56 484 läst ·
213 svar
56k läst
213 svar
Ersättningskrav efter tillträde
Jag är sååååå nyfiken på hur i hela friden kommit fram till att den är äldre än 2010?
Om det är en stämpel på mattan lär den ju inte vara på den synliga sidan, alltså är enda sättet att se det genom att ta bort den. Då har dom ju ändå tänkt byta den...
Eller så har någon riktig mästerdetektiv lyckats lista ut när den där modellen varit i produktion och på så sätt konstaterat det. Men det kommer då aldrig komma fram ifall den legat på någon butiks lager i 20år för att sen reas ut och då köpts ny.
Kan vara så att dom hittat ett kvitto (mot all förmodan) och där sett köpet, men det kvittot behöver ju verkligen inte vara för den mattan utan kan varit för kompisens matta som ni (eller den som montera den) tyckte var fin och vill ha art.nr och butikens namn tex...
Skit i att svara dom, ska du svara dom så säg kort bara nej och inget mer.
Om det är en stämpel på mattan lär den ju inte vara på den synliga sidan, alltså är enda sättet att se det genom att ta bort den. Då har dom ju ändå tänkt byta den...
Eller så har någon riktig mästerdetektiv lyckats lista ut när den där modellen varit i produktion och på så sätt konstaterat det. Men det kommer då aldrig komma fram ifall den legat på någon butiks lager i 20år för att sen reas ut och då köpts ny.
Kan vara så att dom hittat ett kvitto (mot all förmodan) och där sett köpet, men det kvittot behöver ju verkligen inte vara för den mattan utan kan varit för kompisens matta som ni (eller den som montera den) tyckte var fin och vill ha art.nr och butikens namn tex...
Skit i att svara dom, ska du svara dom så säg kort bara nej och inget mer.
När du lämnade över lägenheten så fanns det inga märken, punkt.Mer än så ska du inte svara.N noxxus skrev:Det konstiga är ju då när jag, dagen innan tillträde (då var städningen klar sedan två dagar), var där och fixade hatthyllan så fanns det ju inga märken på golvet.
Det är det som gör att jag tror att det mest sannolika är att köparna själv har dragit fram kyl och frys på något märkligt sätt, orsakat skadorna, upptäckt dem och försöker låta det som att det är vi eller städfirman som gjort det. De här individerna är oerhört märkliga så det skulle inte alls förvåna mig om det var så.
Jag försöker inte beskylla någon, men jag vet att felet inte ligger på oss. Det är inte vi som orsakat skadan.
Sen har jag ju tagit kontakt med städfirman som hävdar att det inte är de som gjort det, så jag vet inte vad mer jag kan göra där?
Ja, frysen var utdragen vid kontroll av städningen. Men då fanns ju uppenbarligen inte skadorna eftersom de inte fanns två dagar senare, oavsett vem som ställt tillbaka dem.
Det jag tycker är märkligt också är att det tar köparna över en månad att höra av sig om de här sakerna.
Dom som köpt den är helt enkelt sådana som alltid kommer hitta något nytt som "du" har haft sönder och ska betala/fixa. Dom kommer bara fortsätta att ta din energi. Det du bör göra är att blockera deras nummer så du inte får några fler samtal eller sms. Vill dom av någon anledning få tag på dig får dom helt enkelt höra av sig till mäklaren. Du fick indikationen direkt på att dom var småsinta när dom börja gnälla om hatthyllan (jo jag vet att den ska ingå men vad f*n orkar man inte åka till Ikea och köpa sig en ny när man köpt en bostad för minst några hundra tusen säkert miljon...). Släpp dom och gå vidare i livet!
Precis när man hade börjat vänja sig någorlunda med curlinggenerationen från 90-talet och deras mantra "dolt fel", så dyker 00-talisterna upp på scen. Käre värld...
Ha-ha-ha, du har inte speciellt mycket att oroa dig för.
Ha-ha-ha, du har inte speciellt mycket att oroa dig för.
Vänta du bara.... 2010 intar snart scenen🥳Robert63 skrev:
Man kan tycka att 18 år är långt bort för nån som är född 2010... men jag gissar att den generationen har fått en lägenhet i stan som doppresent
Redigerat:
Vet inte att jag någonsin sett en stämpel med årtal, brukar vara tillverkarnamn inget annat, tror inte ens att det är Artnr på baksidan.
Men hur såg mattan ut, färg mönster?
Då kan man ju kanske få ett hum om ålder, en grön/orange/brun enfärgad/medaljonger matta då kan man misstänka 70tal 🙂
Slå inte av kyl/frys när ni lämnar lgh, ibland startar dom inte igen.
Nästan så blev det för mig, mäklaren glömde säga åt mig att tömma/begära ut pengar från inre fonden för renoveringskostnader, köparen vägrade gå med på att jag skulle få ut nåt därifrån för kylen hade gått sönder nån vecka efter tillträdet.
Men hur såg mattan ut, färg mönster?
Då kan man ju kanske få ett hum om ålder, en grön/orange/brun enfärgad/medaljonger matta då kan man misstänka 70tal 🙂
Slå inte av kyl/frys när ni lämnar lgh, ibland startar dom inte igen.
Nästan så blev det för mig, mäklaren glömde säga åt mig att tömma/begära ut pengar från inre fonden för renoveringskostnader, köparen vägrade gå med på att jag skulle få ut nåt därifrån för kylen hade gått sönder nån vecka efter tillträdet.
Var precis vad jag tänkteuseless skrev:
Råkade ut för en liknande köpare när jag sålde en lägenhet 2008
Han köpte precis på toppen till rekordpris i föreningen så jag tyckte väl lite synd om han…
Efter att jag fixat några småsaker så ville han att jag skulle byta ut hela (det 2 år gamla) köket
Hur har mäklaren åldersbestämt mattan? Köparen har ju undersökningsplikt och borde ha märkt att mattan är äldre. Det blir knappast en rättegång och skulle det bli det, kan du använda rättskyddet i din hemförsäkring.Farstatjej90 skrev:
Just hatthyllor verkar ha någon slags särställning.Byurn skrev:
När jag flyttade in i min hyresrätt för många år sedan så fanns det ingen hatthylla, en äldre sådan låg dock i vindsförrådet där den fick ligga kvar.
När jag sa upp lägenheten och flyttade så konstaterades det vid besiktningen "Hatthyllan saknas!!!", jag sa att den låg på vinden pecis som den gjort när jag flyttade in och han sa "Okej, men då är det okej" och strök felet.
..Tvivlar på att nästa hyresgäst monterade den heller, i synnerhet eftersom jag valde att sätta fiberlådan just där hatthyllan en gång suttit när fastigheten fick fiber indraget
Vid köp av bostadsrätt skriver man nästan alltid in att bostadsrätten överlåts i befintligt skick. I den mån det i överhuvudtaget föreligger ett fel och detta dessutom är dolt så kan en köpare av en bostadsrätt när bostadsrätten överlåtits i befintligt skick enligt 19 paragrafen Köplage bara göra ett felansvar gällande omN noxxus skrev:Hej!
Jag och sambon har sålt en bostadsrätt för en tid sedan och köparna flyttade in för över en månad sedan.
Nu har jag fått, från köparna, att två av våtrumsmattorna i bostadsrätten är äldre än vad som stod angivet i objektsbeskrivningen och de vill ha ersättning för dessa.
Jag vet inte hur gamla våtrumsmattorna är, men den ena är från 2010 enligt objektsbeskrivningen.
Är det någon som har haft erfarenhet av liknande situationer, att köparen (efter tillträde) gör anspråk på ersättning för saker som inte stämmer överens med objektsbeskrivningen?
Jag har försökt läsa så mycket jag kan och jag har förmodligen inte varit tillräckligt noggrann när jag korrekturläste objektsbeskrivningen innan annonsen lades upp för försäljning, men det känns som att det också faller under "Köparens undersökningsplikt" för skicket på alla golvytor i bostadsrätten gick att se vid visningen.
Tacksam för alla svar!
1. Om bostadsrätten inte överensstämmer med uppgifter som säljaren lämnat före köpet OCH detta kan antas ha inverkat på köpet. (Generellt sett inverkar inte åldern på ett plastgolv köpet),
2. Underlåtit att upplysa köparen om ett väsentligt förhållande som kan antas ha inverkan på köpet (se ovan, åldern på ett golv kan nog normalt vare sig anses vara ett väsentligt förhållande eller ha inverkan på köpet), eller
3. Bostadsrätten är i väsentligt sämre skick än köparen med fog kunnat förutsätta. Väsentligt = värdepåverkan ska vara minst 5-6% av köpeskillingen för bostadsrätten.
Om en bostadsrätt kostar 5 000 000 kr och är överlåten "i befintligt skick" så krävs det således att det påstådda felet påverkar bostadsrättens värde med minst 250 000 kr för att köparen i överhuvudtaget ska få göra det gällande. Gör det inte det så behöver man således inte ens fundera över huruvida felet var dolt eller ej.
Först och främst! Jag beskyller inte dig nu. Endera så är det köparen eller städfirmans fel.N noxxus skrev:Det konstiga är ju då när jag, dagen innan tillträde (då var städningen klar sedan två dagar), var där och fixade hatthyllan så fanns det ju inga märken på golvet.
Det är det som gör att jag tror att det mest sannolika är att köparna själv har dragit fram kyl och frys på något märkligt sätt, orsakat skadorna, upptäckt dem och försöker låta det som att det är vi eller städfirman som gjort det. De här individerna är oerhört märkliga så det skulle inte alls förvåna mig om det var så.
Jag försöker inte beskylla någon, men jag vet att felet inte ligger på oss. Det är inte vi som orsakat skadan.
Sen har jag ju tagit kontakt med städfirman som hävdar att det inte är de som gjort det, så jag vet inte vad mer jag kan göra där?
Ja, frysen var utdragen vid kontroll av städningen. Men då fanns ju uppenbarligen inte skadorna eftersom de inte fanns två dagar senare, oavsett vem som ställt tillbaka dem.
Det jag tycker är märkligt också är att det tar köparna över en månad att höra av sig om de här sakerna.
Men, hade verkligen köparen fått tillträde till huset, innan städbesiktningen. För tredje gången undrar jag annars, när köparen obemärkt ska haft tid att dra fram kylen?
Vidare kan jag helt enkelt inte släppa att chefen för städfirman underkände arbetet. Han underkände något som varken du, eller köparen anmärkte på. I mina ögon kan det inte handla om något annat än städning bakom kylen. Något han ivrigt ville förneka. Trots att städning bakom kyl och ugn är standard vid flyttstädning.
Likaså är det fruktansvärt osannolikt att köparen för det första skulle flytta på kylen. Om han ville se om det var städat ordentligt där, så var det ju bara att fråga flyttfirman. Det var ju därför de var där. Alltså för att besikta städningen.
För det andra är det väldigt osannolikt att beskylla er eller städfirman, för något han själv råkar göra. Han kunde liksom lika gärna beskylla grannen. Om ingen annan har rört kylen så kan det ju inte vara någon annan än köparen. Då skulle han ju vara, och verka dum om han beskyllde någon annan. Köparen måste alltså veta att det inte är han som flyttat på kylen. Eller iallafall inte bara han.
OT, men det här kommer in på problemet med att göra avvikande utfästelser eller medgivanden vid bostadsaffärer. Dvs det kan bli problem, ibland dyrbara sådana.
Nu handlar det här om en bostadsrätt men generellt bör man inte gå utanför köpekontrakt och göra sådant som tillåta tidigare tillträde, göra reparationer på begäran av köpare, utlova saker eller uppfylla saker enligt köpekontrakt på annat sätt än vad kontraktet säger.
Allt sådant kan vara grund för tvister.
Nu handlar det här om en bostadsrätt men generellt bör man inte gå utanför köpekontrakt och göra sådant som tillåta tidigare tillträde, göra reparationer på begäran av köpare, utlova saker eller uppfylla saker enligt köpekontrakt på annat sätt än vad kontraktet säger.
Allt sådant kan vara grund för tvister.
Medlem
· Norberg
· 22 inlägg
Dom har undersökningsplikt så dom ska inte ha någon eesättningN noxxus skrev:Hej!
Jag och sambon har sålt en bostadsrätt för en tid sedan och köparna flyttade in för över en månad sedan.
Nu har jag fått, från köparna, att två av våtrumsmattorna i bostadsrätten är äldre än vad som stod angivet i objektsbeskrivningen och de vill ha ersättning för dessa.
Jag vet inte hur gamla våtrumsmattorna är, men den ena är från 2010 enligt objektsbeskrivningen.
Är det någon som har haft erfarenhet av liknande situationer, att köparen (efter tillträde) gör anspråk på ersättning för saker som inte stämmer överens med objektsbeskrivningen?
Jag har försökt läsa så mycket jag kan och jag har förmodligen inte varit tillräckligt noggrann när jag korrekturläste objektsbeskrivningen innan annonsen lades upp för försäljning, men det känns som att det också faller under "Köparens undersökningsplikt" för skicket på alla golvytor i bostadsrätten gick att se vid visningen.
Tacksam för alla svar!