Det började förra året när kommunen skickade ut att flera fastigheter i området hade fel på dagvatten anslutningar(efter att man vart och färg spolat i avlopp och dagvatten rören), ansvaret låg på fastighetsägaren som var tvungen att åtgärda detta på sina tomter vilket givetvis inte verkar helt orimligt.
Vi var flera som gick ihop och fick offerter från olika entreprenörer och vi bestämde oss för en sen och kostnaden skulle bli runt 45k + ev 10k för pump mm, surt men bara att bita i det sura äpplet.
Till saken hör också att tidigare fastighetsägare dränerat och gjort ordning.
Efter en massa förseningar hit o dit så var det dags för några veckor sen att entreprenören kom och började gräva, ganska snart såg entreprenören att här ligger ju redan nya rör.
Dom tog kontakt med kommunen som kom och kollade men kunde just då inte säga vad som var rätt utan dom skulle på möte men skulle återkomma... timmar gick och flera gubbar var här och tillslut kom en kille som filmade rören och konstaterade att oj då det var visst en gammal koppling ute i gatan innan brunnen så ja ni behöver inte göra nått och sen drog dom typ...
Vi har alltså begärt in offerter och jagat entreprenörer, monterat ner en 1/3 av våran altan(där en del virke gick sönder) för att man skulle komma åt att gräva, tagit ut semesterdagar för att vara med vid grävning samt ner montering av altan, pratat med banken för några 45k + ev 10k för pump + ev andra avgifter var inget vi hade på kontot att punga ut som 3 barns familj... ja plus alla telefonsamtal osv.

Visst borde man väll kunna få nån typ av ersättning? Att dom står för att montera upp altanen igen?
Vad skulle ni ev begärt? Jag har lite svårt att komma på nån summa så där på rak arm men...


Mvh
 
Ersättning för arbetad tid blir tufft. Snarare kostnaden för entreprenörer jag tror ni ska hoppas på.
 
Har ni fått ett föreläggande? Annars kan det blir svårare att få ersättning.
 
Ja jag tror vi fått ett föreläggande eller jag minns inte exakt vad det stod på brevet men vi har fått brev där det står att våran fastighet har fel på rören och måste åtgärdas var på man också krävde att man skickade in vilken typ av åtgärd som skulle göras åt problemet.
Entreprenören är på min sida, han tycker ju inte att jag ska betala nått för dels hade dom ju inte änns vart där om kommunen hade gjort sitt jobb från början, han vill ju helst att kommunen står för hans kostnader för att dom vart där och och i princip inte gjort nått på en hel dag.
 
Isåfall låter det som att du HR ett bra case.
 
J
H Henric H skrev:
Ja jag tror vi fått ett föreläggande eller jag minns inte exakt vad det stod på brevet men vi har fått brev där det står att våran fastighet har fel på rören och måste åtgärdas var på man också krävde att man skickade in vilken typ av åtgärd som skulle göras åt problemet.
Entreprenören är på min sida, han tycker ju inte att jag ska betala nått för dels hade dom ju inte änns vart där om kommunen hade gjort sitt jobb från början, han vill ju helst att kommunen står för hans kostnader för att dom vart där och och i princip inte gjort nått på en hel dag.
Normalt är det väl du som uppdragsgivare får betala leverantören och sedan får du begära ersättning från den som gjort fel, dvs kommunen. Men om du har leverantören på din sida är ju det ett marginellt problem. Då är det bara att klaga på kommunen först och komma överens med dem. Känns ju som ett solklart fall för dig eftersom du fått ett föreläggande och därmed inte hade något val
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.