Hur mycket ersättning får du när du lämnar in bilen på garantireparation? Svar inget.
På sin höjd får man hyra en lånebil.
Vad är skillnaden?
Garanti i kök eller garanti på bil.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
F Fjällgossen skrev:
Hur mycket ersättning får du när du lämnar in bilen på garantireparation? Svar inget.
Vad är skillnaden?
Skillanden är just att du får låna en bil.. Eller hur? Ska vi låna ett kök?

• Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Rent formellt så har inte rätt till så mycket. Om vi förutsätter att bytet nu sker pga. en relevant reklamation, och inte bara som goodwill. Då har du rätt till ersättning för dokumenterade extrakostnader, som skall vara skäliga.
Men saker som att tömma skåpen ligger formellt på firman.
Sedan är det väl så att man moraliskt förväntar sig en kompensation utöver vad som är strikt enl. lagen, när en firma klantar till det.

• Gilla
Eraze
  • Laddar…
F Fjällgossen skrev:
Vad är skillnaden?
Under garantitiden har du rätt att kräva samma åtgärder som du har rätt till enligt konsumentlagstiftningen. Om ett fel på varan eller tjänsten omfattas av garantin ska det åtgärdas utan kostnad för dig. Du har även rätt att få ersättning för merkostnader du har fått på grund av felet

• Gilla
MiaFiaLotta och 1 till
  • Laddar…
Företaget kommer ju fixa till köket och byta ut det. Tycker jag är fullt tillräckligt.

Det är jäkligt jobbigt på ett personligt plan men mab får försöka vara lite flexibel. Oftast kan man ju äta ute eller hos vänner/familj.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Företaget kommer ju fixa till köket och byta ut det. Tycker jag är fullt tillräckligt.

Det är jäkligt jobbigt på ett personligt plan men mab får försöka vara lite flexibel. Oftast kan man ju äta ute eller hos vänner/familj.
Fast det är inte bara att köket ska bytas ut. Det har varit små problem här och var i 7 månader.
Jag förstår inte varför folk säger att man ska gå med på extra utgifter. "här, ta mer av mina pengar fast ni redan tagit flera veckor av mitt liv till allt klydd"
Som att min tid inte är värt något.
Är inte din tid värt ett piss?

Jag vill hellre kunna utnyttja mitt hem, tid och mina pengar på min familj, inte på en köksleverantör tack

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
Eraze Eraze skrev:
Ja, vi tänkte kräva pengar, för det finns ingen som ger tillbaka oss den tid vi redan lagt extra på köket. Och den tid vi nu kommer lägga ytterliggare.
Jag hade nog kunnat lacka ur sådär också... tror dock inte att du kan förvänta dig mer än småpengar för din tid. Min lösning hade varit att inte plocka ur köket. Åk därifrån på minisemester och säg lycka till till de som ska byta och låtsas som om det regnar. Svara inte i telefon. De måste ju plocka ur grejorna för att kunna byta köket? Ev får man stå ut med att nåt går sönder och sen begära ersättning, materiella ting är mycket lättare att få detta för än tid. Men, som tråden handlar om från början, tid är pengar...

• Gilla
Eraze
  • Laddar…
Ställer man frågor kring ersättning på det här forumet får man mest idiotiska kommentarer tyvärr..

hoppas du får några vettiga svar.

Eraze Eraze skrev:
Vi köpte ett hth kök och fick det levererat i november.
Nu i juli ska alla stommar bytas ut för det är fel på dom.
Det kommer göras under 3 dagar på vår semester.
Vad är skälig ersättning för detta?
Vi måste ju tömma hela köket, sen sätta tillbaka allt och under den tiden samt under bytet, kan vi inte använda köket alls.

Tillägg är att det har varit problem sen dag 1. Blandare som kom först nu, 7 månader senare kom. Under tiden hade vi en låneblandare som vi först kunde installera en vecka efter köket, och då ej kunde diska. Saker som saknats för att vi ska kunna sätta ihop köket som vi själva fått fixa. Saker som varit i sönder som vi sen fick vänta på och möblera om för att vi fick en annan lösning.
Massa annat också men blir för mycket att skriva.

Så vad tycker ni man kan begära, och har rätt till? Man kan alltid gå via ARN, men känns bra om man har en ungefär rimlig ersättning att utgå från. Vet ju unte vad en dag utan kök är värt.

Vi installerade köket själva och de ska installera det exakt likadant igen efter bytat alla skåp

• Gilla
Thomas' och 2 till
  • Laddar…
Eraze Eraze skrev:
Fast det är inte bara att köket ska bytas ut. Det har varit små problem här och var i 7 månader.
Jag förstår inte varför folk säger att man ska gå med på extra utgifter. "här, ta mer av mina pengar fast ni redan tagit flera veckor av mitt liv till allt klydd"
Som att min tid inte är värt något.
Är inte din tid värt ett piss?

Jag vill hellre kunna utnyttja mitt hem, tid och mina pengar på min familj, inte på en köksleverantör tack
Jag förstår dig/er till 100% jag jade nog kännt likadant och varit precis skogstokig men eftersom jag inte har med mig känslorna in i detta så är det lättare för mig att säga att åk och ät någonstans ta in på hotell i 3 dagar.
Nä, det är jobbigt som tusan men försök se positivt på att istället. Företaget hade kunnat gå i konkurs och då hade ni inte fått ut någonting

• Gilla
Eraze
  • Laddar…
S
Eraze Eraze skrev:
Okej?
Så.. Då anlitar jag flyttfirma som packar och förvarar tills köket är klart, tar taxi överallt och sen skickar man faktura på allt till företaget? För varför ska vi ha extra jobb och extra kostander och sen inte få någon sorts ersättning för det? Vem ställer upp på det? Vi har ju inte gjort något fel
Men trollar du eller?
Passa på att ta ett par dagar o njuta av att slippa laga mat, käka på en restaurangs uteservering o njut av livet. Cykla dit om ni har det så knapert att slitage på bilen är något du är oroad för.

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Eraze Eraze skrev:
Vi har haft problem sen i höst så ja. Vi är ganska trötta på det nu :(
Vi har inte fått någon ersättning.
Jo.. Vi fick halva priset på kranen för att de i offerten glömt ange priset för färgen på köket (vilket blev 10 000 kr dyrare) och det var innan vi fått köket då. Kranen fick vi igår efter 7 månaders väntan.
Utöver det har vi inte fått någon ersättning alls.
Kökets kantlister släpper färg och ett skåp har en annan färg på stommen än övriga.

När det gäller förseningar i byggbranschen överlag så regleras detta i text. Men kort sagt, Corona pandemin räknas som extra ordinär händelse och förseningar relaterade till detta är mycket svårt att få ersättning för. Jag jobbar själv inom VVS-branschen och vi har flertalet kunder som fått vänta upp till 5 månader på produkter som inte kan levereras i tid.

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
F Fjällgossen skrev:
Vad är skillnaden?
Du borde välja en annan bilhandlare. Två gånger har jag haft någon bil inne flera dagar på garantireparation. Olika märken. Båda gångerna givetvis fri lånebil som jag inte behövde tanka eller betala vid återlämnandet.

• Gilla
Thomas' och 2 till
  • Laddar…
Eraze Eraze skrev:
Okej?
Så.. Då anlitar jag flyttfirma som packar och förvarar tills köket är klart, tar taxi överallt och sen skickar man faktura på allt till företaget? För varför ska vi ha extra jobb och extra kostander och sen inte få någon sorts ersättning för det? Vem ställer upp på det? Vi har ju inte gjort något fel
Jag tycker HTH gör ett bra jobb som byter allt på 3 dagar. Slitage på bilen? Taxi? Räcker det inte att dem ger er en summa för 3 dagars mat?..

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Men trollar du eller?
Passa på att ta ett par dagar o njuta av att slippa laga mat, käka på en restaurangs uteservering o njut av livet. Cykla dit om ni har det så knapert att slitage på bilen är något du är oroad för.
Absolut, för att alla har råd att ligga ute med pengar och alla bor ju i stan och inte på landet med ett ställe som enbart serverar pizza. Så vi kan äta pizza 3 dagar, frukost, lunch och middag. Även våra barn. Mumma eller hur ;)

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
D Dr.L skrev:
När det gäller förseningar i byggbranschen överlag så regleras detta i text. Men kort sagt, Corona pandemin räknas som extra ordinär händelse och förseningar relaterade till detta är mycket svårt att få ersättning för. Jag jobbar själv inom VVS-branschen och vi har flertalet kunder som fått vänta upp till 5 månader på produkter som inte kan levereras i tid.
Helt förståligt. Vi förstår att kranen inte är deras fel att det tagit 7 månader att få. Däremot dagen köket kom ringde jag och frågade om handtagen till köket och kranen. De var på väg (alltså skickade och påväg till oss). Några timmar senare var kranen restad... Och handtag som var på väg fick vi veta var skickade 2 dagar senare. Då hade vi väntat på leverans i 2 månader av köket. Så man borde ju ha vetat lite tidigare om saker blivit restade eller ej.
Men för att den blev så försenad är inget vi kommer kräva ersättning för, och troligtvis inget vi hade fått ersättning för heller :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.