Jag har läst rätt svar säkert 10 ggr och ändå fortsätter folk och pratar om en objektsbeskrivning.

För det första måste det vara fel på varan. Och i detta fall kommer det inte anses vara något fel på varan (plastmattan), För det andra måste felet påverka priset i proportion till försäljningspriset. Detta har HD (och för er som inte vet vad det betyder så är det alltså Högsta domstolen) slagit fast. Och en plastmatta som börjar nå sin ekonomiska livslängd kan omöjligt påverka priset. (vad vi känner till så gör alltså plastmattan sitt jobb och det finns inga kända läckage)

Så ni som vill påstå saker som inte är rätt.. Sluta skriv och läs på lite först.

• Gilla
saltis99 och 8 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Sluta genast att prata med köparen. Om du mot all förmodan skulle ge dom något så kommer du att vara deras fastighetsskötare de kommande tio åren.
Jag tycker du har delvis rätt men man behöver inte dryga. Jag tycker det är rimligt om man köper något för flera miljoner att säljaren är behjälplig om det dyker upp frågor. Är syns att de blivit som det blivit men det är det samhället folk vill ha. 1 för alla alla för ingen.

Jag hade en säljare som dryga, vad massa saker som han hade skrivit som inte stämde, han bad mig i princip vara tyst. Han glömde adressändra sig och ett av sina bolag. Jag sa inget och han hade typ 10-15 kronofogden brev till slut. Synd att de blev så men men

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
N noxxus skrev:
Hej!

Jag och sambon har sålt en bostadsrätt för en tid sedan och köparna flyttade in för över en månad sedan.
Nu har jag fått, från köparna, att två av våtrumsmattorna i bostadsrätten är äldre än vad som stod angivet i objektsbeskrivningen och de vill ha ersättning för dessa.
Jag vet inte hur gamla våtrumsmattorna är, men den ena är från 2010 enligt objektsbeskrivningen.

Är det någon som har haft erfarenhet av liknande situationer, att köparen (efter tillträde) gör anspråk på ersättning för saker som inte stämmer överens med objektsbeskrivningen?

Jag har försökt läsa så mycket jag kan och jag har förmodligen inte varit tillräckligt noggrann när jag korrekturläste objektsbeskrivningen innan annonsen lades upp för försäljning, men det känns som att det också faller under "Köparens undersökningsplikt" för skicket på alla golvytor i bostadsrätten gick att se vid visningen.

Tacksam för alla svar!
Hur kom ni fram till att ena mattan var från 2010?

TRJBerg
P p950nlu skrev:
Hur kom ni fram till att ena mattan var från 2010?
Läs tråden.

• Gilla
Flintylaren
  • Laddar…
N noxxus skrev:
Hej!

Jag och sambon har sålt en bostadsrätt för en tid sedan och köparna flyttade in för över en månad sedan.
Nu har jag fått, från köparna, att två av våtrumsmattorna i bostadsrätten är äldre än vad som stod angivet i objektsbeskrivningen och de vill ha ersättning för dessa.
Jag vet inte hur gamla våtrumsmattorna är, men den ena är från 2010 enligt objektsbeskrivningen.

Är det någon som har haft erfarenhet av liknande situationer, att köparen (efter tillträde) gör anspråk på ersättning för saker som inte stämmer överens med objektsbeskrivningen?

Jag har försökt läsa så mycket jag kan och jag har förmodligen inte varit tillräckligt noggrann när jag korrekturläste objektsbeskrivningen innan annonsen lades upp för försäljning, men det känns som att det också faller under "Köparens undersökningsplikt" för skicket på alla golvytor i bostadsrätten gick att se vid visningen.

Tacksam för alla svar!
Är det något fel på mattan? Varför ska dom ha ersättning om det inte är något fel? Varför tog det över en månad att klaga hos dig. Ev fel som upptäcks ska ”anmälas” till säljaren så snart som möjligt. Inom 1 v tror jag men kolla det. Misstänker att dom vill byta ut den och försöker håva in pengar. Säg nej och hänvisa till att dom såg själva skicket på den oavsett vad som stod i objektsbeskrivningen. Vad säger mäklaren? Har dom bott i hyresrätt innan så kan man trycka på att mattan bör bytas efter X antal år. Brf ansvarar man själv för.

N noxxus skrev:
Hej!

Tacksam för alla svar!
Köparen måste ha någon form av verifikation för att åldersbestämna mattan. Mattan kan vara av äldre årsmodell och inlagd ca 2010 som objektbeskrivningen säger.
Dessutom är åldersavdraget ganska stort. Värdet din köpare skulle kunna göra anspråk på är skillnaden mellan ålder i objektbeskrivning och köparens uppfattning av ålder. Förmodligen ett litet belopp som du helt kan bortse från.
Köparen har bevisbördan, gör ingenting och lägg detta till erfarenhetsbanken under rubriken kuriosa/udda händelser.

K Katarina Nilsson skrev:
Dom har undersökningsplikt så dom ska inte ha någon eesättning
Visst, köparen har undersökningsplikt, som sträcker sig långt.
MEN, en utfästelse bör väl rimligtvis ta bort det kravet. Vad är annars poängen med en utfästelse. Därför bör man också passa sig för att ge utfästelser, sålänge man inte är 100% säker, samt att det inte kan tolkas på annat sätt. Helt ska man ha ett intyg. Då det annars finns risk att hamna i de här situationerna.
En utfästelse skall också enbart ställas om det är absolut nödvändigt. Alltså om priset annars sjunker kraftigt, eller om affären riskerar att inte bli av annars.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Läs tråden.
orka läsa 150 svar, om du vet det kan du väl skriva det lika väl som ett nonsenssvar.

TRJBerg
Robert63 Robert63 skrev:
orka läsa 150 svar, om du vet det kan du väl skriva det lika väl som ett nonsenssvar.
Eftersom upplysning finns i de allra första inläggen av TS är du ovanligt lat.

• Gilla
saltis99 och 6 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Eftersom upplysning finns i de allra första inläggen av TS är du ovanligt lat.
Nej. Redan efter TS startinlägg har jag bilden klar för mig, även utgången. Sedan följer en lång kvasidiskussion, som jag inte vill följa fullt ut. Men faktiskt blir jag intresserad av hur de kom fram till mattans ålder, så om du ver det kan du väl meddela det istället.

När jag sålde en lgh med nytt badrum så skrev jag inget om att det var renoverat, tänkte att man ser ju både på bilder och på visning att badrummet är fint och fräscht istället för att få ner nåt på ett papper som kan ställa till det.
Jag gjorde allt under och en kompis kom en kväll och satt mattan.
Var ett brännmärke på väggmatta men det kom bakom ett skåp, hade jag skrivit att det var nytt så hade det kanske tagit hus i helvete om dom bytt skåp och sett märket

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Robert63 Robert63 skrev:
Nej. Redan efter TS startinlägg har jag bilden klar för mig, även utgången. Sedan följer en lång kvasidiskussion, som jag inte vill följa fullt ut. Men faktiskt blir jag intresserad av hur de kom fram till mattans ålder, så om du ver det kan du väl meddela det istället.
Det intressanta är att de INTE kom fram till mattans ålder. Varken TS eller mäklaren vet det. TS har inte meddelat mäklaren någon ålder på mattan/mattorna. Och mäklaren kan inte förklara uppgiften. (Jag gissar att det följt med från ett annat mäklaruppdrag.)

Problemet med att fråga om info som redan meddelats i tråden är att det fyller tråden med onödiga kommentarer (förutom alla andra onödiga...).
Varför jag reagerade var att TS förklarade detta väldigt tidigt i tråden. Oftast kommer sådana här frågor när det gäller info i kommentar nr 30 eller 100.

De har säkert haft besök av en messerswisher som sa att mattorna var äldre

P
N noxxus skrev:
Varken jag eller mäklaren vet varför det står 2010 på ena våtrumsmattan.
Det är inget som vi har pratat om, iaf inte vad gäller årtal, eftersom jag inte vet när den är ifrån.
Givetvis säger mäklaren så. Mäklaren kan ju inte gärna säga "det hittade jag på".

• Gilla
noxxus och 1 till
  • Laddar…
P
N noxxus skrev:
Grymt svar! Vi kommer inte svara något mer än att vi bestrider kraven.
Bra! Ett enda sådant svar räcker. Därefter slutar ni att svara på SMS, Email och telefonsamtal från säljarna.

Jag skulle överväga att bara sluta kommunicera med dem direkt, men så kommer min uppfostran om artighet och lägger sig i …

• Gilla
noxxus
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.