Jo,absolut rätt rimligt,men jag hade nog lämnat kravet på ersättning för slitage av bil,skosulor mm.Marlen Eskilsson skrev:
När man köper ett färdigt kök för mycket pengar så förväntar mig sig att saker ska fungera. Dom anger ju en leveranstid när man köper, ofta 2-3 veckor. Om ni i förväg vetat om allt strul det skulle innebära så antar jag att ni inte hade köpt köket.
Så om företaget har någon som helst självrespekt borde dom erbjuda 10-15% rabatt på köket. Detta baserar jag bara på hur grovt dom har slarvat och hur mycket dom borde skämmas, och inte på dina omkostnader.
Så om företaget har någon som helst självrespekt borde dom erbjuda 10-15% rabatt på köket. Detta baserar jag bara på hur grovt dom har slarvat och hur mycket dom borde skämmas, och inte på dina omkostnader.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Det hade nog varit lättare att kräva det direkt av leverantören. Ta kvittona som bevisar att ni har haft extra utgifter och presentera dessa lugnt för leverantören och du kan nämna ert extra besvär. Men prata lugnt.Eraze skrev:
Vi köpte ett hth kök och fick det levererat i november.
Nu i juli ska alla stommar bytas ut för det är fel på dom.
Det kommer göras under 3 dagar på vår semester.
Vad är skälig ersättning för detta?
Vi måste ju tömma hela köket, sen sätta tillbaka allt och under den tiden samt under bytet, kan vi inte använda köket alls.
Tillägg är att det har varit problem sen dag 1. Blandare som kom först nu, 7 månader senare kom. Under tiden hade vi en låneblandare som vi först kunde installera en vecka efter köket, och då ej kunde diska. Saker som saknats för att vi ska kunna sätta ihop köket som vi själva fått fixa. Saker som varit i sönder som vi sen fick vänta på och möblera om för att vi fick en annan lösning.
Massa annat också men blir för mycket att skriva.
Så vad tycker ni man kan begära, och har rätt till? Man kan alltid gå via ARN, men känns bra om man har en ungefär rimlig ersättning att utgå från. Vet ju unte vad tgifteren dag utan kök är värt.
Vi installerade köket själva och de ska installera det exakt likadant igen efter bytat alla skåp
Åtminstone delar det tycker jag låter rimligt och klart värt att kolla med HTH om. Rent juridiskt finns det förmodligen såpass lite att hämta och så mycket HTH kan invända, att det troligen inte är värt att ta den fighten. Fast jag tycker absolut att du ska höra av dig till HTH och säga att de behöver ta dit en flyttfirma som packar, magasinerar och packar upp. Ni har småbarn att ta hand om och kan därför inte vara deras assistenter i att byta köket. Säger de ja kan du ju säga att du kan fixa det billigare genom kontakter om de ger dig pengarna istället. Går det så går det.Eraze skrev:
Okej?
Så.. Då anlitar jag flyttfirma som packar och förvarar tills köket är klart, tar taxi överallt och sen skickar man faktura på allt till företaget? För varför ska vi ha extra jobb och extra kostander och sen inte få någon sorts ersättning för det? Vem ställer upp på det? Vi har ju inte gjort något fel
I mitt förra hus blev bänkskivorna bytta inom garantin pga otäta skarvar som svällt.
Hantverkarna behövde 5 arbetsdagar på sig. Det var lite andra garantiåtgärder också, men bänkskivorna var det stora.
Vi fick då erbjudande att välja på att ta in på hotel kostnadsfritt, eller kontant ersättning på 10,000:-
Detta var för en 3-4år sen.
Det var även i vårt fall kök från HTH, men vårat ärende var mot husleverantören eftersom vi köpt huset på totalentreprenad.
Hantverkarna behövde 5 arbetsdagar på sig. Det var lite andra garantiåtgärder också, men bänkskivorna var det stora.
Vi fick då erbjudande att välja på att ta in på hotel kostnadsfritt, eller kontant ersättning på 10,000:-
Det var även i vårt fall kök från HTH, men vårat ärende var mot husleverantören eftersom vi köpt huset på totalentreprenad.
När det är företag/entrepenörer så brukar de ge bättre kompensation har jag fått veta, då de vill ha de som kunder medans en privat person inte köper nytt kök på många år och mest troligen inte kommer anlita samma köksleverantör igen. Därmed inte får lika bra kompensation :sK Kasken skrev:I mitt förra hus blev bänkskivorna bytta inom garantin pga otäta skarvar som svällt.
Vi har då väldigt lång lista på fel som har försenat arbetet. Då vet jag iallafall vad de erbjuder
De ville vi skulle diskutera sådant i efterhand när allt är fixat. Så skriver upp allt arbete vi gör som om vi är flyttfirma/hantverkare, och tar den timpeng de annars hade fått betalaHep skrev:
Åtminstone delar det tycker jag låter rimligt och klart värt att kolla med HTH om. Rent juridiskt finns det förmodligen såpass lite att hämta och så mycket HTH kan invända, att det troligen inte är värt att ta den fighten. Fast jag tycker absolut att du ska höra av dig till HTH och säga att de behöver ta dit en flyttfirma som packar, magasinerar och packar upp. Ni har småbarn att ta hand om och kan därför inte vara deras assistenter i att byta köket. Säger de ja kan du ju säga att du kan fixa det billigare genom kontakter om de ger dig pengarna istället. Går det så går det.
Är väl lite den chargongen dom flesta har här inne på Byggahus, "Ähh, chilla för fan. Ta en bärs och låt dom jobba! =) Inget att stressa upp sig över"D Daniel 109 skrev:
Förstår för övrigt TS, hade varit vansinnig. Klart du ska ha ersättning, till att börja med milersättning för alla resor samt för sveda och värk för allt jävla krångel dom ställt till med.
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
TS låter gnällig, det säger jag som en synpunkt på vad som kan upplevas av mottagaren.
Mitt tips är att skriv ner allt i nummerordning i Excel, kvantifiera alla upplevda fel och faktiska kostnader.
Gå sen till en god vän som kan hjälpa till med ett rimligt krav till den det berör.
TS kan bli en vinnare om köket blir perfekt och enligt önskemål, detta är ett absolut krav för att gå vidare.
Strul och dåliga erfarenheter tenderar mildras och skrattas åt efter ett tag, ibland ett långt tag.
Som slutkläm vill jag säga att TS verkligen behöver ta hjälp för att detta ska bli bäst, en god vän, någon som kan formulera sig väl, en besiktningsman etc.
Jag önskar verkligen TS med familj ett rejält lycka till, både med att ta hjälp och gå i mål med denna surdeg.
Kämpa, trots uppförsbacke, kämpa?
/W
Mitt tips är att skriv ner allt i nummerordning i Excel, kvantifiera alla upplevda fel och faktiska kostnader.
Gå sen till en god vän som kan hjälpa till med ett rimligt krav till den det berör.
TS kan bli en vinnare om köket blir perfekt och enligt önskemål, detta är ett absolut krav för att gå vidare.
Strul och dåliga erfarenheter tenderar mildras och skrattas åt efter ett tag, ibland ett långt tag.
Som slutkläm vill jag säga att TS verkligen behöver ta hjälp för att detta ska bli bäst, en god vän, någon som kan formulera sig väl, en besiktningsman etc.
Jag önskar verkligen TS med familj ett rejält lycka till, både med att ta hjälp och gå i mål med denna surdeg.
/W
Det låter som du vill ha pengar, är det så?
Jag skulle ju såklart aldrig packat köket själv, men inte helt tagit in en flyttfirma. Det får väl hth lösa när det kommer.
När min häll gick sönder fick jag en portabel häll av försäkringsbolaget. I det här fallet skulle jag kräva något liknande. Ett trinettkök som du får behålla, och sedan får de sköta sig själva helt utan dom inblandning.
Om du sedan indikerar att du skulle uppskatta en gest som visar att de uppskattar din flexibilitet, så får du kanske lite matlådor eller presentkort på restaurang beroende på vad som passar.
Jag skulle ju såklart aldrig packat köket själv, men inte helt tagit in en flyttfirma. Det får väl hth lösa när det kommer.
När min häll gick sönder fick jag en portabel häll av försäkringsbolaget. I det här fallet skulle jag kräva något liknande. Ett trinettkök som du får behålla, och sedan får de sköta sig själva helt utan dom inblandning.
Om du sedan indikerar att du skulle uppskatta en gest som visar att de uppskattar din flexibilitet, så får du kanske lite matlådor eller presentkort på restaurang beroende på vad som passar.
Hand diskar ni ?Eraze skrev:
Vi köpte ett hth kök och fick det levererat i november.
Nu i juli ska alla stommar bytas ut för det är fel på dom.
Det kommer göras under 3 dagar på vår semester.
Vad är skälig ersättning för detta?
Vi måste ju tömma hela köket, sen sätta tillbaka allt och under den tiden samt under bytet, kan vi inte använda köket alls.
Tillägg är att det har varit problem sen dag 1. Blandare som kom först nu, 7 månader senare kom. Under tiden hade vi en låneblandare som vi först kunde installera en vecka efter köket, och då ej kunde diska. Saker som saknats för att vi ska kunna sätta ihop köket som vi själva fått fixa. Saker som varit i sönder som vi sen fick vänta på och möblera om för att vi fick en annan lösning.
Massa annat också men blir för mycket att skriva.
Så vad tycker ni man kan begära, och har rätt till? Man kan alltid gå via ARN, men känns bra om man har en ungefär rimlig ersättning att utgå från. Vet ju unte vad en dag utan kök är värt.
Vi installerade köket själva och de ska installera det exakt likadant igen efter bytat alla skåp
Gnällig tycker jag inte, mer trött på allt klydd de senaste 7 månaderna. Och att begära någon sorts kompensation tyxker5jag vi hsr rätt till.Workingclasshero skrev:
TS låter gnällig, det säger jag som en synpunkt på vad som kan upplevas av mottagaren.
/W
Ja, vi tänkte kräva pengar, för det finns ingen som ger tillbaka oss den tid vi redan lagt extra på köket. Och den tid vi nu kommer lägga ytterliggare.
Min fråga här var vad som är rimligt, inte om vi ska begära, utan hur mycket. Hur man ska räkna. Så det hade ju varit toppen, om de som mest vill klaga hade kunnat hålla sina fingrar och tunga i styr och skrolla vidare så faktiskt de som kan svara på det kan göra det. Förstår det triggar en del av er som svarat och vi alla kan tycka olika men det har inte gett mig några svar.
Tack till de som faktiskt givit mig någon sort information att gå efter och stöttat. Uppskattas. Är det någon mer som vill inflicka hur man ska räkna, vad man birde tänka på, så är ni mer än välkomna