56 053 läst ·
213 svar
56k läst
213 svar
Ersättningskrav efter tillträde
Då är det alltså klarlagt att varken ni säljare eller städfirman har orsakat några märken på golvet framför kyl och frys.N noxxus skrev:
Sålunda får köparna ställa sitt krav till någon annan.
Ignorera köparna.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Ring Villaägarnas juridiska rådgivning. Gratis om du är medlem. Som andra har skrivit, sitt lugn i båten, det blir betydligt dyrare för dem att gå till tingsrätten än att försöka få någon 1000,00 lapp i ersättning från er. Dessutom är de nya ägarna helt ute och cyklar. Ring Villaägarnas juridiska rådgivning för att säkerställa.N noxxus skrev:Nej, det är inte det jag vill.
Jag vill inte ge ett öre till de här dårarna, men jag vill bara få veta lite om hur mycket det skulle kosta oss om vi eventuellt skulle bli ersättningsskyldiga.
Ber om ursäkt om jag verkat virrig, det var aldrig meningen.
Jag kommer svara köparna att jag inte tänker ersätta något eftersom det inte påverkat marknadsvärdet och sen får det vara bra så.
Vill de då ta det vidare så får de väl göra det, men jag upplever att vi har rätten på vår sida i det här.
Allvetare
· The Great North
· 1 154 inlägg
Vilka jävla strulpellar du råkat ut för, riktiga mardrömsköpare! Kämpa, betala inget och lycka till!🙌N noxxus skrev:Jag känner att jag har fått svar på frågan om våtrumsmattorna men de har kommit med ytterligare krav på ersättning.
Nu gäller det märken som uppstått på golvet framför kyl och frys.
Vi flyttade ut X antal dagar innan städfirman skulle komma för att flyttstäda. Då fanns det inga märken på golvet. Det vi gjorde var att dra säkringarna för kyl och frys för att kunna frosta av osv.
När städfirman sen kom och städade så underkände de sig själva (någon gruppledare motsvarande underkände sina egna som var nya). Vid det tillfället var både representanten från städfirman, en av köparna och en representant från oss (då vi redan hade flyttat till annan ort) närvarande.
Då var även frysen utdragen en bit från väggen samt vriden något.
Tjejen från städfirman och en av köparna pratade då om att städfirman inte drar ut vitvaror mht risken för skador som kan uppstå. Detta var köparna helt ombord på.
När jag sedan åker till den staden, för att dagen därpå överlämna nycklar osv, så var varken kyl eller frys utdragna. Således har ju någon ställt tillbaka frysen.
Detta var ungefär en månad sen och i måndags skickar köparna då bilder på märkena på golvet.
Vår magkänsla är att det är köparna själva som orsakat skadorna men försöker få oss att stå för kalaset.
Vi har sagt nej.
Men hur är det om skadan skulle ha uppstått under städfirmans städning? Är vi skyldiga att ersätta golvet för att vi har anlitat firman eller är det städfirman?
Det känns ju som att städfirman borde bli ersättningsskyldig om de tagit sönder något, eller?
Stort tack på förhand!
Hej allihopa!
TS här! Jag ser att många fortsätter svara, och det är såklart roligt att det här engagerar många, men jag har fått de svar som jag känner att jag behöver och jag kan informera följande:
1. Vi har svarat "Nej, vi kommer inte ersätta skador som uppstått efter tillträdet".
2. Vi har inte svarat på fler meddelanden/mejl.
3. Köparna har inte hört av sig mer.
Stort tack till alla som fick mig att få rätsida på bekymret!
God jul!
TS här! Jag ser att många fortsätter svara, och det är såklart roligt att det här engagerar många, men jag har fått de svar som jag känner att jag behöver och jag kan informera följande:
1. Vi har svarat "Nej, vi kommer inte ersätta skador som uppstått efter tillträdet".
2. Vi har inte svarat på fler meddelanden/mejl.
3. Köparna har inte hört av sig mer.
Stort tack till alla som fick mig att få rätsida på bekymret!
God jul!
Jo jag tänker som så att om man kommer med orimliga krav så vill man få till en diskussion. Man vill ha en tråd att nysta i och förhoppningsvis hitta en angreppsvinkel in till det man vill åstadkomma. Om man då återkopplar efter 6 veckor med ett kort meddelande att "kravet i sin helhet avvisas" så tröttar man ut motparten.N noxxus skrev:
Den enda vägen för motparten efter detta svar är att ta det till domstol. Jag vill tro att det steget är något de flesta faktiskt inte tar utan att faktiskt ha ett seriöst ärende.
Vad synd att du inte läste klart hela inlägget du citerade.P pmd skrev:
Då hade de sett att kylen stod framdragen vid städbesiktningen. En kyl som städfirman nekar till att de dragit fram. VEM, OCH NÄR, HAR DRAGIT FRAM KYLEN???
TS hövdar att det inte fanns några märken då. Frågan är bara varför hon vet det. Fanns det någon anledning till att undersöka golvet noga, då hon bara skulle fixa en hatthylla. Mer sannolikt var bara att hon inte la märke till några skador i golvet.
Men framförallt. Köparen kan omöjligtvis ha flyttat på kylen. Städfirman nekar till att de gjort det. Mest sannolikt för att de råkade orsaka en skada när de flyttade på den. En skada som de vill slippa att ersätta.