useless useless skrev:
Sluta genast att prata med köparen. Om du mot all förmodan skulle ge dom något så kommer du att vara deras fastighetsskötare de kommande tio åren.
Haha, tack!

Ja, det känns verkligen så. Dock så är det en bostadsrätt och då gäller väl endast 2 år, är min uppfattning?
Men jag förstår vad du menar.
Ger man de ett finger så tar de hela handen, litegrann så.

• Gilla
Ann-Christin Asson och 3 till
  • Laddar…
Men precis som @Tomtom79 skriver skall det också bevisas att detta skulle påverka bostadens försäljningspris. Det lär näppe vara fallet.

• Gilla
Claes Sörmland och 6 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Precis som tidigare skribenter sagt. Sluta va så jäkla svensk. Sätt ner foten och säg nej.
Tack för svaret!

Känns bara så olustigt, vi har ju aldrig varit i en sån här situation tidigare. Stort tack!

Hur var det i en annan tråd..
Våtrumsmattan kan ha blivit inköpt så den har några år på nacken från inköp, men sattes upp som ny för några år sedan.
Då är den ny, även om det står 2010 som tillverkningsår på baksidan.

• Gilla
Linda Wiveka Olsson och 9 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men som andra är inne på. Säg bara nej, utan större ,motivering. Undvik att prata med köparen, allt du säger kan vridas till orimligheter om det blir en stämning. Köparen är tokig om de stämmer dig för detta.

Däremot kan du reklammera mäklarens tjänst om mäklaren har hittat på egna siffror till objekbeslrivningen, och detta nu skapar en konflikt med köparen.
Tack så mycket för ditt svar!

Det känns som att vi kanske inte är så illa ute som det först kändes, utan att vi kanske har lite rätt på vår sida i det här.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Men precis som @Tomtom79 skriver skall det också bevisas att detta skulle påverka bostadens försäljningspris. Det lär näppe vara fallet.
Nej, det ska inte ha påverkat marknadsvärdet över huvudtaget.

Stort tack för alla din bra och tydliga svar! 🙌

Men vad är själva felet? Att mattan möjligen inte är exakt från det uppgivna årtalet är väl inget fel? Du kan ju inte bli ersättningsskyldig för något som inte är fel...

Hade den varit 15 år äldre kanske det hade funnits ett case, men det borde dom i så fall ha sett innan köpet.

• Gilla
EvertL och 6 till
  • Laddar…
Det som en köpare möjligen skulle kunna ha ett case om, är ifall det ex. står i objektbeskrivning att badrummet totalrenoverats ex. år 2020, men så visar det sig att det i själva verket är från ex 1995. Och att det alltså inte bara handlar om åldern på mattan, utan helt enkelt om hur många år det är kvar till man bör räkna med nästa renovering.

Om detta nu mot förmodan inte skulle vara uppenbart från vad man kan se, så skulle en köpare kanske eventuellt kunna ha ett case. Men det skall rätt mycket till för att ett nästan 30 år gammalt badrum skall kunna se ut som det är från häromåret.

• Gilla
Cecilia R och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det som en köpare möjligen skulle kunna ha ett case om, är ifall det ex. står i objektbeskrivning att badrummet totalrenoverats ex. år 2020, men så visar det sig att det i själva verket är från ex 1995. Och att det alltså inte bara handlar om åldern på mattan, utan helt enkelt om hur många år det är kvar till man bör räkna med nästa renovering.

Om detta nu mot förmodan inte skulle vara uppenbart från vad man kan se, så skulle en köpare kanske eventuellt kunna ha ett case. Men det skall rätt mycket till för att ett nästan 30 år gammalt badrum skall kunna se ut som det är från häromåret.
Det som detta egentligen handlar om är våtrumsmatta i tvättstuga (det är den här som står som 2010 i objektsbeskrivningen) och våtrumsmattan i ena badrummet. I badrummets fall så står det att det är en "nyare" matta i objektsbeskrivningen, men det sår inte angivet något årtal.
Så det är ju inte några total- eller nyrenoverade rum vi pratar om.
Inget av rummen ligger i en källare så det är inte någon förhöjd risk för fukt osv, enligt mig.

useless useless skrev:
Men vad är själva felet? Att mattan möjligen inte är exakt från det uppgivna årtalet är väl inget fel? Du kan ju inte bli ersättningsskyldig för något som inte är fel...

Hade den varit 15 år äldre kanske det hade funnits ett case, men det borde dom i så fall ha sett innan köpet.
Nej, men de är väldigt märkliga. De vill alltså ha ersättning för att mattorna inte är nyare, som det står i objektsbeskrivningen. Dock så står det att den ena är "nyaRE" och den andra är från 2010, vet inte om det klassas som ny i min värld...

Jag tycker inte att jag ska ersätta något som jag inte orsakat...

• Gilla
Urban R och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
N noxxus skrev:
Det som detta egentligen handlar om är våtrumsmatta i tvättstuga (det är den här som står som 2010 i objektsbeskrivningen) och våtrumsmattan i ena badrummet. I badrummets fall så står det att det är en "nyare" matta i objektsbeskrivningen, men det sår inte angivet något årtal.
Så det är ju inte några total- eller nyrenoverade rum vi pratar om.
Inget av rummen ligger i en källare så det är inte någon förhöjd risk för fukt osv, enligt mig.
Nyare matta kan ju betyda vad som helst.
T.ex. bostadsrätt från 1980, mattan från 2008, nyare matta= den är inte original.

Det står i objektsbeskrivningen att en matta är från 2010 - men du vet väl när den är ifrån? Om du inte vet är det sannolikt från när bostadsrätten byggdes.

Det eventuella värdet som köparen kan bråka om är ju skillnaden mellan en matta från 2010 och den befintliga mattan. Inte kostnaden för att byta matta.....

Men hur mycket hade du själv betalt om du köpte för att mattan i grovköket är från 2010 istället för när den nu är ifrån? Klart om det handlar om 1980 eller 2010 så hade jag nog betalt lite för det. Men inte så mycket.

• Gilla
Naiv entusiast och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nyare matta kan ju betyda vad som helst.
T.ex. bostadsrätt från 1980, mattan från 2008, nyare matta= den är inte original.

Det står i objektsbeskrivningen att en matta är från 2010 - men du vet väl när den är ifrån? Om du inte vet är det sannolikt från när bostadsrätten byggdes.

Det eventuella värdet som köparen kan bråka om är ju skillnaden mellan en matta från 2010 och den befintliga mattan. Inte kostnaden för att byta matta.....

Men hur mycket hade du själv betalt om du köpte för att mattan i grovköket är från 2010 istället för när den nu är ifrån? Klart om det handlar om 1980 eller 2010 så hade jag nog betalt lite för det. Men inte så mycket.
Nej, det är ju det jag inte vet och det sa jag till mäklaren.
Jag vet inte. En ny, liknande matta, kostar ca 2300 kr + arbetskostnad så det är ju inte några jättesummor. Dessutom påverkas inte funktionen heller, det är ju inga skador på någon av mattorna.

Så jag vet inte, men det handlar ju om MAX 5000 kr i min värld som vi kanske behöver ersätta dem med, inte mer men helst inget alls.

Farstatjej90
N noxxus skrev:
Jag vet inte. En ny, liknande matta, kostar ca 2300 kr + arbetskostnad så det är ju inte några jättesummor. Dessutom påverkas inte funktionen heller, det är ju inga skador på någon av mattorna.

Så jag vet inte, men det handlar ju om MAX 5000 kr i min värld som vi kanske behöver ersätta dem med, inte mer men helst inget alls.
När är det byggt? Kan du ta en bild på grovköket med mattan?

• Haha
  • Wow
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
N noxxus skrev:

Varför ska du ersätta arbetskostnader?

• Gilla
Folin och 4 till
  • Laddar…
När är det byggt? Kan du ta en bild på grovköket med mattan?
Varför ska du ersätta arbetskostnader?
N noxxus skrev:

Jag svarar på båda frågorna här.

Huset som lägenheten är i byggdes 1985-86 om jag inte minns fel. Mattan ser inte ut att vara från det årtalet men jag kan ju inte vara säker.

Jag har ingen möjlighet att skicka bild då de nya ägarna redan har fått tillträde sedan sex veckor tillbaka.

Vad gäller frågan om varför jag ska ersätta arbetskostnad så kändes det som att vi kanske behövde ersätta mattan men då med åldersavdrag på ca 50% av mattans kostnad plus ev arbetskostnad. Men så kanske inte är fallet?

• Gilla
vcx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.