågar om ersättningskrav, folk råder TS att säga nej och sluta svara på ytterligare kontaktförsök. TS vill sedan göra allt för att det ska vara "rätt" att ersätta köparna?! Alltså om du vill får du väl lägga hur mycket pengar som helst på köparna, men fråga oss inte om råd isf.

• Gilla
  • Älska
Newgolds och 25 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
VARFÖR är alla såna här trådar alltid exakt lika? TS frågar om ersättningskrav, folk råder TS att säga nej och sluta svara på ytterligare kontaktförsök. TS vill sedan göra allt för att det ska vara "rätt" att ersätta köparna?! Alltså om du vill får du väl lägga hur mycket pengar som helst på köparna, men fråga oss inte om råd isf.
Nej, det är inte det jag vill.
Jag vill inte ge ett öre till de här dårarna, men jag vill bara få veta lite om hur mycket det skulle kosta oss om vi eventuellt skulle bli ersättningsskyldiga.

Ber om ursäkt om jag verkat virrig, det var aldrig meningen.

Jag kommer svara köparna att jag inte tänker ersätta något eftersom det inte påverkat marknadsvärdet och sen får det vara bra så.
Vill de då ta det vidare så får de väl göra det, men jag upplever att vi har rätten på vår sida i det här.

• Gilla
  • Älska
Newgolds och 16 till
  • Laddar…
N noxxus skrev:
eller kommit med felaktig information medvetet,
Det är ju möjligen eventuellt den där uppgiften om 2010 som skulle kunna vara en felaktig utfästelse. Även om du inte känner något ansvar för uppgiften, så stod den med i prospektet, som ofta tas med som bilaga till köpekontraktet. Därmed har du godkänt uppgifterna.

Men som sagt vad är den utfästelsen värd, i princip inget. Uppgiften om nyare plastmatta är för vag för att ha något värde, oavsett om uppgiften är felaktig.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Nej nej nej, glöm detta och ignorera stollarna. Anta att nyare handlar om en diff på 10 år så ska det först bedömas skillnaden i värde på ett 25 resp 15-årigt golv. Eller 20 resp 10-årigt golv. Sen måste man bedöma om den skillnaden hade påverkat priset på lgh. Så det är väldigt mycket om och men och även om man inte känner till priset eller några andra omständigheter kring försäljningen så har jag svårt att se att köparna skulle ha ett case.

Man kan kanske ha synpunkter på mäklarens formuleringar men det är svårt att säga utan att veta mer. Men kanske har mäklarens utformning och formulering av annonsen bidragit till otydligheter som köparna greppar som halmstrån när det börja eka tomt i plånboken.
Förmodligen är det så, det är min magkänsla. Tack för ditt svar!

Farstatjej90
N noxxus skrev:
Okej, så då kanske det blir att vi måste betala en ny våtrumsmatta till dem?
Utrymmet är ungefär 6 m2 så det är ju inget enormt utrymme... Således borde inte kostnaden bli så stor då?
Min uppfattning är att om mäklaren skrivit 2010 på något som är från 1985 så hade jag ersatt det och krävt det från mäklaren.

Men arbetskostnad förstår jag inte logiken i att betala. Det som är aktuellt är ju att ersätta värdet av det som utlovats minus värdet av det som faktiskt levererades.

Alltså vad hade huset kostat med matta från 2010 minus vad huset hade kostat med matta från 1985.

• Gilla
RundBerg och 4 till
  • Laddar…
Du skall inte svara med några spelulationer. Du skall bara svara nej.

ALL bevisning ligger på köparna.

• Gilla
solofss2 och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.